Hjärtligt välkomna skall ni alla vara till Tummen-ur-klubben (TUK).
TUK är en oberoende förening för trevliga hihi-entusiaster som föredrar att hålla sig med en lite mer rimlig ballans mellan snack och verkstad.
Vad vi sysslar med i klubben är framför allt blindtester av hifi-relaterad utrustning. Whiskey och annat gott kan givetvis också blindtestas, men det får ske lite mer vid sidan av.
Jag tror att jag läst, i runda slängar, en zillibillidrillion poster på Faktisk.se den senase veckan som på ett eller annat sätt handlat om blindtester. Men hur många blindtester har genomförts egentligen under samma tid? Tre? Nä, jag är luttrad, så många är det nog inte.
Det är därför Tummen-Ur-Klubben (TUK) behövs
TUK's stadgar:
1. Under mötena håller vi en civilicerad ton. Om vissa personer "tycker" väldigt intensivt och väldigt olika så får de lov att lägga band på sig, bunkra upp ilskan och låta den flöda vid ett senare tillfälle i en speciell bråka-om-senase-TUK-mötet-tråd som kommer att upprättas här på Faktiskt.se vid behov. Den kommer med all sannolikhet att låsas stup i kvarten. Om låsningarna blir ett problem så får vi flytta den tråden till Aftonbladets chatt. Men som sagt, på IRL-mötena är vi rara mot varandra. För helvete.
2. Ett f/e-metod-liknande förfarande är vad som gäller. Om det inte passar din smak så behöver du alls inte vara ledsen, starta en egen testförening och testa precis hur du vill vetja.
3. Vårt mål är att jaga hörbara färgningar. När vi hittar sådana i utrustningen så är det upp till var och en att avgöra om det är en bra sak eller en dålig sak. Alla åsikter är välkomna.
4. Vi tar det varligt med våra resultat. Att vi misslyckats med att detektera en pryl i kedjan är inte synonymt med att prylen är felfri. Och tvärtom, om en pryl tydligt färgar så behöver den inte "suga fet apballe" för det. Det är upp till var och en att avgöra. Vi utger oss aldrig för att vara superkunniga och superserriösa även om vissa av medlemmarna kanske skulle kunna betraktas som sådana. Vi är glada amatörer som testar prylar för eget intresse bara. Vi är INTE en konsumentupplysningsförening.
5. Viktigast av allt: Vi måste få tummen ur! Våra tester måste bli av. På riktigt, alltså, inte bara i fantasin. Och ganska ofta dessutom. Typ en gång i månaden eller så.
'nuff said, let's boogie!!!