Omröstning angående fonogram

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser ni om dagens fonogram avseende ljudkvalitet :?:

Majoriteten låter mycket bra
1
3%
50% låter tillfredställande
4
11%
25% låter tillfredställande
6
16%
10% låter tillfredställande
9
24%
Endast ett fåtal( cirka 1%) låter riktigt högklassigt
9
24%
Endast ett fåtal( cirka 1%) låter riktigt högklassigt
9
24%

Antal röster : 38

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-09 00:57

Jodå jag har också sett med hjälp av goniometer musik som har varit sönderlimiterad. Det har oftast varit dagsfärsk popmusik. Jag tror att önskemålet att höras mycket har varit väl starkt. I dag är det många som sitter och fnular med egen inspelningsutrustning och dåliga kunskaper i att använda kontroll instrument.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-04-09 16:01

Morello skrev:
subjektivisten skrev:Bara ett fåtal låter bra. Bästa ljudet kommer oftast från gamla inspelningar från 50-60 talet IMO.

Intressant ståndpunkt. Kan du ge exempel på upptagningar du anser vara högklassiga från den tid du nämner? Jag har mina favvoriter från 50-talet också 8) Det är uppfriskande att lyssna på Miles från 1956 och sedan lägga ett modernt pop-fonogram i spelverket 8O. Eller ännu bättre - tag en Telarc med klassisk musik från 70-talet. Fantastisk renhet och dynamik. Mikrofonerna heter Schopes "colette series". Ingen EQ. Ingen kompressor. :lol: Musiken går raka vägen till en soundstream digitalbandare(redan på 70-talet) 8)

Jo, det är dom vanliga skivorna, som Miles Davis, Muddy Waters, Bob Dylan, etc. Kan VERKLIGEN rek dom tidiga Dylan skivorna på 180 grams utgåva i mono. Otroligt bra ljud IMO. Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten IMO
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-09 18:01

Subjektivisten: "Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten."

Jo det gör det nog allt. Trots allt gammal som jag är så tycker nog att det görs fler högklassiga inspelningar idag. Nu är det ju också så att jag lyssnar knappast på dagens popmusik men om vi tittar på jazz och klassiskt så låter det bettydligt bättre idag än igår. När det gäller Telarc´s inspelningar tycker jag att dom ofta saknar den briljansen som jag gillar....ofta är Linn inspelningarna bättre om det nu går att jämföra. Jag vet inte om ni känner till det här men många kondesator mikrofoner brukar ha en liten diskantförhöjning (+2-4db) och beroende på var den börjar och hur bred(Q-värde) den är så kan man tycka att en inspelning då får mer briljans. Det här är ju en sorts EQ som är inbyggd i mikrofonen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-04-10 12:05

Nagrania skrev:Subjektivisten: "Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten."

Jo det gör det nog allt. Trots allt gammal som jag är så tycker nog att det görs fler högklassiga inspelningar idag. Nu är det ju också så att jag lyssnar knappast på dagens popmusik men om vi tittar på jazz och klassiskt så låter det bettydligt bättre idag än igår. När det gäller Telarc´s inspelningar tycker jag att dom ofta saknar den briljansen som jag gillar....ofta är Linn inspelningarna bättre om det nu går att jämföra. Jag vet inte om ni känner till det här men många kondesator mikrofoner brukar ha en liten diskantförhöjning (+2-4db) och beroende på var den börjar och hur bred(Q-värde) den är så kan man tycka att en inspelning då får mer briljans. Det här är ju en sorts EQ som är inbyggd i mikrofonen.

Jag skrev VANLIG musik. Alltså inte små specialbolag. Har senaste Bruce springsteen denna kvaliten? Eller senaste Stones? Nej, och det var exakt det jag menade.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-10 12:36

Fast, vad tjänar de riktigt stora bolagen på att göra bra inspelningar? Materialet är ju rätt ofta kasst ändå...
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-10 15:35

subjektivisten skrev:
Nagrania skrev:Subjektivisten: "Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten."

Jag skrev VANLIG musik. Alltså inte små specialbolag. Har senaste Bruce springsteen denna kvaliten? Eller senaste Stones? Nej, och det var exakt det jag menade.

I mina öron låter den senaste Bruce Sprängsten apa 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-10 16:50

Morello: "I mina öron låter den senaste Bruce Sprängsten apa."

Det är möjlig att det är så jag har själv inte hört den. I vilken studio är B.S. senaste inspelad? Jag lyssnar just nu på Yello...det är en gammal skiva och jag har tre skivor med Yello. Skivan som jag lyssna på just heter "Baby" och den har bra fett ljud. Jag kollar på min FFT och ser att 37Hz ligger på 0dB sedan sjunker det snabbt till -30 dB vid 20Hz men det låter fett bra. Skivan är från 1991. Men som sagt så kan jag nog plocka fram många skivor från dom sista 20 åren som låter bra och dom är inte nödvändigtvis producerade av något litet special bolag. Kan hända att det inte är mainstream men ändå. 8) Till sist Morello den den däringa skivan med Patricia Barber har jag nog svårt att få tag på. Det är synd för hon kan ju vara värd att lyssna på. Vem säljer Mobil Fidelity i Sverige?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-10 17:17

Nagrania: Vad kör du för FFT-analysator?

Jag försöker komma igång med SmaartLive, men det är rätt bökigt tycker jag :?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-10 17:54

Nagrania,

Patricia Barber behöver man inte köpa på mofi. Jag köpte alla Barber på CDON, men nu verkar dom inte finnas där längre. :cry:
Testa "bengans" skivbutik på nätet 8)

En del av hennes skivor är ganska "svåra" och mystiska. 'Café blue' och 'Night club' är mer konventionell jazz :lol: Det finns en live-platta med Barber som heter 'companion'. Den är bra musikaliskt, men ljudet lämnar en del att önska. Det låter som att hon sjunger i en sunkig dynamisk mikrofon (SM58 kanske) :D

Studio-plattorna är inspelade med Brauner, DPA och Sanken samt försteg från Hardy. 8) Detta gäller alla studio-skivor förutom den första.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-10 18:07

dawen: Jag har två från http: www.dk-audio.com. MSD 550 och en för surround/8 kanaler/stereo som heter MSD 600SA. Den senare har både en FFT och en tersbandsanalyzer + att man kan kolla loudness och hur många överstyrningar man haft under någon tidsperiod. Den kan mycket mer än så men du kan ju läsa själv på deras hemsida. MSD 550 tillverkas inte längre och den har jag haft sedan 1996.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-04-10 23:00

dåliga låtar?

Snacka inte skit :wink: .
Kent har skrivit många bra låtar. Om man sedan inte gillar musikstilen liksom de mediokra inspelningarna är det ju en annan sak men Jocke Berg är en skicklig låtskrivare. Så det så.
Slutligen skulle jag vilja påstå att instrumental skicklighet sällan har lite med att göra hur bra en låt blir.
Bara för att man är grym musiker behöver inte det betyda att man kan skriva bra låtar.
Jag menar, hur svåra är Oasis och Nirvanas låtar att spela, inte så jättesvårt för en hyffsad gitarrist...men musiken är fantastiskt bra på flera av dessa bands skivor.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi