Kan man skada hörseln av ett ljud man inte kan höra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PC

Kan man skada hörseln av ett ljud man inte kan höra?

Inläggav PC » 2007-06-13 14:05

Två totalt oseriös frågor så här i sommartider.
Kan man skada hörseln om man utsätts för ett ljud utanför det frekvensband inom vilken den mänskliga hörseln verkar.

Dvs. om ens hörsel utsätts för ett ljudfekvens (om man nu kallar det ljud när man inte kan höra det :? ) på säg 5hz eller 40000Hz vid ett ljudtryck om 120-140 dB, Kan detta då medföra skador på hörseln?

Vad jag förstått så är det högsta av mäniskan skapade ljudtrycket lite drygt 200 dB, om det nu var i samband med appoloraketen eller en atombombssprängning har jag glömt. Ett sådant ljudtryck borde väll vara kappabelt att döda (om vi nu borser från att man dör av själva raketlågan eller sprängningen vilket det nu var) eller har jag missförståt något. Min personligen mest obehagliga ljudupplevelse var att bevittna starten av två gamla drakenplan från ca 25-30 meters håll, enligt flygteknikern ligger ljudnivån då på ca 160 dB mätt på en meters avstånd. Vad detta blir på 30 meters avstånd vet jag inte men resultatet var en stark obehagskänsla i hela kroppen (använde både öronproppar och hörselkåpor) liknande den man kan få vid sjösjuka.

/Patrik

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-13 14:13

Intressant frågor! Finns säkert nån här som kan svara.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-13 14:17

Ja det kan man mycket väl! Just högfrekvens är farligt. Någon berättade om en bullerkontroll på en arbetsplats där många hade gravt nedsatt hörsel. Någon hade vid tillfället en hund med sig. Maskinen startades och hunden försvann illa kvickt. En vanlig bullermätare visade inga högre siffror och ingen kände direkt obehag, likt hunden.... Nu är ju bullermätare begränsade i frekvensomfång till 32-8000 Hz i normalfallet och det framkom senare vid mätning med en mera avancerad utrustning, att långt upp i frekvens var värdena på en mycket högre nivå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-13 14:50

Jag vet inte svaret på frågan, men det finns en högtalarsort som strålar ett extremt riktat audiofrekvenst ljud genom att stråla ultraljud med ~130-140 dB genom luften. Luftens olinjäriteter gör att det uppstår lågfrekvent ljud "i" luften, och detta blir då lika riktat som ultraljudet.

Det här är tydligen godkänt (140 dB vid ~40 kHz) så förmodligen är det inte farligt. Jag kände ändå visst obehag för att utsätta mig för det ljudet när jag labbade med en sån apparat.

Höga ljudtryck är annars inte särskilt svårt att åstadkomma i en sluten kavitet. Inuti en motorcylinder tex, är nog ljudtrycksnivån över 200 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-06-13 16:51

Intresanta fakta Svante. Lite nyfiken blir man ju över vad syftet med den dära högtalaren är?

Att vistas inne i en motorcylinder verkar lika oklokt som att stå direkt brevid en startande raket eller en detonerande atombomb så då slipper vi väll att uppleva 200 dB ytterligare en gång :lol: .
/Patrik

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 17:23

ca 195-198 db dödar, Hiroshimabomben var på typ 238 db (vagt ur minnet från Mythbusters :) )

Småbarn kan skrika högre än en tryckluftsborr (ca 134 (136?) db. (Tvivlar jag inte en sekund på) Källa: Brainiac :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 20:50

phloam skrev:ca 195-198 db dödar, Hiroshimabomben var på typ 238 db (vagt ur minnet från Mythbusters :) )

Radiolyssning i 195dB ger strålskador. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-13 22:25

PC skrev:Intresanta fakta Svante. Lite nyfiken blir man ju över vad syftet med den dära högtalaren är?

Extremt riktat audiofrekvent ljud från en kvadratdecimeter stor strålare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi