niklasz skrev:Harryup skrev:Däremot anser jag det inte omöjligt att det en CD som trubbar va hornen en aning och en förstärkare som återger älgens ögon med fel färg och ett par högtalare i ett bra rum som återger pälsen en liten aning rufsigare ändå ge en mer trolig älgupplevelse ändå. Och inte bara med en älg utan att det också skule gälla upplevelser av hjortar och bävrar också.
Vad talar för att det skulle vara en mer framkomlig väg till en trolig älgupplevelse (eller upplevelse av andra djur)?
Eftersom F/E-lyssning som det diskuteras här och rent praktiskt används för att minimera dom redan minsta felen i anläggningen (elektronik) så anser jag inte att det är ett avgörande sätt att nå Nirvana. Däremot så får andra gärna tycka så och jag har inga problem med att andra vill minimera fel var dom än kan finnas och lättast upptäckas och undvikas (genon apparatval). Och eftersom oilka högtalares karaktärer och rum skiljer sig så mycket åt så kommer man sluta med att subjektivt "fixa" sitt ljud med personliga val iaf. SÅ jag anser inte att man kommer ha ett särskilt stort försprång i jakten på högsta möjliga naturlighet.
Som jämförelse kan man ta rätt många kommentarer här på faktiskt under åren av besökare och sedan köpare av INO-högtalare, att även om man är en nöjd köpare så önskade man att man fick till samma ljudkvalité som hos IÖ. Och även när han spelar på enklare elektronik (Denon) än vad man själv har så låter det trots allt bättre där i källaren.
Och jag tycker inte det är särskilt märkligt heller.
Att det skulle vara enklare att minimera den totala färgningen av anläggningen genom att välja subjektivt är inte troligt, jag tror det helt enkelt det är lika svårt ändå eftersom hela kedjan inte går att testa. Så därför skulle jag hellre personligen vilja använda F/E-lyssning för att ha en bra koll på hur förstärkarna inbördes färgar för att kunna välja bort ett antal apparater direkt.