tvett skrev:Jag personligen har två öron.
Jag har bara en mun, men tycker om mat med mer än en ingrediens ändå. Konstigt, men sant.
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag personligen har två öron.
koffe skrev:För att det är helvete att få till en vettig möblering redan med två högtalare. Jag gissar att 95% av hemmen i huvudtaget inte har lyckats få till stereo. Personligen har jag ALDRIG sett (eller hört) en 5.1 anläggning som låtit vettigt med mindre än att ett rum har dedicerats för ändamålet. Multikanal är en av de sämsta ideerna någonsin.
meanmachine skrev:Klart övereklamerat med bio om du inte völjer att go all the way.
Lägg mer pengar på färre kanaler och du får ett totalt sett bättre ljud.
tvett skrev:Svantes poäng med att bygga upp en rum med omgivande ljud förstår jag mycket väl. Men det beror ju på hur man ser på återgivning. Med risk för att bli flummig, vill man spela upp en skiva med rumsinformation och eliminera det egna rummet eller vill man flytta artisten till det egna rummet? En ensam singersongwriter behöver inte surround, däremot kan man kanske vilja återskapa en stor konsertlokal med full orkester med bakkanaler.
paa skrev:Men om man inte är intresserad av kompromisser eller "mest för pengarna" utan som en never ending hobby, bit för bit bygger sig framåt mot sina drömmars mål, och drömmen ar att uppleva att den inspelade akustiken inte skall "ta slut" i bakre delen av rummet.
Då är det ganska ointressant att läsa inlägg som att: "5.1 med plasthögtalare är värdelöst", eller att "man får mer för pengarna med två kanaler".
Nagrania skrev:Framför fler trekanaliga skivor och mono till LTS-folket.
Niklaz skrev:På vad bygger du detta? Att du i en jämförelse mellan en DVD och en CD föredrog CD säger ju inget om vilket system som har potentialen att ge den mest korrekta återgivningen.
meanmachine skrev:Niklaz skrev:På vad bygger du detta? Att du i en jämförelse mellan en DVD och en CD föredrog CD säger ju inget om vilket system som har potentialen att ge den mest korrekta återgivningen.
Vakna.![]()
När jag spelar en musik DVD kommer det musilkjud från alla håll. Det känns knappast naturligt och har en Fiol bakom sig och gitarrljud samt all publik.
Dett måste har med mixningen att göra främst eftesom någon korkat tekniker lagt spåret på det viset.
Det känns knappast naturligt och har en Fiol bakom sig och gitarrljud samt all publik.
Det måste har med mixningen att göra främst eftersom någon korkat tekniker lagt spåret på det viset.![]()
Nagrania skrev:Jag kom just att tänka på en skiva som heter "Libera Me" - Lars Danielsson som är ett ypperligt exempel på hur bra det kan bli med 5.1. Sedan har vi ju två skivor med Jaco Pastorius Big Band som också är bra mixade i 5.1. Om någon händelsevis har en mono knapp på sin stärkare. Koppla då om den till mono så lär ni förstå vad jag menar att man förlorar med mono kontra stereo. Det blir ännu större effekt om man lyssnar i flereo, alltså 5.1 jämfört med mono eller stereo. Jag kan hålla med om att det är problematiskt att få en bra lyssning i mångkanal men jag jobbar på det. Trådskaparen alltså jag själv började med att tala om trekanaligt ljud istället för två. Framför fler trekanaliga skivor och mono till LTS-folket.
Nagrania skrev:Det känns knappast naturligt och har en Fiol bakom sig och gitarrljud samt all publik.
Det måste har med mixningen att göra främst eftersom någon korkat tekniker lagt spåret på det viset.![]()
Jag undrar just vad det kan vara för inspelning som du talar om. Grammofonbranschen måste vara knäpp. Inte bara det att du tycker att det finns många korkade tekniker utan det måste ju också finnas ännu mera korkade musikproducenter. Nä jag vill veta vad du talar om för inspelning där fiol och gitarr är ihopmixade i bakhögtalarna.
Bill50x skrev:Precis som med cd vs vinyl så kan man diskutera formatets för- och nackdelar - och hur formatens inneboende kvaliteter utnyttjas. Det är givetvis två olika saker.
Men om majoriteten av alla musikskivor i 5.1 är mixade så musiken helt onaturligt kommer från alla håll och kanter, varför spela musik i det formatet?
Själv har jag ingen aning hur mycket av bra musik som finns naturligt mixad på 5.1 eftersom jag är fullt nöjd med stereo. Men det kanske ni andra har koll på?
/ B
LJudet på Eagles Hell är bra i flerkanals. Men det konstiga är att en av bakgrundsmusikanterna slår på en trumma (han står där framme) men ljudet kommer ut från en av de bakre högtalarna. Inte så bra
meanmachine skrev:Man kommer iaf inre ifrån att det är nog svårt med att möblera inte och akustikjustera två kanaler och med fem är det än värre och sen subben dessutom... Skitpryl.
meanmachine skrev:Man kommer iaf inre ifrån att det är nog svårt med att möblera inte och akustikjustera två kanaler och med fem är det än värre och sen subben dessutom... Skitpryl.
Bill50x skrev:Precis som med cd vs vinyl så kan man diskutera formatets för- och nackdelar - och hur formatens inneboende kvaliteter utnyttjas. Det är givetvis två olika saker.
Men om majoriteten av alla musikskivor i 5.1 är mixade så musiken helt onaturligt kommer från alla håll och kanter, varför spela musik i det formatet?
Själv har jag ingen aning hur mycket av bra musik som finns naturligt mixad på 5.1 eftersom jag är fullt nöjd med stereo. Men det kanske ni andra har koll på?
/ B
Användare som besöker denna kategori: martinw och 27 gäster