Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 22:52

Naqref™ skrev:Nej. Den relativa tiden går långsammare i innerkurvan. Men dock inte så långsamt att det till fullo kompencerar för den hastighetsskillnad som skulle behövas. Så därför böjs inte den yttre delen av strålen av så kraftigt. ;)

Vad baserar du detta påstående på? Du säger att vid en rotation så kommer tiden att gå långsammare i centrum. Men inte fullt ut så mycket långsammare än det borde. Alltså kommer tiden gå snabbare än "normalt" - eller?

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 22:56

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Lätt. Den som förvränger signalen minst.

Under vilka förhållanden?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-23 23:00

meanmachine skrev:
Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink: Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Nej. Han sade att ljusets hastighet är konstant. Sett ut ALLA perspektiv. Alltså EN sanning.
Du kan förstås ifrågasätta Einsteins teori OM du har bra argument.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-23 23:13

dimitri skrev:
meanmachine skrev:
Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink: Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Nej. Han sade att ljusets hastighet är konstant. Sett ut ALLA perspektiv. Alltså EN sanning.
Du kan förstås ifrågasätta Einsteins teori OM du har bra argument.

Det finns duktiga forskare som ifrågasätter detta argument, bland annat inom kvantteorin. Men jag kan alldeles för lite om detta för att kunna argumentera på ett relevant och givande sätt...

Vad jag förstår så kan kvantteorin bland annat förklara att verkan kommer före orsaken ("katten i lådan") vilket skulle innebära negativ tid. Einsteins teorier accepterar inte det synsättet. Albert menade att vi normalt har tiden 1:1 och att vi kan accelerara denna genom att en jämförande kropp färdas med högre hastighet, ju närmare ljusets hastighet ju större acceleration. Men att färdas bakåt i tiden är omöjligt med Einsteins teorier.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 00:10

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Ahh det är bara att du går ut så hårt hela tiden och när du blir pressad minsta lilla så slutar du argumentera. :wink: Kom igen när du hittar igen orden.

Ja, jag räkna inte med att du skulle förstå det denna gången heller. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-24 00:32

Lust skrev:
Magnuz skrev:
meanmachine skrev:Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Lätt. Den som förvränger signalen minst.

Under vilka förhållanden?

De för sammanhanget relevanta förhållandena, såklart. :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-24 00:38

OK, de "sanna" förhållandena då... :wink:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi