markih,
Jag känner mig visseligen en aning diskvalificerad att göra inlägg i denna tråd eftersom jag är fanatiskt förtjust i JBL

... Jag tänkte ändå skriva några reader om mina erfarenheter.
Först och främst;
Hur bra är JBL egentligen?
Skitbra! Såklart!!!
Skämt åsido

... Det är en enormt svår fråga att svara på. Personligen tycker jag att JBL lyckats tillverka element som är både rubusta och låter väldigt bra. De element som jag använt/använder har oftast låtit väldigt rent (låg dist) och bra även om man pressar dem ganska hårt. En annan viktig parameter som gjort att jag använder JBL är att de alltid tillhandahåller reservelar till sina element. Ett exempel på detta är att det fortfarande finns omkoningssatser till element som tillverkades så tidigt som under 50- och 60-talet ... kanske t.o.m tidigare!

Det trista med JBL är att de är så förbaskat dyra
Om man jämför JBL (PA-elemet) med andra tillverkare så skiljer det faktiskt inte så mycket idag mellan de märkena som finns på marknaden. Märken som Beyma, RCF och ElectroVoice tillverkar i många fall likvärdig element .. och i vissa fall t.o.m bättre element! På en parameter så tycker jag dock att JBL sticker ut och det är när det gäller distorsion. Jag kan dock endast uttala mig om baselement i detta fall eftersom jag inte har så stor erfarehnet av t ex kompressionsdrivers ... I de fall jag har lyssnat och jämförst olika baselement så har oftast JBL-elementen låtet "renare" än de andra. Detta kanske är en ren inbillning men det jag tror inte det. Mig veteligen är det väldigt få tillverkare som publicerar disktorsionskurvor för sina element. JBL gör dock det vilket jag tycker är utmärkt
Sen kan man ju fråga sig om JBL's dyra priser verkligen är befogade?!?? Jag tycker definitivt
inte det! Jag har jämfört 18-tummare mellan både JBL, Beyma, RCF och ElectroVoice och de är alla likvärdiga om man tänkte använda dem för hammbruk

Har man för avsikt att använda dem professionellt så kan det dock skilja sig en hel del mellan dem beroende på vad man jämför ... I slutänden är det väl en fråga om tycke och smak som ska balanseras med kostanden för elementen ...