-distortion- skrev:Flamenco skrev:..
Förresten.. "Från: Vettet"
Det var bland det bästa idag! Nu kommer jag somna lycklig.
Lessen om jag blir totalt OT.
Så har ju n3mmr haft i flera år.

Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Det typiska sättet är att bli vän med diffraktionen genom att inse att den finns och i bästa fall utnyttja den eller annars kompensera för den. Den ger ju upphov till baffelsteget, som är en hyfsat enkel tonkurveförändring* och som för den vanliga hårda lådan kan simuleras med tex Edge i min signatur.
Strauss skrev:http://www.steenduelund.dk/
Högtalare klädda i filt.
patrikf skrev:Svante skrev:
Det typiska sättet är att bli vän med diffraktionen genom att inse att den finns och i bästa fall utnyttja den eller annars kompensera för den. Den ger ju upphov till baffelsteget, som är en hyfsat enkel tonkurveförändring* och som för den vanliga hårda lådan kan simuleras med tex Edge i min signatur.
Hör man effekten av baffelsteget i normala lyssningsrum?
patrikf skrev:Hur var det nu med behovet av att kompensera elektriskt för baffelgeometri.. Baffelstöd alltså.
Har hörbarheten av baffelgeometrins inverkan under normala lyssningsförhållanden undersökts "på riktigt" av någon? Skulle vilja veta mer om detta.
Thomas_A skrev:patrikf skrev:Hur var det nu med behovet av att kompensera elektriskt för baffelgeometri.. Baffelstöd alltså.
Har hörbarheten av baffelgeometrins inverkan under normala lyssningsförhållanden undersökts "på riktigt" av någon? Skulle vilja veta mer om detta.
Om du menar baffelkompensation [+ 0-6 dB] så påverkar det klart ljudet. Det är både enkelt och vetenskapligt bevisat hörbart. Höj gärna basreg + 6 dB - garanterat hörbart.
phon skrev:Mjuka högtalare har vi redan testat i L&B Elektronikvärlden, här är ett par i wellpapp
patrikf skrev:Thomas_A skrev:patrikf skrev:Hur var det nu med behovet av att kompensera elektriskt för baffelgeometri.. Baffelstöd alltså.
Om du menar baffelkompensation [+ 0-6 dB] så påverkar det klart ljudet. Det är både enkelt och vetenskapligt bevisat hörbart. Höj gärna basreg + 6 dB - garanterat hörbart.
Jag tror inte att vi talar om samma sak nu. Att man kan höra en kompensering som görs i ett delningsfilter är ju självklart. Det jag undrar är i vilken mån det sk baffelsteget egentligen hörs.
Thomas_A skrev: Dock är det ingen konst att höra 1-4 dB skillnad med så stor bandbredd som baffelsteget handlar om.
patrikf skrev:Thomas_A skrev: Dock är det ingen konst att höra 1-4 dB skillnad med så stor bandbredd som baffelsteget handlar om.
Ursäkta, men hur har du gått till väga för att ta reda på det i det här fallet?
Och är det någon som känner till någon artikel som berör de psykoakustiska aspekterna på ämnet?
patrikf skrev:Återigen, höjningar och sänkningar av tonkurvor är hörbara, javisst.
En tonkurva är väl nåt som beskriver ljudet "bara"framifrån.
Det som gör att jag undrar hur det är med hörbarheten i detta fall är att frekvensområdet där baffelstödet avtar sammanfaller någolunda med frekvensområdet(bas) där direktljudet "spelar mindre roll" i normala lyssningsrum.
Tunn quiltad ull filt har jag tidigare talat om. Går att få i massa olika varianter och utseenden om man talar med ett sk ullcenter. Jag vet att det låter lite kinky men gummistrap-on förkläde med spännanordning vore fräckt. Har ju forsheda här på ön som är experter på vibrationsdämpare i olika sorters gummi.
Thomas_A skrev:patrikf skrev:Återigen, höjningar och sänkningar av tonkurvor är hörbara, javisst.
Det som gör att jag undrar hur det är med hörbarheten i detta fall är att frekvensområdet där baffelstödet avtar sammanfaller någolunda med frekvensområdet(bas) där direktljudet "spelar mindre roll" i normala lyssningsrum.
Jo som jag skrev är det ideala baffelstödet 6 dB i frifält, i rum är effekten lägre pga av reflekterande ytor. Det är kavitetseffekt och golvreflex som ska räknas in, och det innebär att baffelstödet inte blir 6 dB, kanske runt 2-4 dB beroende på design på högtalaren.
patrikf skrev:Thomas_A skrev:patrikf skrev:Återigen, höjningar och sänkningar av tonkurvor är hörbara, javisst.
Jo som jag skrev är det ideala baffelstödet 6 dB i frifält, i rum är effekten lägre pga av reflekterande ytor. Det är kavitetseffekt och golvreflex som ska räknas in, och det innebär att baffelstödet inte blir 6 dB, kanske runt 2-4 dB beroende på design på högtalaren.
Hm, det verkar fortfarande inte som om vi pratar om riktigt samma saker. Jag har inga invändningar mot dina kalkyler i teorin. Det säger inte nödvändigtvis hur vi människor UPPFATTAR ljudet. Det är märkligt att det inte ska gå att hitta nåt mer skrivet om detta...
Återigen, höjningar och sänkningar av tonkurvor är hörbara, javisst.
phloam skrev:phon skrev:Mjuka högtalare har vi redan testat i L&B Elektronikvärlden, här är ett par i wellpapp
Några lager av ihoplimmad wellpapp blir ju förvånansvärt starkt!
Finns en fåtölj gjord helt i wellpapp (massiv?), har sett på bild nån gång (design-experiment).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster