En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.
Hur tänker du här?
Pratar du om effekt?
Dämpfaktor?
Distortion?
Eller vad..
/Peter
Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:
Sen anser jag att all musik ska låta korrekt, så det finns ingen musik som med fördel spelas via Cerwin-Vega. Då lyssnar man inte på musiken, utan på ljudet.
Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
Piotr skrev:RainEn bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.
Hur tänker du här?
Pratar du om effekt?
Dämpfaktor?
Distortion?
Max_Headroom skrev:Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.
En baggis för många här.
Rain skrev:Max_Headroom skrev:Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.
En baggis för många här.
Inte alls och det var du som skrev förutsättningarna...
Rain skrev:Äh de som har ett par bra CV eller JBL lyssnar på musiken och är glada de som sitter på ett par döddämpade B&W eller motsvarande lyssnar ju mest efter fel...och återigen ett par små stativare klarar ofta inte att återge bas/trummor vid tillräckliga nivåer för att det ska låta som det gör när musikern spelar live eller i studio...
Nejdå.... inte alls... det är inte förrän någon påstår de är bättre än det mesta annat våra horn växer ut!![]()
Rock, RnB, Reggae - ja definitivt. Även annan musik med stark beat.
Klart det låter högre! Det blir däremot inte jobbigt på samma sätt, så man slipper lyssningströttheten.
Det är rätt fett när man drar på ett brassband så man tycker det rufsar om i kalufsen... utan att det låter mer pressat än om man står vid trumpetmynningarna. Eller en bastrumma som låter fast och torr och som när man sitter bakom den... istället för att det blir ett odefinierat distat muller...
Bamsefar skrev:Antingen låses den här tråden på min önskan eller så vill ja ha admin rättigheter så jag kan gå in och röja i den efter eget tycke !
Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?
Syntesis skrev:Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?
Det är för att alla gillar att diskutera Cervin Vega, eftersom alla känner någonting inför det ljud de presterar..
Nwalmaer skrev:[ Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?
Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
Naqref™ skrev:Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal.
Rain skrev:Naqref™ skrev:Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?
På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal.
Kontinuerligt hemma ? Vilka då och med vilka högtalare..
Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 24 gäster