luftburna störningar.. eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

luftburna störningar.. eller?

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 00:10

Ok, nu är det dags för voodoo igen.. tror jag. Jag har ett problem, nämligen min granne... tror jag. Det är nämligen så att när han/hon stänger av någonting i sin lägenhet knäpper det till i min högra högtalare. Det sjuka är att jag tycker det låter bättre efteråt oxo. Lättare ljud och bättre karaktär på basen. Vad kan detta vara eller har jag inbillat mig nått?! :roll:

Morello? Naqref? Erfarenheter? Jag vill ha expertråd och en lösning på problemet :?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-09-27 00:31

Jo, lite voodoo luktar det allt :lol:

Det kan vara fråga om en lftburen störning(gnista i någon av grannens strömbrytare) eller en störning på nätet. Har du skärmade signalkablar?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 01:05

Jag vet inte om kablarna är skärmade... Jag använder Quads egna interconnects.. Jag borde kanske prova ett par andra, pratade lite på IRC om det precis. Jo, det gör jag.. :) så får vi se. :) voodoo :P Jag slänger in ett par feteskärmade Clou kablar. Så får vi se om det gör nån skillnad.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-27 08:30

En störskyddstrafo kanske ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-09-27 11:49

Jens: jag har ett par rg62 om du vill låna! :)

När det gäller störningen så kan det vara så att den går in genom högtalarkabeln. Det misstänker jag eftersom den bara dyker upp i den ena kanalen. Fast den högra kanalen har du ju haft problem med tidigare så det kan ju vara så att den är känsligare p g a olika orsaker och att störningen bara märks där.

I a f så är det inte helt otroligt att det är en form av luftburen störning. Har grannen någon forma av apparat som utgör en induktiv last (oftast en elmotor av något slag) så är det lätt hänt att det blir sådana störningar. Har grannen dessutom någon form av varvtalsreglering på sin förmodade apparat så kan det förklara varför det blir bättre efter att den stängs av. Det kan ju å andra sidan vara direkta akustiska störningar från apparaten som gör att det upplevs som mindre störningar efter 'knäppet'.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-09-27 12:45

Jag ska prova lite APC nätstabiliserare till en början så får vi se... En fråga så jag inte sabbar nått nu.

På Quaden står det "Power in 750W", "fuse 6.3A". APC'n ger 1250VA ut, det borde itne vara nån risk att jag sabbar Quaden, även om jag drar på lite väl?

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-09-27 13:40

Nejdå det ska inte vara nån fara :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-09-27 16:02

Du kan aldrig förstöra något om nätet inte ger tillräckligt med kräm...

Annars kan man titta en del på RKA:s produkter: http://www.rattkraft.se/page5.html

Mycket trevlig firma faktiskt. Fick följande förklaring en gång:
De apparater som är anslutan till RDS är inte bara känsliga för störningar utifrån. De kan ibland själva störa andra apparater. De är med andra ord både en störkälla och en enhet som blir störd.

Man börjar då med RDS först för att få bort utifrån kommande störningar. Man kan sedan dela upp de olika apparaterna med de lite enklare produkterna N1000, NF osv.

De ranordnas enl följand med den bäst först.

RDS 146dB 20.000.000ggr dämpning
NF 60dB 1.000ggr dämpning

UL 1500 40dB 100ggr dämpning
N 1000 40db 100ggr "

Det går naturligvis bra att dela apparaterna så att man använder en RDS för varje.

Till saken hör att jag har en RDS i en garderob som "basstation", sedan finns det lite mera efter det...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2003-09-27 19:44

När jag bdde nära en flygplats så var det inte så svårt att säga när dom drog igång flygradarn. Mitt hembyggda aktiva filter detekterade det ljudligt :roll:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-01 00:28

Bytte vägg för anläggningen och låddorna... Har inte haft nått problem än... Antagligen en luftburen störning. Men jag ropar inte 'hej' riktigt än.

Återgå till Generellt om hifi