Lyssningsrum i nytt hus...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Lyssningsrum i nytt hus...

Inläggav Saim » 2004-03-31 16:22

Hej,
skulle vardagsrummet i ett Uniq-hus ( www.uniqhus.se ) kunna fungera bra som lyssningsrum? Ett stort problem skulle jag kunna tänka mig är att såväl ytter som innerväggar är i putsat tegel, vilket inte absorberar bas på samma sätt som t.ex. gips? Dessutom verkar det vara vanligt att det är kakel överallt i huset, men det skulle man ju kunna välja bort till fördel för parkett (eller kanske t.ex. heltäckningsmatta :) ...även om det nog blir svårt att få igenom hos den andra parten...)
Ett annat problem skulle kunna bli att basen äts upp av den öppna planlösningen?
Det är inte så att vi har köpt ett sådant här hus (de ligger dessutom lite väl högt i pris :( ), men hur pass bra ljud man kan få i ett sådant är ju en faktor det också.

Mvh / Simon

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-31 16:46

Ett problem skulle kunna vara att ljudet, pga den öppna planlösningen, sprids i hela kåken 8O Bor själv i en lägenhet med öppen planlösning, men jag bor ensam så det fungerar bra. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-03-31 19:40

Kakel/klinker är ju ett elände i många avseenden. Klinker på golvet är kallt, obekvämt (hårt att gå på), tvärtemot vad många tror är det jobbigt att rengöra eftersom det fastnar snusk i skarvarna o.s.v. Jag är dessutom så konstig att jag oftast tycker det är fult, plastmatta är mycket snyggare. :wink: :D :D

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-03-31 19:58

ojoj, måste låta som en kyrka :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-03-31 21:23

Magnuz skrev:Kakel/klinker är ju ett elände i många avseenden. Klinker på golvet är kallt, obekvämt (hårt att gå på)

Vi har klinkers i uterummet och det är naturligtvis hårt men det upplevs inte så hårt och dessutom så är det inte kallt när golvvärmen är på (eller när solen har stått på ett tag) men det är klart.... akustiskt sett är det ju mindre optimalt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-04-01 08:35

Jo, klinkersen kommer vi nog att välja bort om det blir aktuellt, bland annat för att det inte är så skönt att gå på och är allmänt omysigt, så problemet är nog framförallt att det är så öppet och att det är putsade tegelväggar.
Takutformningen borde väl vara gynnande däremot?

NN: Jo, tanken har defenitivt slagit mig.

Morello: Hittills så är det bara jag och min flickvän som ska bo där, så än sålänge är det lugnt ur den aspekten...

/Simon

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-04-01 09:57

efterklang på flera sekunder

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-01 19:39

"dessutom så är det inte kallt när golvvärmen är på"

Nej, det är ju så sant, då är det bara det att man eldar för kråkorna. :)

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2004-04-02 18:37

saim:

Daamn vad snygga hus!! Vad betingar "orginal"-utförandet?
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-02 19:24

klinker med golvvärme är ju hyr skönt som helst..
elda för kråkorna? man slipper ju element med golvvärme.. absolut bästa värmesystemet dessutom behöver man inte ha lika varmt i rummen eftersom man upplever golvvärme varmare..
men jag vet inte trägolv e väl bäst.. klinkers i hallen är dock en superide speciellt om man har barn.. tål vatten, med golvvärme torkar man overaller direkt på golvet.. hur nice som helst. och snyggt dessutom..

edit: just det nötningbeständigt sam attan dessutom.. klinkers i badrum är ju också supernice.. med golvävrme då.. annars blir det lite kallt..

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2004-04-02 20:51

Betala 4.6 Mkr för ett hus på 142 kvm? 8O

Samma summa ger dig ett halvt villakvarter här uppe ... :wink: Men snygga var de allt.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-03 13:10

"elda för kråkorna? man slipper ju element med golvvärme.. absolut bästa värmesystemet dessutom behöver man inte ha lika varmt i rummen eftersom man upplever golvvärme varmare.. "

Det kan nog stämma, så länge isoleringen mot mark är OK. Fult och obekvämt är det dock fortfarande. :wink:

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-04-05 12:34

Ett sånt hus kostar runt 3,4Mkr inkl tomt för ett 122m2-hus i Bunkeflostrand (ligger vid köpenhamnsbron ungefär). Så det är visserligen ca 700-800kkr dyrare än ett "vanligt" nybyggt hus där, men det är väldigt gediget och coolt.
Jag pratade med säljaren om just det här med att det borde bli dålig akustik, och bullrigt i husen, och då hävdade han att taken som är i typ träpanel dämpade ganska mycket. Vi ska på visning imorgon, så då får man väl göra lite klapptester..:).
Dock tror jag att vi tycker att det är lite för mycket pengar, och att det inte riktigt är värt det. Planlösningen passar inte riktigt oss heller. Dush intill sovrummet, där man är tvungen att gå igenom sovrummet är inte bra när man går upp olika tider t.ex....=/...
...men snyggt är ju huset dock...:)

/Simon

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-05 12:58

Gillar inte området markerat "passage".... det är "dödkvadrat". Borde gå att flytta på något så de m2:arna kommer till användning också.

*inte övertygad*

Vad det gäller golvvärme... har man 40-50cm isolering i sulan så är det ok... brukar vara en dm för lite oftast.

( Mest idiotiska jag sett i modernt hus: golvvärme och torpargrund :!: 8O )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-05 13:57

Saim skrev:Jo, klinkersen kommer vi nog att välja bort om det blir aktuellt, bland annat för att det inte är så skönt att gå på och är allmänt omysigt,

Där kan jag verkligen inte hålla med, klinkers kan vara jäkligt mysigt, titta här bara, så ser det ut i vardagsrummet här hemma, inte illa måste du väl hålla med om (för att vara klinkers då). Klinkers är kanske inget vidare för ljudet, men jag tycker ändå det är snyggt.

menmen, bara en åsikt... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-05 14:03

Såg italienskt ut (så när som på mattan). :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-04-05 14:11

Nattlorden: Är själv inte helt övertygad som sagt, men det är ju bra att kolla runt lite för att bilda sig en uppfattning.

Swek: Vi har klinkers i hallen och köket nu, och jag gillar inte att gå på det riktigt...Dessutom skramligt som sagt. I badrummet däremot tycker jag att det gör sig bra. Helt en fråga om smak som sagt.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2004-04-06 16:17

Kan meddela att det var rätt lång efterklangstid där, men ändå ett ganska behagligt ljud trots sparsam inredning. Absolut inget fladdereko, men lång, dock hyffsat behaglig, efterklangstid.

/Simon

Återgå till Generellt om hifi