Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:www.dougronald.com/sound_images.htm
Max_Headroom skrev:Stort var det, men jag tror nog NNord kommer att kunna spela både högre och bättre när hans rigg är färdig (om den inte är det ännu).
Hans blir snyggare i varje fall...
matereo skrev:Vilken galning! Hans fru måste ha termo-kläder innomhus för att han inte har råd att värma upp huset pga bygget!
perstromgren skrev:
Nej, större är nog svår att få, men snyggare borde vara enkelt!
Det här systemet går inte av för hackor heller, när det gäller storlek!
http://www.theanalogdept.com/molinier.htm
Nattlorden skrev:Fast det känns som man vill välta kaffebordet och ta skydd bakom innan det börjar skjutas...
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Fast det känns som man vill välta kaffebordet och ta skydd bakom innan det börjar skjutas...
Lite intressant kommentar det där. Tänker du på möjligt ljudtryck och/eller transient egenskaper?
Om det är ljudtryck så går det ju att spela fruktansvärt högt med INO grejor också har jag förstått.
Om det är transient egenskaper har då horn "bättre" transienter än det som är inspelat eller färgar alla vanliga högtalare som låter lite "tröttare"?
Frågar utan någon baktanke utan bara intresserad av hur folk uppfattar det.
Piotr skrev:Problemet med vanliga h-talare och feta slutsteg är termisk kompresion. Hornsystem har en försvinnande låg värmeutveckling i talspolen jämförelsevis.
Naqref™ skrev:Max_Headroom skrev:Stort var det, men jag tror nog NNord kommer att kunna spela både högre och bättre när hans rigg är färdig (om den inte är det ännu).
Hans blir snyggare i varje fall...
Utan bildbevis är den officiella hållningen att de är rent fiktiva varelser.
Max_Headroom skrev:Nu är vi off topic, men spörmålet är intressant.
Teori: Vanliga (icke horn) högtalare upplevs ofta ha sämre dynamik för att man kör med för klen förstärkare. Horn har ofta så hög känslighet att även små förstärkare klarar att spela med god återgivning av transienter. Bara en gissning alltås. En bra, vanlig högtalare med tillräckligt med pulver i slutsteget är lika bra. Men ofta dyrare p.g.a det feta förstärkare som krävs.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Fast det känns som man vill välta kaffebordet och ta skydd bakom innan det börjar skjutas...
Lite intressant kommentar det där. Tänker du på möjligt ljudtryck och/eller transient egenskaper?
Om det är ljudtryck så går det ju att spela fruktansvärt högt med INO grejor också har jag förstått.
Om det är transient egenskaper har då horn "bättre" transienter än det som är inspelat eller färgar alla vanliga högtalare som låter lite "tröttare"?
Frågar utan någon baktanke utan bara intresserad av hur folk uppfattar det.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster