Akustikfråga igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Akustikfråga igen

Inläggav Stereotypen » 2006-04-17 19:18

Jag har efter att ha ställt högtalarna efter kortväggen i mitt långsmala rum upptäckt många fördelar men också några nackdelar.
När jag spelar efter kortväggen tycker jag att mycket av basen och attacken i ljudet har försvunnit och skulle vilja ha tillbaka lite av detta.
Då rummet är mycket långt (ca 10 m) och har en trappuppgång i ena änden funderar jag på att bygga en vägg så att rummet blir ca 4.5 x 7 m. Då skulle jag slippa den ev påverkan som trapphålet ger och då resten av väggarna är mycket mjuka skulle jag kunna bygga den nya väggen mycket fast och kanske därigenom få lite mer basstöd. Som det är nu står högtalarna ca 1.5 m ut från väggen och lyssningspositionen är nästan mitt i rummet. En ny vägg skulle hamna ca 1 m bakom lyssningsposition.
Är ute efter lite tips på vad man bör tänka på vid uppsättning av vägg och om ni tror detta skulle kunna fungera för att få tillbaka basen och attacken.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-17 23:05

Klockrent läge att pingla herr Öhman eller någon likvärdig akustik-konsult.
För en blygsam summa mäter han upp och ger dig handfasta tips till förbättring av rummet - vilket garanterat spar tid och pengar...

Ditt rum verkar vara så knepigt och eftersom det inte finns några tumregler som inte har några undantag så tror jag att du definitivt skall ta hem någon med lite koll, alternativt posta en bild på rummet och få lite tips här på forumet. Med rumsmått och ritning.

Själv kan jag alldeles för lite för att bistå med teknisk expertis :oops:

mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-04-17 23:46

Hade jag haft någon akustikkonsult i närheten hade jag genast kontaktat denne.
Jag tänker nog anlita någon ändå till slut men tills dess försöker jag att lite på egen hand finna svaren.

Hade man haft obegränsad budget hade jag suttit och druckit cognac och rökt cohiba nu medan en byggfirma byggde om hela rummet helt efter akustikkonsultens riktlinjer.

Jag är egentligen inte ute efter konkreta förslag på åtgärder utan mer lite tips på vad man kan testa.

Jag hade nästan hela min anläggning med på en hifiträff för ett tag sedan och då i det rummet var attacken i ljudet en helt annan än i mitt rum. Och då inte bara i basen utan i alla register.

Jag får testa vidare och går jag bet får jag väl ringa IÖ eller någon annan som är duktig på detta.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-18 16:54

Bra idé...

Jag har själv tvekat att kontakta akustik-konsult men man har ju redan gjort ett par tweaks för mer än den tusenlapp ett hembesök kostar och de kanske är mer onödiga än man tror. Det vore i mitt fall skönt att veta vad jag bör prioritera och lägga krutet på - klart värt en tusenlapp - och det spar man nog in i längden.

Men bor du lite utanför storstadsregionerna blir det ju lite dyrare.

Jag hoppar över Cohiban men tar nog gärna en drink medan min flickvän klär in mina akustikskivor... :wink: ...så man känner att man får leka byggherre.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-19 17:13

Lyssningsposition mitt i rum är nästan aldrig lyckade (p.g.a. till stor del utsläckningar i basregsitret p.g.a. basresonanser).

Istället för att bygga om, tycker jag att du kan börja med att placera om anläggningen. Du kan exempelvis prova att ställa högtalarna ungefär i mitten av rummet och så har du lyssningsplats 0,5 - 1 m från väggen bakom dig. Gärna med en bokhylla bakom dig. Värt att prova i alla fall. Om högtalarna inte ger så bra bas pga att de sknar vägg bakom, kan de dra nytta av sidoväggarnas närhet. Så det kan vara så att det inte är helt fel att ha dem nära sidoväggarna. Å andra sidan ger sidoväggar som är nära, eleka reflexer som grumlar ljudbilden, varför det är önskvärt att absorbera det högre frekvensregistret, exempelvis med ett tjockt veckat draperi (t.ex. sammet).

