subjektivisten skrev:Svante skrev:Inte koppla ihop, nej. Det är dömt att bli röksignaler. En icke kortslutande 4-polig omkopplare är vad som behövs.
Som vad? Jag funderar på ha två uppsättningar förstärkare och vill gärna slippa byta kablar varje gång jag byter förstärkare, så vad ska jag använda som inte förstör ljudet?
Mja, nu hittar jag ingen riktigt bra, men tex 35-224-14 eller 35-490-86 på
www.elfa.se inbyggd i en liten lådda. De är lite klena om man tänker sig stora slutsteg, de är inte specade för så många amperes ström, men å andra sidan så levererar ju inte ett slutsteg kontinuerlig ström, den varierar ju tack och lov med musiken. Den där vridströmställaren har dessvärre en tendens att börja glappa med åren, har jag märkt.
Det finns säkert högtalarväxlar att köpa som jag inte har hittat.
I alla fall: det finns två typer av växlande strömbrytare, kortslutande och icke kortslutande. När man växlar mellan de två lägena kan det vara så att den först bryter från den ena och sedan kopplar in den andra (=icke kortslutande) eller så kopplar man först in den ena och kopplar sedan bort den andra (=kortslutande). Den senare kommer att koppla ihop de två slutstegen en kort stund när man växlar mellan dem. Det är inte bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.