Upgradera skivspelaren eller köpa ny/beg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Upgradera skivspelaren eller köpa ny/beg?

Inläggav subjektivisten » 2007-05-21 17:26

Efter Denon affären föll igenom så börjar jag fundera på hur jag ska göra med min skivspelare. Det är en VPI HW-19MK4 som i grunden är nog en väldigt bra spelare. Inre plattan vilar på 4 st rätt så kraftiga fjärdrar i plinten. Inre platt verkar vara av någon form av acryl medans plinten är träd (tror det är MDF). Den inre plattan flyter helt fritt på fjärdrarna som kanske syns i denna bilden (går en liten spalt mellan dom).

Bild

Som ni kanske ser så går det lätt att byta armboards (också av acryl) och jag har en för Rega armar och kommer få hem en för SME armar.

Tallriken är väldigt tung (6-8 kilo) och lagret verkar vara väldigt bra, tar man bort remmen och snurrar på den så snurrar den väldigt länge och utan någon form av "hackning".

Problemet jag har med spelaren är motorn. Den har börjat på senaste året vibrera en hel del och för väsen. Detta känns även i plinten men man känner faktiskt inte av det med handen på inre plattan. Motorn håller även inte korrekt hastighet.

Så det smidigaste valet skulle vara att köpa en VPI SAMA (som står för Stan Alone Motor Assembly) för 2700 kr. Det är alltså en motor som står under spelaren och inte sitter fast i plinten. Den skall vara bättre än den jag redan har. Till denna kopplar man sen VPI SDS (Synchronous Drive System) där man: "The ability to adjust voltage and frequency being fed into a turntable motor was considered paramount in the design of the SDS. Both functions are adjustable from the front panel and results are shown in large, easy to read L.E.D. displays. All switching of speeds and voltages are done in a ramping fashion. There is no shock applied to the motor as the voltage or frequency is changed when moving between 33 and 45 rpm."

Så med dessa två upgraderingar, 2700 kr + 6200 kr så bör jag få klart mindre problem med vibrationer, jag kommer få möjligheten att ställa in rätt hastighet (och slippa skifta läge på remmen för 45 RPM skivor) och jag hoppas även wow blir bättre (även om jag inte direkt märker av idag).
Jag kan senare upgradera till en SME V arm också när pengarna finns.

Det jag undrar är, finns det någon annan spelare man kan snegla på som kanske ger bättre ljudkvalite, inom låt säga max 25 000kr?
Någon som har tips?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-21 18:36

Är du säker på att det inte är remmen som behöver bytas ?

Kontrollera motorns axel och upphängningen, vad heter motorn ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-21 19:32

Remmen ska bytas men den har inget med motorn att göra, den vibrerar rejält. Sedan så håller den inte rätt hastighet.

Har kollat det mesta och även oljat den. Är sugen på nytt med :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-21 21:08

Kolla så att det inte är vara trissan på axeln som slirar och en rund sliten rem kan orsaka kraftigt svaj när den börjar vandra.
Men jag förstår du vill ha något annat :wink:

Gammal + Denon + Fet = helrätt :D
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-21 22:01

Först skulle nog jag föreslå en utbytesmotor av samma typ som du redan har. Om den fungerade bra när spelaren var ny, vill säga. Jag tycker annars priset var lite saftigt för bara en motorfunktion, låt vara en bra sådan.

Köpa nytt? Ja, nytt är kul! Kolla den där svenska betongspelaren. Den har nämts förr på forumet och kan fås med olika armar och lite special. Dom säljer delar så man kan bygga själv om man vill. Har själv gått i tankar på att köpa en och bonka på någon snygg SME-arm och ha den i någon snygg färg. Antracitgrå flake-metallic t.ex.. Eller klassiskt BRG. Med den spelaren kan du helt glömma vibrationer. Tror plinten väger 25 kg eller nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-21 22:13

Samma motor som sitter på den nu är inte speciellt mycket billigare än den som är lös. Sen ska den som är lös vara bättre på alla sätt, vad jag läst iaf. :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-21 22:25

subjektivisten skrev:
Det jag undrar är, finns det någon annan spelare man kan snegla på som kanske ger bättre ljudkvalite, inom låt säga max 25 000kr?

Förutom Opus3 Continuo(betongspelaren) med Cantus tonarm(tangential)
så "veté tusan".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-21 23:50

Max_Headroom skrev:Köpa nytt? Ja, nytt är kul! Kolla den där svenska betongspelaren. Den har nämts förr på forumet och kan fås med olika armar och lite special. Dom säljer delar så man kan bygga själv om man vill. Har själv gått i tankar på att köpa en och bonka på någon snygg SME-arm och ha den i någon snygg färg. Antracitgrå flake-metallic t.ex.. Eller klassiskt BRG. Med den spelaren kan du helt glömma vibrationer. Tror plinten väger 25 kg eller nåt.

Nu är det ju inte alltid som hög vikt är lika med bra. Det beror helt och hållet på vilken resonansfrekvens materialet har. Ju tyngre en spelare är, ju lägre resonansfrekvens. Och det kanske är där som tonarm och pickup får problem. Jag säger inte att det är så, bara att man ska vara försiktig att dra förhastade slutsatser som kanske i förstone låter logiskt. Det kanske är bättre med en lätt spelare som inte binder en massa energi?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-22 08:33

Subjektivisten, tror du blir helnöjd men en ny motor till din VPI. Du har ju redan en bra spelare så varför köpa en sämre?
Vill absolut påpeka att det inte finns något direkt samband mellan hög vikt och bra ljud enligt mina erfarenheter. Dock bör man ju undvika det lättaste och skramligaste.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-22 09:30

subjektivisten skrev:Remmen ska bytas men den har inget med motorn att göra, den vibrerar rejält. Sedan så håller den inte rätt hastighet.

Har kollat det mesta och även oljat den. Är sugen på nytt med :wink:

Motorn hänger väl i något, typ gummi bussningar(isolatorer) eller annat. När dom var begynte ta slut på min gamla Conoiseur spelare(Continuon har samma princip) så började det skifta i hastighet lite hit och dit samt vibrera. Kolla det först innan du lägger många tusen på en ny motor.

Jag tror spelaren du har har av dig ännu ej upptäckta resurser. Om du gillar att jämföra saker som pickuper samt välljud i en högre skala kan jag rekommendera att du letar upp en Morch arm med olika tynga utbytbara tonarmsrör i bättre begagnat skick.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-22 15:55

Du kan ju alltid uppgrada tonarmen till något lämpligt, en begagnad Graham arm kanske?

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-22 16:56

Harryup skrev:Subjektivisten, tror du blir helnöjd men en ny motor till din VPI. Du har ju redan en bra spelare så varför köpa en sämre?

Ja, jag kör på det. För väljer istället att om några år kunna köpa mig "den sista" spelaren. Dvs någon av SME's värstingar eller kanske Sota's eller Basis värsting med vakuumsug. :D

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-22 16:59

Jag tar gärna den gamla motorn om du tänker slänga den :)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-22 17:03

MP skrev:Jag tar gärna den gamla motorn om du tänker slänga den :)

Sure, ge mig portopengar så är den din :P

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-22 17:26

PM:a ditt kontonr. när det är dags så sätter jag in
Tack !!! :)
Ha ett fint liv.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-23 16:13

Harryup skrev:Subjektivisten, tror du blir helnöjd men en ny motor till din VPI. Du har ju redan en bra spelare så varför köpa en sämre?
Vill absolut påpeka att det inte finns något direkt samband mellan hög vikt och bra ljud enligt mina erfarenheter. Dock bör man ju undvika det lättaste och skramligaste.

Sant från början till slut. :)

En riktigt tung spelare kan lika gärna låta sämre, enligt min erfarenhet.
Det viktigaste är lagret, motorn, styrningen, immunitet mot återkoppling vid verklig musikåtergivning ( inte testtoner ).
En hög massa kan koncentrera vibrationerna vid en LÄGRE frekvens, där dom kan interferera olyckligt med pickupens resonansfrekvens.

Enligt min mening finns det nog bara en spelare som är tydligt bättre än din, så, varför byta? :wink:

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-06-03 22:24

Gör uppgraderingarna du skrev om i ditt första inlägg och försök att behålla spelaren i orginalskick om du är nöjd med spelaren i övrigt.

Sedan rekomenderar jag att titta på Ebay där brukar det finnas SME V till salu,köpte min SME V på ebay till ett mycket bra pris,försök att köpa en från England då slipper du "tulltramset".

Priserna brukar hammna på runt 14000:- + frakt för nästan nya armar.

Om du köper en gammal arm så kan du skicka den till SME så renoverar dom den och uppgraderar till senaste standard för £350+frakt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-03 23:51

Juppz, det jag kommer göra. :)

Återgå till Generellt om hifi