Livskvalitet kopplat till Hifi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LarsR

Livskvalitet kopplat till Hifi!

Inläggav LarsR » 2007-03-04 20:53

Hej på er alla! Hoppas att allt är väl där hemma i stugorna. Det verkar vara ganska många projekt pågång och vissa verkar ha kommit för att stanna som projekt (NN). Har faktiskt själv nästan sjösatt mitt senaste jätte projekt, :( .... Mycket slit men nu är alla lådorna klara samt att färgen har nästan fastnat. :D

Vad vill jag säga med detta inlägg var bara att slänga in en länk till ett broderligtforum som jag tycker är mycket spännande då det handlar om hemmabio och smakfull inredning, Jag pratar om http://www.minhembio.com

Där hittade jag en personlig bildtråd med tillhörande text som på ett otroligt underbart sätt berättade om livskvalitet kopplat till hifi. Det underbaraste var nog konversationen mellan "bildgalleriägaren" Lillafågel och en godväns flickvän! Länk till sidan, http://www.minhembio.com/Lillaf%E5gel/52690

Vad tycker ni?

Mvh, Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-04 21:47

jag är precis tillbaka efter en kanonhelg med skidåkning och avancerad after ski i hemsedal. Helt knall*! På med Green Day på stereron på hög volym. Det är ett av dom tillfällen HiFi är som bäst!

"Bad sound kills good music"

Nä. Är musiken tillräckligt bra är det kul att lyssna ändå. Ovanståeende citat visar bara att många har snöat in på det här med ljud och missat det viktiga, nämligen musiken. Jag har själv varit i det stadiet då jag lyssnade på dålig musik som var jävla fint inspelad. Men sånt växer dom flesta ju ifrån.
Kan medela att medan jag skriver detta har det bytt musik till Miss Kittin.

*) knall är norsk och betyder att något är oerhört bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-03-04 22:44

Ja att musik kan och är mycket bra utan superb återgivning håller jag med om! :D

Lyssnade faktiskt på Green Day idag och tänkte på dig! :wink: Får verkligen tacka för lite nya inslag av musik. En annan bra skiva jag hörde som förvånade mig var Black Eyed Pies - Monkey Business, som nu måste införskaffas. Likaså The Smith, The Queen is dead, tack Almen(?)!

Det bästa med musik är för min del att jag blir så himla kreativ! Dock kan det vara jobbigt att sitta still. Apprå på Green Day så skulle jag vilja lyssna lite på Millencollins första skiva! :D Det var tider det då man hade sommarlov och var konstant ute på äventyr!

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-05 09:58

Jag kom just på att mitt första inlägg inte alls handlade om HiFi, som ju var topic, utan musik. Musik = livskvalitet! Men, det är jälva svårt att få till någon vettig musik hemma utan stereo. Sedan vad som kan räknas som HiFi och inte, det är ju en deffentionsfråga.

HiFin är egentligen bara ett verktyg för att få en högre livskvalitet, inte ett mål i sig. Även om tekniken kan vara intressant och en dal apparater (framför allt gamla recivers och radio-apparater från 70-talet).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-05 11:06

Max_Headroom skrev:HiFin är egentligen bara ett verktyg för att få en högre livskvalitet, inte ett mål i sig. Även om tekniken kan vara intressant och en dal apparater

Medhålles! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-03-06 08:35

Jag kan också bara hålla med i ovanstående.

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-06 10:29

"High Fidelity" är ett intresse som egentligen är skilt från att _lyssna på musik_.

Det finns s.a.s. ett intervall - från det att man har något som överhuvudtaget rimligtvis går att använda för att lyssna på musik, till den nivå där nyanserna i återgivningen egentligen är oväsentliga för att musikens budskap skall nå fram - där musiken i sig är det väsentliga.

Går man upp i den övre änden av detta spektrum - Hif-Fi, eller ännu längre, High End, så handlar det ju som LexRasta sa ungefär (elakt uttryckt), "att lägga en massa pengar på att sitta och lyssna efter fel" :D i värsta fall. I bästa fall handlar det om att maximera njutningen vid musiklyssnande.

Men, det är två olika, "parallella" intressen i det senare fallet, och i det förra - när man sitter och "lyssnar efter fel" - ja då har man lämnat musiklyssnandet.

Sen har vi ju förmågan att växla snabbt mellan dessa lägen - men den bästa musikupplevelsen är den där man inte behöver tänka på utrustningens för/nackdelar alls. Där finns bara musiken.

So there :P

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Livskvalitet kopplat till Hifi!

Inläggav phloam » 2007-03-06 10:43

LarsR skrev:
Vad tycker ni?

Om jag ska vara ärlig så ger mig den där sortens bildreportage mig en känsla av [elak] ett slags tragiskt pedanteri, en bottenlös rädsla för att något skall vara fel eller i oordning, jag menar, inte ett dammkorn, inte en skitig strumpa i nåt hörn... skivorna väl katalogiserade misstänker jag? [/elak]* Vad är det för livskvalitet?

Om hifi ska vara nåt slags analt felsökande som tar död på glädjen - nej tack. Men jag förstår å andra sidan sökandet efter perfektion, efter det man personligen gillar allra bäst (inte minst i teknikväg). Så det är blandade känslor...

* Obs! Jag kanske bara önskar att jag själv hade det så fint :P

Det bästa var referenserna till själva musiken.

Förslag till ny slogan för HiFi-klubben " Content before Technology!" :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-03-06 15:50

kan bara hålla med phloam, bland det bättre jag läst här på Faktiskt på länge!

Återgå till Generellt om hifi