Mäta ljudtryck? Vad visar en SPL-mätare inställd på "sl

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Mäta ljudtryck? Vad visar en SPL-mätare inställd på "sl

Inläggav Xenod » 2007-04-14 14:35

Hej!

Jag undrar hur man mäter medelljudtrycket i lyssningspositionen vid musiklyssning?

Funkar det med en vanlig analog SPL-mätare inställd på C-weighting och "slow"?

Eller vad får man för siffra då?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-14 14:37

Det vanliga "Sök först...." Bla bla bla.. ja ni vet......

Och sen en länk till en tråd med "ljudtrycksmätare"

Kul med dB-mätare
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Mäta ljudtryck? Vad visar en SPL-mätare inställd på &quo

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-15 18:31

Xenod skrev:Hej!

Jag undrar hur man mäter medelljudtrycket i lyssningspositionen vid musiklyssning?

Funkar det med en vanlig analog SPL-mätare inställd på C-weighting och "slow"?

Eller vad får man för siffra då?

Detta beror på inte minst vilken mätare du använder. Ett vanligt visarinstrument fladdrar hela tiden. Medelljudtryck finns det kanske någon defininerad standard för? Medelljudtryck bör ju vara relaterat till tid och amplitud. För olika musik blir det olika resultat och de är inte jämförbara. Nu är det väl oftast maxnivån folk undrar över, hur mycket effekt man behöver. Det är enklare att fastställa och kan göras med en vanlig voltmeter och en CD som signalgenerator.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-15 19:21

Ljudnivåmätare är väldigt standardiserade, både vägningskurvor (A-vägning etc) och integrationstider (fast/slow) och hur man medelvärdesbildar över tid (Leq). Det finns två snarlika, konkurrerande standarder (IEC och ANSI). De finns i olika noggrannhetsklasser, klass I och klass II.

Man kan tillägga att så gott som alla normer för vilka nivåer som är skadliga är framtagna med de vanliga standardiserade mätinstrument.

Hittar man på en egen metod så behöver man också ta reda på vilka nivåer som är skadliga. Det är knappast trivialt. Det är enklare att använda de standardiserade metoderna.

Edit: kanske ska man läsa lite bättre, det handlade ju inte alls om hörselskadlighet. :oops: Jaja, det är sant ändå...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi