Olika pressnings ställen, olika ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-23 15:25

Tack, Ingvar, det klargör ju en del.

Jag trodde i min okunnighet att matringsjobbet som resultat gav en komplett bitström som bara skulle pressas till CD:ar. Fall 1 och 2 tyder på att så inte är fallet, och då hamnar ju problemet i ett annat läge. Fall 3 tycker jag verkar som ett avsteg från standard, antingen av presseriet eller av en CD-spelare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 16:33

En av problemen är av kommunikativ art.

Vissa (person A) upplever att orden "ändra ingenting" (som info till exempelvis en mstringsstudio) betyder att CDn skall vara bitidentisk med masterbandet (avseende musikinformationen), men kanske att PQ-koder skall adderas så att det blir en CD av det hela där man kan hoppa mellan låtarna.

Andra (person B) upplever att de som sagt "ändra ingenting" menade att alla låtar skall normeras, att en sekunds tystnad skall läggas till mellan låterna (även om de sitter ihop musikaliskt) att det är bra att göra både SMB HDCD av något som redan är 16 bitar PCM, och i förekommande fall att det är en bra idé att ge programmaterialet lite rondör, kanske genom att köra det genom en DAC, lägga det på rullband, övertyra det lite lagom mycket, och sedan digitalisera det igen. Ja, och en rör eq förbättrar förstås ytterligare ibland.

När person A sedan frågar person B "du har väl inte ändrat något", svarar kanske person B "nejdå jag har bara fixat det du ville".

Båda upplever att de kommunicerar väldigt tydligt, men när väl CDn är färdig händer det att person A tycker att resultatet blev ett helt annat än vad som beställts, och att person B kommunicerat dåligt.

Person B tycker däremot att person A varit dålig på att klargöra att ingenting skall ändras. Han hade ju inte sagt att låtarna inte skall normeras, eller att ljudet inte skall förbättras och inte ett ord hade sagts om att det inte skulle vara tyst mellan låtarna. Hur fasiken skall B kunna göra sitt jobb när inte A kan kommunicera ordentligt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-23 16:49

IngOehman skrev:En av problemen är av kommunikativ art.

Vissa (person A) upplever att orden "ändra ingenting" (som info till exempelvis en mstringsstudio) betyder att CDn skall vara bitidentisk med masterbandet (avseende musikinformationen), men kanske att PQ-koder skall adderas så att det blir en CD av det hela där man kan hoppa mellan låtarna.

Andra (person B) upplever att de som sagt "ändra ingenting" menade att alla låtar skall normeras, att en sekunds tystnad skall läggas till mellan låterna (även om de sitter ihop musikaliskt) att det är bra att göra både SMB HDCD av något som redan är 16 bitar PCM, och i förekommande fall att det är en bra idé att ge programmaterialet lite rondör, kanske genom att köra det genom en DAC, lägga det på rullband, övertyra det lite lagom mycket, och sedan digitalisera det igen. Ja, och en rör eq förbättrar förstås ytterligare ibland.

När person A sedan frågar person B "du har väl inte ändrat något", svarar kanske person B "nejdå jag har bara fixat det du ville".

Båda upplever att de kommunicerar väldigt tydligt, men när väl CDn är färdig händer det att person A tycker att resultatet blev ett helt annat än vad som beställts, och att person B kommunicerat dåligt.

Person B tycker däremot att person A varit dålig på att klargöra att ingenting skall ändras. Han hade ju inte sagt att låtarna inte skall normeras, eller att ljudet inte skall förbättras och inte ett ord hade sagts om att det inte skulle vara tyst mellan låtarna. Hur fasiken skall B kunna göra sitt jobb när inte A kan kommunicera ordentligt!

Jösses, inte undra på att det går snett!

Det låter som om beställare och leverantör måste klargöra processen och kraven för varann. Jag gissar att detta sker när det gäller seriösa beställare och leverantörer, allt annat vore korkat. Inköpare på större företag gör ju sådant rutinmässigt.

Men detta kanske är de fria konsternas arena, snarare än ingenjörernas välspecade värld.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-23 17:02

Beställaren är oftast inte just de personer som bryr sig, utan ett skivbolag som "låter allt gå sin gilla gång" utan att bry sig om några detaljer.

Den som tycker att resultatet inte blev bra uppfattas ofta som besvärlig och då kan skivbolaget tycka att det är bättre att välja någon som bryr sig mindre, det vill säga som har "mindre samarbetsproblem"...

Mastring har ju alltid förekommit.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-23 17:19

IngOehman skrev:Beställaren är oftast inte just de personer som bryr sig, utan ett skivbolag som "låter allt gå sin gilla gång" utan att bry sig om några detaljer.

Den som tycker att resultatet inte blev bra uppfattas ofta som besvärlig och då kan skivbolaget tycka att det är bättre att välja någon som bryr sig mindre, det vill säga som har "mindre samarbetsproblem"...

Mastring har ju alltid förekommit.

Vh, iö

Visst, samma problem som finns i alla branscher. Om inte den som håller i pengarna bryr sig, kan säljaren leverera vad som helst.

Inget nytt under solen.

Men subjektivistens originalfråga verkar vara besvarad: pressningar kan låta olika eftersom det mycket väl kan vara olika datainnehåll på skivorna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 17:47

Ja, tackar för svaret. Jag mindes inte så fel ändå :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-24 13:27

Om vi nu inte pratar piratkopiering (som oftast har förvånadsvärt hög klass) så är det oftast så att man tillverkar ett antal "STAMPERS" från en digital mastertape. Om dessa "STAMPERS" skiljer sig så mycket åt att det skulle påverka ljudet på nåt "mystiskt halvanalogt sätt" så har man verkligen misslyckat i tillverkningen och kvalitetskontrollen.

Dessa stampers skickas sedan ut till olika fabriker världen över för "sputtering" dvs pressning. När sedan den färdiga CD eller DVD har passerat sluttestet scanningen skall den i princip vara utan läsfel.

Jag skulle fortfarande vara intresserad av en teori som visar hur och var någonstans i kedjan mellan stamper tillverkning och färdig CD man skulle kunna få en ljudpåverkan utom rena läsfel.

Sten R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-24 15:19

rylandes skrev:Jag skulle fortfarande vara intresserad av en teori som visar hur och var någonstans i kedjan mellan stamper tillverkning och färdig CD man skulle kunna få en ljudpåverkan utom rena läsfel.

Enligt Ingvars utläggning ovan är det i tillverkningen av en stamper problemet uppkommer, inte mellan stamper och färdig skiva.

Jag tror att förvirringen kommit sig av att "pressning" innebär mer än pressa skivor av ett digital original; det består också av att skapa det digitala originalet genom att processa ett masterband.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-24 15:50

Jag uppfattar att Ingvar pratar om problem med småskalig tillverkning. Den stora massan Cd görs av några jättebolag där sådana problem nog inte uppkommer som beskrivs. Sista delen av mastringen är ju att man lägger in en del kodning mm. Efter detta kommer Stamper tillverkningen som definitivt är en konst i sig men med mycket fina resultat.

Överhuvudtaget är CD o DVD tillverkning en mycket komplicerad men mogen process.

Grundfrågan var ju om det kunde skilja mellan olika pressningar.

Eftersom jag uppenbarligen är en av få här som har yrkesmässig erfarenhet av CD o DVD tillverkning så får jag citera
Doktor Dengrot: JA É SKEPTISK.

Nej jag måste upprepa mig:
"Jag skulle fortfarande vara intresserad av en teori som visar hur och var någonstans i kedjan mellan stamper tillverkning och färdig CD man skulle kunna få en ljudpåverkan utom rena läsfel. "

Sten R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 16:04

Det verkar inte spela roll om det är små lr stora bolag, tyvärr.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-24 16:07

Fortfarande kvarstår påståendet om att det kan skilja mellan olika pressningar.

Vilket måste betyda att det skall skilja mellan olika stampers från samma tillverkning.

Doktor Dengroth igen

Sten R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-24 16:16

Läste du vad Öhman skrev?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-04-24 16:19

Ja

Sten R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi