Moderator: Redaktörer
Morello skrev:subjektivisten skrev:Bara ett fåtal låter bra. Bästa ljudet kommer oftast från gamla inspelningar från 50-60 talet IMO.
Intressant ståndpunkt. Kan du ge exempel på upptagningar du anser vara högklassiga från den tid du nämner? Jag har mina favvoriter från 50-talet ocksåDet är uppfriskande att lyssna på Miles från 1956 och sedan lägga ett modernt pop-fonogram i spelverket
. Eller ännu bättre - tag en Telarc med klassisk musik från 70-talet. Fantastisk renhet och dynamik. Mikrofonerna heter Schopes "colette series". Ingen EQ. Ingen kompressor.
Musiken går raka vägen till en soundstream digitalbandare(redan på 70-talet)
Nagrania skrev:Subjektivisten: "Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten."
Jo det gör det nog allt. Trots allt gammal som jag är så tycker nog att det görs fler högklassiga inspelningar idag. Nu är det ju också så att jag lyssnar knappast på dagens popmusik men om vi tittar på jazz och klassiskt så låter det bettydligt bättre idag än igår. När det gäller Telarc´s inspelningar tycker jag att dom ofta saknar den briljansen som jag gillar....ofta är Linn inspelningarna bättre om det nu går att jämföra. Jag vet inte om ni känner till det här men många kondesator mikrofoner brukar ha en liten diskantförhöjning (+2-4db) och beroende på var den börjar och hur bred(Q-värde) den är så kan man tycka att en inspelning då får mer briljans. Det här är ju en sorts EQ som är inbyggd i mikrofonen.
subjektivisten skrev:Nagrania skrev:Subjektivisten: "Finns ingen vanlig stor musik idag som har den kvaliten."
Jo det gör det nog allt. Trots allt gammal som jag är så tycker nog att det görs fler högklassiga inspelningar idag. Nu är det ju också så att jag lyssnar knappast på dagens popmusik men om vi tittar på jazz och klassiskt så låter det bettydligt bättre idag än igår. När det gäller Telarc´s inspelningar tycker jag att dom ofta saknar den briljansen som jag gillar....ofta är Linn inspelningarna bättre om det nu går att jämföra. Jag vet inte om ni känner till det här men många kondesator mikrofoner brukar ha en liten diskantförhöjning (+2-4db) och beroende på var den börjar och hur bred(Q-värde) den är så kan man tycka att en inspelning då får mer briljans. Det här är ju en sorts EQ som är inbyggd i mikrofonen.
Jag skrev VANLIG musik. Alltså inte små specialbolag. Har senaste Bruce springsteen denna kvaliten? Eller senaste Stones? Nej, och det var exakt det jag menade.
dåliga låtar?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MPE och 42 gäster