Precis så Richard.
Jag har moddat en Marantz CD63-SE med LClock XO2 och Zapfilter2 (båda med dedikerade nätdelar) och klockan gjorde klart mest för ljudet på det sätt du nämner. Moddat en Sony SACD (SCD-XB940) på samma vis och även där gjorde klockan mest för ljudet. Resultatet vart bättre med SCD-XB940 men det kan man väl kanske förvänta sig då det är en nyare apparat. En CDP-QS930 fick sig en LClock XO också..
Dessa erfarenheter bakom mig har fått mig att påstå vid ett flertal tillfällen att det viktigaste för en anläggning är en bra klocka och bra högtalarelement... ja förutom et bra rum då såklart som kanske är det viktigaste.
Sedan är analogdelen såklart också viktig, det är ju en förstärkare i miniatyr kan man kanske säga. Drivningen för analogsteget i en CDP är rätt snäll men det som matas in i analogsteget är inte så snällt. Massor av högfrekvent skräp med "snabba transienter" som kan skapa problem i synnerhet om man använder feedback och extra synnerhet (kan man säga så?) om kretsen inte är tillräckligt snabb dvs. har tillräcklig bandbredd.
Jag har haft två spelare som inte använder den vanliga lösningen med en eller ett par opampar mellan DAC och utgången. Lösningen har varit ett par mycket snabba transistorer i klass A utan feedback. Det ljudliga resultatet har varit snarlikt det som man kan få med snabba video opampar men med en något mer avslappnad "naturlig" karaktär
Här är det nog frågan om olika distortionsprodukter och vad som är mest naturligt klingande. En diskret klass A koppling utan feedback har typiskt något högre distortion vid höga amplituder på sinustoner men väldigt låg dist vid låga nivåer, kan det vara så att en sådan lösning ändå klarar av ett bredbandigt material bättre av någon anledning?
/Peter