Bara om det inte funkar till belåtenhet tycker jag att man ska ge sig på att bygga om.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-04-19 19:02

Tack för tipsen!!! :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-04-20 17:28

jag tycker man borde kunna ställa en massa stora blomkrukor som basabsorbenter. Ca 70-80 liter jord i kruka mellan vägg och högtalare.. Sen kan växterna kanske fungera som smärre diffusorer. Mysigt! :) Sand och jord är väl bra som dämpmaterial för lite lägre frekvenser. Det är ju rätt oregelbundet och tungt. En hink med jord låter ju doff när man slår på den i alla fall

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-06-18 14:33

Svenska vardagsrum har ju ofta mått på längden om cirka 6,2 meter ! Om man har möjlighet att variera bredden på ett sådant rum, allt mellan 3,5 - 4,8 meter, vad väljer man då? Så det blir så gynnsamt som möjligt !
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 16:54

Har knappt varit i ett vardagsrum med den längden..

Dessutom måste man ta in höjden i ekvationen..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-18 17:06

Pinnick skrev:...En hink med jord låter ju doff när man slår på den i alla fall

mvh
/Pinnick

Möjligen med öppen handflata rakt uppfrån och hårt packad halvtorr till mycket torr jord !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-19 00:20

NNord skrev:Svenska vardagsrum har ju ofta mått på längden om cirka 6,2 meter ! Om man har möjlighet att variera bredden på ett sådant rum, allt mellan 3,5 - 4,8 meter, vad väljer man då? Så det blir så gynnsamt som möjligt !

Sök och finn, eventuellt ...: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-06-20 20:08

Skulle också vilja ha ett rum med variabel bredd. Skulle i så fall troligen
ställa in det på > 4,5 m, givet optimala övriga förutsättningar. ;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-20 20:20

MP skrev:

mvh
/Pinnick

Möjligen med öppen handflata rakt uppfrån och hårt packad halvtorr till mycket torr jord !

grubblat på den ett år? :)
Men jord är ju ganska ljuddött. Nu har jag emellertid skaffat lite annan kunskap om hur man får till bra akustik. Så det estetiska nonsenstipset om blomkrukor har liksom ... aldrig använts. Förmodligen har ingen annan använt det heller. :)

Fast med doff menade jag nog ungefär bopp eller plopp om jag tänker efter. I alal fall kort avklingning.

mvh

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-20 20:43

Pinnick skrev:
MP skrev:

mvh
/Pinnick

...Fast med doff menade jag nog ungefär bopp eller plopp om jag tänker efter. I alal fall kort avklingning.

mvh

åh då förstår jag, torr sprucken afrikansk savann jord (bopp) eller vattning bauhausk planteringsjord (plopp)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-20 20:51

jag tänkte mer på mer att materialiet som hinken är tillverkad i,i vilket materialet befinner sig ger ifrån sig olika ljud beroende på vad det är för material mer. plast + jord eller sand låter NOG plopp. Och hink i metall med jord eller sand låter kanske bonk. Jag kommer inte ihåg. :-)
Det låter nog lite i alla fall om man slår på sakerna i fråga.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-20 21:00

Pinnick skrev:jag tänkte mer på mer att materialiet som hinken är tillverkad i,i vilket materialet befinner sig ger ifrån sig olika ljud beroende på vad det är för material mer. plast + jord eller sand låter NOG plopp. Och hink i metall med jord eller sand låter kanske bonk. Jag kommer inte ihåg. :-)
Det låter nog lite i alla fall om man slår på sakerna i fråga.

Oavsett skulle jag kunna tänka mig kruka med typ gull fiber i och en "fuskplanta" som hänger ovanför i typ snören genom ett oasisblock... eller skippa snörena och ställ oasisen rakt på och stötta med lecakulor... kanske kunde funka, lite ialla fall??? :oops:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-06-20 21:23

mm ja det beror kanske på vad man vill uppnå. Vad var topic? vet inte ens varför jag skrev mitt första inlägg i tråden för och vad syftet var. :oops: Ledsen över svamlet.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-20 22:42

Absorbtion, kanske. eller diffusering
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Återgå till Generellt om hifi