Som ni kanske ser så går det lätt att byta armboards (också av acryl) och jag har en för Rega armar och kommer få hem en för SME armar.
Tallriken är väldigt tung (6-8 kilo) och lagret verkar vara väldigt bra, tar man bort remmen och snurrar på den så snurrar den väldigt länge och utan någon form av "hackning".
Problemet jag har med spelaren är motorn. Den har börjat på senaste året vibrera en hel del och för väsen. Detta känns även i plinten men man känner faktiskt inte av det med handen på inre plattan. Motorn håller även inte korrekt hastighet.
Så det smidigaste valet skulle vara att köpa en VPI SAMA (som står för Stan Alone Motor Assembly) för 2700 kr. Det är alltså en motor som står under spelaren och inte sitter fast i plinten. Den skall vara bättre än den jag redan har. Till denna kopplar man sen VPI SDS (Synchronous Drive System) där man: "The ability to adjust voltage and frequency being fed into a turntable motor was considered paramount in the design of the SDS. Both functions are adjustable from the front panel and results are shown in large, easy to read L.E.D. displays. All switching of speeds and voltages are done in a ramping fashion. There is no shock applied to the motor as the voltage or frequency is changed when moving between 33 and 45 rpm."
Så med dessa två upgraderingar, 2700 kr + 6200 kr så bör jag få klart mindre problem med vibrationer, jag kommer få möjligheten att ställa in rätt hastighet (och slippa skifta läge på remmen för 45 RPM skivor) och jag hoppas även wow blir bättre (även om jag inte direkt märker av idag).
Jag kan senare upgradera till en SME V arm också när pengarna finns.
Det jag undrar är, finns det någon annan spelare man kan snegla på som kanske ger bättre ljudkvalite, inom låt säga max 25 000kr?
Någon som har tips?