Spelar du CD via........

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Spelar du dina CD-skivor via:

Omröstningen slutade 2007-08-08 08:13

CD-spelare
56
42%
DVD-spelare
46
34%
Skivan i dator
1
1%
Lagrade på Hårddisk och spelade via dator
31
23%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-05-05 10:19

Ovanstående gäller naturligtvis om man använder sig av de inbyggda DACarna i spelarna. Kör man digitalt till förstärkaren kan inte jag höra någon skillnad.

Sten R

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-05 10:31

Richard skrev:Produkter som bevisligen, i F/E test, låter mycket bättre är ju Benchmark DAC 1, Nad 208, div. sentec elektronik, Holografic audio, Bryston mfl..

Bevislligen? är inte det upp till individen ifråga att avgöra? :?
ingen kan väl säga till någon att den och den låter bättre än den??

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-05 10:33

Experterna kan alltid tala om för andra hur saker och ting ligger till och de har alltid rätt eftersom de är experter. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 11:41

tvett skrev:
Richard skrev:
tvett skrev:
Richard skrev:Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken.

...jämfört med risken för störning mellan bild- och ljudkretsar i en dedikerad cd-spelare? :lol:

Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Nätdelen är väl inte speciell för en cd- eller dvd-spelare. Snarare för prisklassen. Jämför inte en 5000kr cd-spelare med en 1500kr när du kollar på komponenter (även om de kan vara samma).

Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.

.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )

Alla DVD:s under 10000:- har en simpel, dålig, switchad nätdel.

Ok? Vi kikar:

Richard skrev:
Bill50x skrev:
meanmachine skrev:Vadå för resurser? Skulle bildhanteringen gynna musikupplevelsen?

Nejdå. Eller ja kanske. Jag kan ju inte elektronikkonstruktion å så, men tex lasern i en DVD-spelare behöver större precision eftersom "spåren" är smalare. Frekvensomfånget i interna kretsar behöver vara större pga bildbehandling. Osv. Rent teoretiskt skulle dessa större krav på avspelningen kunna bidra med bättre ljud.

Eller?

/ B

Bild och musikkretsarna i en DVD har helt separat elektronik/chips.
Teoretiskt sett är det snarare större risk för störningar mellan ljud och bildelektroniken. Speciellt om dessa , nästan alltid, drivs av en gemensam, stör-stark, switchad närdel.

Edit: du har rätt så tillvida att själva bildelektroniken behöver en stor bandbredd för att inte bilden ska bli dålig.

Richard skrev:Du har felciterat mig, fullt medvetet, vilket är oerhört lågt, men att vänta av ett litet troll.

.... jämfört med risken för störning mellan bild-och ljudkretsar i en dedikerad DVD-spelare? ( så skall det stå )

Alla DVD:s under 10000:- har en simpel, dålig, switchad nätdel.

Jag hittar ingen "medveten" felcitering, stycket om bandbredd kommenterades inte. Att du inte skrivit något som du menade att skriva kan inte ses som en felcitering. Att du utan anledning kallar mig troll istället är trevligt. Jag kanske missat något?

Alla dvd´s under 10kkr har dåliga switchade nätdelar? Rätt kategoriskt uttalande där tusenlappar nämns, ovanligt :roll: . Är det inte intressantare att jämföra dvd mot cd i samma prisklass, det är ju trots allt det tråden handlar om, dvd- vs cd-spelare.

Nämn gärna en dvd-spelare med konventionell nätdel, som kostar under 10000:-?. Däremot är nästan alla cd-spelare, oavsett pris, utrustade med konventionella nätdelar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 11:42

JustAudioMagic skrev:
Richard skrev:Produkter som bevisligen, i F/E test, låter mycket bättre är ju Benchmark DAC 1, Nad 208, div. sentec elektronik, Holografic audio, Bryston mfl..

Bevislligen? är inte det upp till individen ifråga att avgöra? :?
ingen kan väl säga till någon att den och den låter bättre än den??

Individen avgör.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi