Ja, jag delar dina erfarenheter - i regel är "uppgraderingar" väsentligt mindre hörbara än nedgraderingar.
Jag tror det beror på att man alltid med fantasins hjälp hör en bit in i en ljudhändelse, och hör den "bättre än den är". När man verkligen går ett steg i den bättre riktningen är det därför lätt att uppfatta det som att ens förväntningar av hur bra programmaterialet var från det man hörde nyss, basannas bara.
Att däremot lyssna med högre ljudkvalitet är svårt venebildande, och att gå baklänges brukar vara MYCKET märkbart.
Av det skälet brukar jag, när jag har demo, alltid vara tydlig med att man gör inte piP rättvisa genom att koppla in dem efter en timmes spelning på pi60s... Efter fem minuters paus gör det rätt bra igen dock.
Sen är det ju förstås en fråga om hur stora stegen är också. Att gå från en undermålig lyssning till en högkvalitetativ kan ju vara rena himmelriket. Även om det finns mycket saker i HiFi-världen som renderar rätt så små skllnader är minsan inte alla steg små.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).