Hifi vs bio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Hifi vs bio

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 11:10

Man skall tydligen inte hålla på med lyssningsjämförelser när man inte är riktigt frisk (sjukskriven och febrig). Nyss upptäckte jag nämligen att Samsung/Sony-kombin låter hur bra som helst, bara man trycker på rätt knapp så att det digitala ljudet verkligen förblir oprocessat. Trots dubbelkoll fattade jag inte att det var fel. Inte heller ringde klockorna då det lät så mkt sämre än vad det gjorde med mike34's piP, något som jag berörde utan att inse att något helt enkelt måste vara fel. Nu är Sonyn rätt inställd och låter hur bra som helst, säkert ungefär lika bra som Nad-duon... Får göra en ny jämförelse i morgon, ber att få återkomma! :oops: :oops: :oops:

Så kan det gå! 8O
Senast redigerad av Hetsporren 2007-04-19 10:36, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-18 11:19

Ja, det förvånar mig inte.

Jag har separata hembio- och musikanläggningar av just sådana skäl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-18 11:29

Har du jämfört bara DVD-spelaren med CD-spelaren också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 11:45

paa skrev:Har du jämfört bara DVD-spelaren med CD-spelaren också?

Nej, det har jag inte men det vore kanske intressant? Isf måste jag ju koppla dvd-spelaren analogt förstås och då tror jag inte den kan stå upp mot C540, fast jag kan ju ha fel...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-18 12:29

Nu kommer ingenjörerna stormande, Hetis!

Jag får väl bilda förtrupp....

När det blir sådana här himmel-eller-helvete-skillnader blir jag intresserad. Kan det verkligen vara så stor skillnad på fungerande modern utrustning? Uppenbarligen. Törs man antyda att en enkel mätning skulle kunna visa skillnad? Nehje, nej. OK.

Nej, det var inget. :D
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 12:32

Haha! Tilläggas bör kanske att Music For The Masses inte låter så himla bra och är synnerligen elektrisk, kanske inte den bästa skiva att använda alltså. Men nu gjorde jag det... Kan ju göra om testet lite mer noggrant vid tillfälle. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-18 12:40

Och vad hade Hetsporren för statistisk konfidens för att påstå detta? Observera att det ej går att beräkna då han inte på förhand bestämt sig för hur många testomgångar som skulle företas. Den försigkomne bör själklart också notera att högtalarkablarna och anslutningskontakterna var precis samma, och eftersom högtalarkablarna per definition har sin klangkaraktär så verkar detta vara någon form av cirkelbevis totalt utan logiska inslag. Detta är vad jag skulle vilja kalla helt soklart utan att någon ska behöva göra sina egna tolkningar. Läs vad som står helt enkelt. Definiera gärna ordet definition för mig, var vänlig och gör detta i 32 sidor till fr.o.m. nu.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-18 12:47

JL,
Definition är något vi ber om för att få en andningspaus i en diskussion.
Fast det finns en utrustning, inte minst inom hifi, som får beteckning "High Definition". Det är något helt annat. Det är apparater som man inte ska få kräva att få definierade på någe vis.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-18 12:54

Jag tolkar det som att min definition av din definition är helt fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 12:55

Johan_Lindroos skrev:Och vad hade Hetsporren för statistisk konfidens för att påstå detta?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-18 14:26

Johan_Lindroos skrev:Och vad hade Hetsporren för statistisk konfidens för att påstå detta? Observera att det ej går att beräkna då han inte på förhand bestämt sig för hur många testomgångar som skulle företas. Den försigkomne bör själklart också notera att högtalarkablarna och anslutningskontakterna var precis samma, och eftersom högtalarkablarna per definition har sin klangkaraktär så verkar detta vara någon form av cirkelbevis totalt utan logiska inslag. Detta är vad jag skulle vilja kalla helt soklart utan att någon ska behöva göra sina egna tolkningar. Läs vad som står helt enkelt. Definiera gärna ordet definition för mig, var vänlig och gör detta i 32 sidor till fr.o.m. nu.

Stor humor. :P
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-18 15:38

synd att du inte bor närmare Hetsporren. du hade gärna fått lyssna på Rega elektroniken här, eller har du redan en bra uppfattning hur dom låter?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 15:56

Nils skrev:synd att du inte bor närmare Hetsporren. du hade gärna fått lyssna på Rega elektroniken här, eller har du redan en bra uppfattning hur dom låter?

Man tackar, allra ödmjukast! Jag hade en Rega planet för många år sen och gillade den skarpt, annars har jag knappt hört annat än deras skivspelare. Apollon är jag dock helt övertygad om att den låter fantastiskt! :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-18 16:07

har läst mycket bra om Apollon också. men känns för krazy att byta ut Planet när jag bara haft den lite över 1 år.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-04-18 16:36

Jag får nog hålla med Per S. Det finns nog anledning att undersöka vad de stora skillnaderna beror på. Det borde ju, som sagt, inte vara så jäääättestor skillnad på modern fungerande utrustning.

Så om du orkar; börja med att byta plats på spelarna, för att se om "felet" ligger hos någon källa eller hos en stärkare. Eller om det är dålig kombo/god synergi.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-18 16:54

Du kan väl börja med att lyssa på dvd´n i analog vs digitalt och se om du märker stor skillnad? Sedan utifrån det testa att byta till cd-spelaren.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-18 18:22

min polare har en sony dvd+ snurraruntstärkare, han testade den (högst ovetenskapligt såklart) mot ett ca 5år gammalt nad försteg+ nyare fetto nadsteg, som natt och dag sa han. han ogillar sony nu.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-18 18:38

perstromgren skrev:Nu kommer ingenjörerna stormande, Hetis!

Jag får en tydlig bild av det i mitt sinne... Jag ser tydligt hur det ser ut när herrarna rycker fram :-)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-18 20:13

Koffe skrev:
perstromgren skrev:Nu kommer ingenjörerna stormande, Hetis!

Jag får en tydlig bild av det i mitt sinne... Jag ser tydligt hur det ser ut när herrarna rycker fram :-)

Och de har all anledning:

Man skall tydligen inte hålla på med lyssningsjämförelser när man inte är riktigt frisk (sjukskriven och febrig). Nyss upptäckte jag nämligen att Samsung/Sony-kombin låter hur bra som helst, bara man trycker på rätt knapp så att det digitala ljudet verkligen förblir oprocessat. Trots dubbelkoll fattade jag inte att det var fel. Inte heller ringde klockorna då det lät så mkt sämre än vad det gjorde med mike34's piP, något som jag berörde utan att inse att något helt enkelt måste vara fel. Nu är Sonyn rätt inställd och låter hur bra som helst, säkert ungefär lika bra som Nad-duon... Får göra en ny jämförelse i morgon, ber att få återkomma! :oops: :oops: :oops:

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-18 20:22

Där ser man! :D Trevliga nyheter eftersom jag är (och har varit en längre tid) intresserad av sonys receivers..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-04-18 22:00

Johan_Lindroos skrev:Och vad hade Hetsporren för statistisk konfidens för att påstå detta? Observera att det ej går att beräkna då han inte på förhand bestämt sig för hur många testomgångar som skulle företas. Den försigkomne bör själklart också notera att högtalarkablarna och anslutningskontakterna var precis samma, och eftersom högtalarkablarna per definition har sin klangkaraktär så verkar detta vara någon form av cirkelbevis totalt utan logiska inslag. Detta är vad jag skulle vilja kalla helt soklart utan att någon ska behöva göra sina egna tolkningar. Läs vad som står helt enkelt. Definiera gärna ordet definition för mig, var vänlig och gör detta i 32 sidor till fr.o.m. nu.

äntligen ett begripligt inlägg i den här tråden
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-18 23:35

vad var det för signalprocessing som gjorde ljudet så dåligt?

Återgå till Generellt om hifi