Definition på begreppet "färgat ljud"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 09:02

Kaffekoppen skrev:Utveckla gärna det där. Känner mig trög idag.

Orkar inte. Lika trögt här.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-29 09:24

Jag tänker också ge mig på en bildanalogi.

Fotografen plåtar; tänker på vinklar, perspektiv, focus och så vidare. Så hemma i studion, så kommer hon på att känslan i bilden kommer fram bättre om bilden görs svartvit.

Nu har du det skapade verket, och liksom den som spelar in en skiva, så försöker man förmedla något.

Sedan köper du bilden. Och colorerar den. Du gör det faktiskt riktigt bra, och bilden liknar verkligheten mer än den svartvita bilden. Tyvärr förmedlar den inte längre den känsla som fotografen hade för avsikt att förmedla. Men den är mer lik verkligheten.

Nu kommer vi till problematiken, som flera berört. En färgande anläggning, kan vara som ett par gula glasögon. Många bilder blir lite skarpare och lite "gladare". Men det skapar också en likhet mellan alla bilder, och alla bilder kanske inte är tänkta att förmedla "glädje". Dessutom missar du de bilder som verkligen lyckas återskapa verkligheten, för dom är ju åt helsike för gula (för dig).

Jag dragit analogierna långt, och jag tror inte att lite trivselfärgnig är så farligt. Men optimalt vore ju att ha en transparent anläggning med bra färgningsmöjligheter. För säkerhets skull, så vill jag också säga att det givetvis står var och en fritt att välja en anläggning som passar dem, och i den subjektiva domänen finns inga rätt eller fel.

Så, här på Faktiskt brukar man definiera en färgning som något som förändrar det som finns på skivan. Det är ju liksom den enda referens vi vanligtvis har. Dessutom är de flesta, på faktiskt, överens om att högtalarna och rummet är de största bovarna i färgningsdramat.

Edit: usel svenska och upprepningar
Senast redigerad av lasselite 2007-03-29 10:09, redigerad totalt 1 gång.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-29 09:52

När den kommersiella televisionen invaderade landet kunde man märka att framförallt TV3 coh TV5 använde sig av kraftigt överdriven croma. Det vanliga är att bildingenjören brukar utgå ifrån den vitahudfärg och det var väl SVT och TV4 som försökte hålla ställningarna längst. PÅ TV4 är det många som jobbar som har sitt ursprung från SVT. Numera verkar det som om alla mer eller mindre släppt på allt vad som gäller naturliga hudfärger. Nu vill jag också påminna om något som de flesta inte känner till. På 70-talet startades det ett företag i USA (av en svensk) som heter Aphex. Dom tillverkade en elektroniklåda som man kallade för "Aphex Aural Exciter type A". Den här lådan kunde man bara hyra och sedan fick man betala en licens för varje inspelning där den förekom. Det här är en ljudförbättrare som kunde ge en inspelning en extra lyster på så vis att burken kunde lägga till övertoner till original materialet. Oftast kan man se på baksidan av skivkonvolutet att man användt en Aphex Exciter vid mixningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-29 10:42

Lilla Lasse, jag tycker din analogi fungerar väldigt väl! Det enda jag kan invända emot är väl att valet att göra bilden svartvit ofta(st) inte verkar vara en aktiv handling och ett kreativt nyttjande för att förmedla "något" utan snarare brist på professionalism och en tro på att det är vad folk vill ha. Och att bilden ska bra ut i halvmörker på en skakig tunnelbana.

Annars är din jämförelse klockren tycker jag.

/ B

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-03-29 10:57

Tillåt en gamling komma med ett inlägg.
Jag säger som Fänrik Stål sade till Runeberg: ”Jo, därom kan jag ge besked, om herrn så vill, ty jag var med.”

I början på 70-talet (för 35 år sedan!) ägnade vi Hifi-aktivister mycket tid åt att sprida kunskap om vad som krävs för att uppnå bra ljud i hemmiljö. Inom ramen för först Hifi-Institutet och senare Radiobranschens Samarbetsråd skapades en mängd normer för hur det skall låta. Vi arrangerade kurser för återförsäljare, vi arrangerade mässor, sammansatte varje år Hifi-Handboken och vi producerade en omfattande kursbok som hette LJUD. Den är en guldgruva för sanningssökande entusiaster. Ur den skall jag göra några axplock:

Det är viktigt att göra klart för sig skillnaden mellan betydelsen av själva ordet distorsion, nämligen ”förvrängning av originalljudet” och den vanligen förekommande betydelsen ”något som låter illa”. Det är nämligen inte alla distorsionsformer som låter illa.

Linjär distorsion
innebär att toner med olika frekvens efter överföringen återges med olika styrka (olika amplitud). När man justerar tonkontrollen ändrar man i själva verket den linjära distorsionen, och detta uppfattas inte som något störande. En måttlig linjär distorsion kan i stället förbättra ljudintrycket, även om detta då skulle råka avvika från originalljudet.
Alla övriga former av distorsion är icke linjära, och man skiljer på följande typer:

Sen följer en uppräkning och förklaring av olika distorsionsformer som
Harmonisk distorsion
Intermodulation
Fasdistorsion
Transientintermodulationsdistorsion
Svajning
Brus, och lite till !

Min uppfattning är att den vanligaste distorsionen är linjär. Varje ändring av frekvenskurvan, eller låt oss hellre säga tonkurvan och varje ändring av ljudnivån, allt jämfört med originalljudet, innebär linjär distorsion.
Av de olinjära distorsionerna är den harmoniska (med dess inslag av oharmoniska element) den mest besvärande. (Lyssna på distade syntar och elgitarrer)
Att jämföra musik och toner med färg är faktiskt mycket belysande; vi har ju redan begreppet ”klangfärg”. En anläggnings klangfärg, eller grad av färgat ljud bestäms därför i första hand av den olinjära distorsionen och graden av harmonisk distorsion.
I andra hand kommer många olika avvikelser mellan originalljud och det reproducerade, vilket utmärkt belysts i denna tråd.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-03-29 11:26

Oj vad här pratas förbi varandra! :?

