Moderator: Redaktörer
matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
(min sönderklippning)Max_Headroom skrev:Ni som svarat högtalare: Om ni spelar en skiva med kraftigt sänkt bas
...
hur gör ni då? Har ni en uppsättning olika högtalare och byter mellan? Meckar ni med filtret? Eller spelar ni bara vissa skivor som råkar passa bra ihop med just den aktuella högtalaren?
Vee-Eight skrev:Moment-23:
Det är en rörbaserad kompressor som minskar dynamiken i signalen, sedan kan man ställa den att aldrig (eller sällan) gå över en förbestämd nivå (sk "limiter"). Används bla till mikrofoner och elgitarrer. Behringer MIC200 verkar vara ett slags försteg för mikrofoner med dessa funktioner inbyggda. Rörkonstruktionen är till för att lägga till lite gosig rördist som ett sound på inspelningen.
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:"Dynamic limiter circuitry" ?![]()
Vill man MINSKA dynamiken?
Eller betyder det något annat?
Det är väl det rör är till för, eller?
Så du menar att rör i säg minskar dynamiken?
Jag vet inte ett hjota om rörstärkare och det verkar som om de andra som svarat hellre skojar bort det än svarar på min fråga.
Ursäkta skämtandet, men att jag lade inte bilden på produkten var i sig ett litet skämt.
Som förklarat ovan är det en produkt för mikrofoninspelning och där tycker man sig emellanåt behöva göra så.
Lite mer allvarligt så borde man kunna ställa mojängen så att den inte limiterar alls eller så värst mycket, men ändå ger lite rörkaraktär om man vill ha det. Fast en apparat specialbyggt för det ändamålet vore självklart att föredra än att göra ett sådant här tweak.
Kan dock hända att jag köper en sådan där för sånginspelning - det var därför jag kände till den, för att jag kikat på den i de sammahangen. Sjunger man så dåligt som jag gör kan man behöva mixtra lite...
Att rörförstärkare minskar dynamiken när de pressas utanför sitt effektområde är välkänt, skämtandet beror på att jag anser att de flesta rörförstärkare gör just det ganska frekvent då de inte räcker till i effekt. Finns dock rörförstärkare i 200W-klassen också och då gäller inte det skämtet längre.
Hoppas du blev mer nöjd nu.
Moment-23 skrev:Tack, nu blev jag nöjd![]()
Vill dock tillägga att jag utgår ifrån att rörägare matchar sina förstärkare med rätt högtalare och då blir väl kompressionsproblemet ganska litet?
Låter inte klippning i en vanlig förstärkare värre än kompression i en rörstärkare?
Nattlorden skrev:Moment-23 skrev:Tack, nu blev jag nöjd![]()
Vill dock tillägga att jag utgår ifrån att rörägare matchar sina förstärkare med rätt högtalare och då blir väl kompressionsproblemet ganska litet?
Låter inte klippning i en vanlig förstärkare värre än kompression i en rörstärkare?
Jo, om de skaffar högtalare med en känslighet runt 102dB så blir problemet ganska litet. Tyvärr verkar dock en hel del rörägare sitta med högtalare som är 10dB eller mer trögare.
Visst gör det! Därför får man ju ha tillräckligt med effekt i en transistorförstärkare så det inte händer.
Moment-23 skrev:Det är ju bara pengar
subjektivisten skrev:OT, ska försöka någon gång nu under sommaren få hem en bra och mycket kraftig transistorförstärkare för jämföra mot min rör för se om jag kan märka skillnad vid dynamiskt musik och högt ljud.
matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
Morello skrev:matereo skrev:Nämn en pryl i en anläggning som inte "färgar" som det kallas... Frågan är bara vad man menar med färgning. Det är ju ett mycket oprecist uttryck. Färgar kunde lika gärna heta låter fel. Fel för vem?
Ett försteg som inte färgar är väl per definition av sådan beskaffenhet att utsignalen är identisk med insignalen inom aktuell bandbredd, bortsett från att amplituden som i förekommande fall, dvs när volymratten inte står i 0dB-läge, är mindre eller större?