För rätt några år sedan (1997 tror jag) var jag nere hos Danmarks Radio i Fredriksberg/Köpenhamn för att montera deras nya LP- & CD-arkiv och träffade då deras Discoteks chef Karsten Vogel.
En ganska intressant man att diskutera saker med.
Precis under denna perioden höll dom på att testa med vilken upplösning dom skulle lagra musik när dom enligt sina planer skulle lägga över all musik på stora hårddisk bankar så att alla radiostationer runt om i Danmark kunde laste hem musiken till respektive station.
Vid tillfället pratade han om tester med 10 bitars upplösning.
Nu är jag lite nyfiken på vad det hamnade, och även på om någon vet hur Sveriges Radio gör och vad dom har för upplösning på musik som sparas på hårddisk (om dom nu gör det) ???
Jag är övertygad om att några av er här på Faktiskt.se sitter inne med den här informationen och kan ge mig besked.
En annan sak som jag tyckte var imponerande på Discoteket på Danmarks Radio var dom 8-10 personer som hela tiden satt och registrerade in CD/LP skivor i sina databasregister.
I genomsnitt tog det dom ca. 4 timmar att registrera in en CD i deras register med all den information dom ville ha. Imponerande.
Fungerar det likadant på Sveriges Radio ?