Dahlqvist skrev:
God morgon.
Det var tråkigt att höra att du inte vill uppge dina argument. Vad gäller "avancerade" alternativ som keramik och kevlar så är Dunlavys kritik riktad mot de odämpade resonanser som är förknippade med hårda/styva membran. Theils konstruktion med utskurna "öron" går ju just ut på att försöka mildra detta. Trots detta visar flera av Accutons element resonanser i eller strax ovanför passbanden på deras egna mätningar (som inte verkar allt för högupplösta). Man kan välja att använda dessa element för deras företräden men nackdelarna försvinner inte för det.
Från denna och många andra trådar kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det egentligen är meningslöst att argumentera via Internet, - det ser mest ut att i slutändan förvandlas till ett ständigt munhuggande, alternativt påhopp. Alla har sina egna uppfattningar och är sällan beredda att ändra dem, snarare gör man ”allt” för att motparten skall ”inse” att ha/hon har fel.
Inlägg i olika trådar bekräftar detta. Man får lätt en känsla av att det gäller att racka ner på ALLT, enligt devisen ”För varje tes finns det en anti-tes”. Av för mig fullständigt outgrundlig anledning tycks det även föreligga ett starkt behov av att uttala sig om konstruktioner som ingen av oss vet något om. Jag tänker då på min första fråga i mötet, som var riktad till patrikf, då han var den som startade tråden (en tråd som intill dess inte hade fått någon respons).
Personligen konstaterar jag att alldeles oavsett hur mycket det teoretiseras i mötet, så kvarstår faktum att många alternativa tekniker till pappkons-elementen är ljudmässigt överlägsna de ”klassiga papperslösningarna”.
I synnerhet gäller detta akustiska, omanipulerade kör-inspelningar. Om teorierna och mätningarna säger något annat så är det fel på teorierna och/eller mätningarna alternativt tolkningarna och förståelsen av mätningarna. Matematiken är endast ett verktyg. Som sådant kan det missbrukas, alternativt kan den som stoppar in värdena ha felaktiga eller otillräckliga parametrar.
Om nu exempelvis Dunlavy säger sig ha mätt bättre pulsrespons på dome-tweeters än på band så ger jag inte fem öre för den informationen om mina (och andras) öron säger mig något helt annat.
Jag tycker artkeln var intressant såtillvida att den redovisade en känd högtalarkonstruktörs inställning till hur högtalarelement skall vara konstruerade.
Jaha… såg du något nytt i vad som skrevs, något som du inte redan visste eller?
Detta skall läsas mot bakgrund av den "filosofi" som framskymtar bakom hans senare konstruktioner med frihet från resonanser och fasrespons som ledord.
Denna generella filosofi delar han med många andra. Sedan länge.
Man kan givetvis invända mot hans prioriteringar men om man får tro omvärldens omdöme så är de allt annat än femtiotalsmässiga i sin prestanda.
Dunlavy har såvitt jag vet lagt ner verksamheten; - åtminstone är det vad man meddelas om man surfar till deras hemsida.
Om bandelementets inneboende kvaliteter eller nackdelar i allmänhet eller Transmission Audios nya högtalare i synnerhet lärde vi oss dock mycket lite.
/Dahlqvist
Jag tycker att Isidor har gjort ett oerhört bra arbete med att påvisa bland annat bands tillkortakommanden, såväl som fördelar. Om sedan vissa i mötet har svårigheter att ta till sig denna information så är det inte Isidors problem.