Vad sägs om följande försök att förtydliga olika ståndpunkter;

- Inspelningen är färgad. Tringeln låter glaskross.
- Rummet färgar. Allt låter jättebumligt.
- Elektroniken är ofärgande. Borsett från ljudstyrkan, går det inte att detektera någon som helt påverkan på eller förändring av den signal som är inspelad.
- Det låter färgat. Det låter inte alls som i verkligheten.

Jag ser alltså inget som helst motsägelsefullt i att ovanstående kan gälla en och samma anläggning vid ett och samma tillfälle!

Alternativt;

- Elektoniken är färgande. Såväl lyssningstester som mätningar visar att tonkurvan är förvrängd.
- Återgivningen av skivan är färgande. Man hör att musiken låter klangmässigt bättre än via en ofärgande anläggning.
- Återgivningen av musiken är däremot ofärgad! Det låter som om man befann sig på ort och ställe.

Det är alltså skillnad på vad som är färgande/ofärgat; inspelningen, mediet, avspelningsutrustningen, eller rummet.

Och här är har vi olika tilltro till olika strategier att erhålla välljud. Vissa väljer anläggning för att kompensera för rummet, andra väljer att optimera varje enskild del var för sig. Vissa väljer anläggning utifrån att älsklingsskivorna skall låta bra - andra utifrån att signalen från skivan skall påverkas så litet som möjligt.

Här finns inget rätt eller fel så länge man är nöjd med resultatet.

Hälsn Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 11:32

MichaelG
Instämmer till 102%.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-29 11:46

MichaelG skrev:
Här finns inget rätt eller fel så länge man är nöjd med resultatet.

Hälsn Michael
Tillåt mig hålla med 102,38%. Siffran verifierad med pappa.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-03-29 11:50

Flint o kaffekoppen; Betyder det (>100%) att ni tycker som jag mer än vad jag själv gör? Vad häftigt! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 12:08

MichaelG skrev:Flint o kaffekoppen; Betyder det (>100%) att ni tycker som jag mer än vad jag själv gör? Vad häftigt! :D

Hälsn. Michael

Betyder nog 100% med viss accentuering, vilket bör ses som en mediaanpassning. Det gäller att göra sig hörd och sydd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-29 12:13

Jag skulle nog uttrýckt mig "Jag håller med till fullo".

Siffror skall ej missbrukas.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 12:17

Morello skrev:Jag skulle nog uttrýckt mig "Jag håller med till fullo".

Siffror skall ej missbrukas.

Kul att även du håller med till 100%. Om missbruket tillåts.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-29 12:22

Jag har inte orkat läsa hela tråden. Men färgat ser jag det som när du får ut något annat än det du stoppar in. En förstärakre ska ju förstärka förståss, men i övrigt inte göra nåt.

Spørsmål: Varför säljs det inte dist-boxar med justering och kompressorer med justering inom HiFi? Och varför anses EQ som fullt men en rörhäck med hög utgångsimpednas som ger krokig frekvensgång som helt OK? EQ kan du justera om det inte passar för stunden. Förstärkaren måste du byta om den plötsligt inte passar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 12:32

Max_Headroom skrev:ørsmål: Varför säljs det inte dist-boxar med justering och kompressorer med justering inom HiFi?

Förmodligen för att det inte har funnits något behov av det, eller att marknaden inte har upptäckt att kunderna borde ha ett behov av det och därför skapat ett. Marknaden har fullt upp med hembioz å har nog tillräckligt med kulor att göra där.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-29 12:37

Alla borde få okomprimerade inspelningar och ha en komprimeringsbox för personlig komprimmering hemma.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 12:55

Kaffekoppen skrev:Alla borde få okomprimerade inspelningar och ha en komprimeringsbox för personlig komprimmering hemma.

Räcker med en radio.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-29 13:07

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Alla borde få okomprimerade inspelningar och ha en komprimeringsbox för personlig komprimmering hemma.

Räcker med en radio.
Saknar ställbar komprimmeringsnivå, men det går rätt bra att få in personlig tuch av brus.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 16:42

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Räcker med en radio.
Saknar ställbar komprimmeringsnivå, men det går rätt bra att få in personlig tuch av brus.

Kanalbyte. Mest kompat - reklamradion (variationskanalerna).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-29 19:36

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Verkar som du hela tiden missuppfattar saken. Skivan ÄR originalet.

Fel. Verkliga ljud är originalet. Ljud som örat är van vid att höra "live". Ljud vi har omkring oss hela tiden i det dagliga livet. Det är referensen.

Såklart INTE! Alla skivor låter olika och ljudet från instumenten och sången ÄR olika. Så skivan ÄR originalet för just det konstverket
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-29 19:52

subjektivisten skrev:
Flint skrev:
subjektivisten skrev:Verkar som du hela tiden missuppfattar saken. Skivan ÄR originalet.

Fel. Verkliga ljud är originalet. Ljud som örat är van vid att höra "live". Ljud vi har omkring oss hela tiden i det dagliga livet. Det är referensen.

Såklart INTE! Alla skivor låter olika och ljudet från instumenten och sången ÄR olika. Så skivan ÄR originalet för just det konstverket

Ska vi kompromissa. Ja skivan är sitt eget original men den ska in i min lyssningsvärld. (Lät lite löjligt det där. Borde gå att formulera bättre)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi