Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-07-03 23:14

Rain

En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.

Hur tänker du här?

Pratar du om effekt?

Dämpfaktor?

Distortion?

Eller vad..

/Peter

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:21

Nwalmaer skrev:
Sen anser jag att all musik ska låta korrekt, så det finns ingen musik som med fördel spelas via Cerwin-Vega. Då lyssnar man inte på musiken, utan på ljudet.

Äh de som har ett par bra CV eller JBL lyssnar på musiken och är glada de som sitter på ett par döddämpade B&W eller motsvarande lyssnar ju mest efter fel...och återigen ett par små stativare klarar ofta inte att återge bas/trummor vid tillräckliga nivåer för att det ska låta som det gör när musikern spelar live eller i studio...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 23:21

Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.

En baggis för många här. INO, JBL, NHT m.fl har stått för elementen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:23

Piotr skrev:Rain

En bra förstärkare är så klart en som är mogen uppgiften, att driva en högtalare med 2x15"-basar med ett fjössteg är ju ett skämt bara det.

Hur tänker du här?

Pratar du om effekt?

Dämpfaktor?

Distortion?

En kombination givetvis även om en högtalare är lättdriven så behöver den ju drivas kontrollerat att ett rätt dimensionerat slutsteg.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:25

Max_Headroom skrev:
Nwalmaer skrev:Jag tror inte att 20-30 personer på detta forum klarar av 130 dB vid 15 Hz. Är det något Ino-system som gör det?

Det var inte det som gällde då, det har rain hittat på senare, när h*n insett att så många ganska enkelt fixar dom första förutsättninggarna som var typ: 15hz och 130dB i basområdet. Alltså, vettig output vid 15Hz och 130dB högre upp i frekvens, typ 30-40 Hz. Jag gör det inte, ännu.

En baggis för många här.

Inte alls och det var du som skrev förutsättningarna...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-03 23:28

Rain skrev:
Max_Headroom skrev:

En baggis för många här.

Inte alls och det var du som skrev förutsättningarna...

Nähä!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-07-03 23:32

Rain skrev:Äh de som har ett par bra CV eller JBL lyssnar på musiken och är glada de som sitter på ett par döddämpade B&W eller motsvarande lyssnar ju mest efter fel...och återigen ett par små stativare klarar ofta inte att återge bas/trummor vid tillräckliga nivåer för att det ska låta som det gör när musikern spelar live eller i studio...

Nej, stativare anser jag alltid vara en kompromiss. En dyr stativare är motsägelsefullt då den med ett fåtal undantag alltid kommer att dölja något för lyssnaren. Men många stativare har ändå ypperligt ljud i det register som dom erbjuder, och många går nog djupare än stora CV-modeller, om än inte med samma styrka.

Har aldrig hört ett par bra B&W, men så försöker jag också att undvika dom, tex. på mässor. Jag tror att jag är allergisk.

Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 23:35

Nejdå.... inte alls... det är inte förrän någon påstår de är bättre än det mesta annat våra horn växer ut! :twisted:

Ah..på så vis alltså.. det är helt okej. Trodde jag hamnat i Cerwin Hatarnas Sällskap :lol:

Rock, RnB, Reggae - ja definitivt. Även annan musik med stark beat.

Great! ..med tanke på vad jag läst tidigare här på forumet hade jag inte gissat att det lyssnades på så mycket annat än underligt välinspelat material och sinustoner :twisted:

Klart det låter högre! Det blir däremot inte jobbigt på samma sätt, så man slipper lyssningströttheten.

Ääääh vadå jobbigt.. är det inte skönt när det börjar bulta i skallen och man börjar svettas av basen.. à la amerikanska basskivor.. :wink:

Det är rätt fett när man drar på ett brassband så man tycker det rufsar om i kalufsen... utan att det låter mer pressat än om man står vid trumpetmynningarna. Eller en bastrumma som låter fast och torr och som när man sitter bakom den... istället för att det blir ett odefinierat distat muller...

Näe men distat muller blir det väl ändå inte bara? Tycker inte jag iallafall.. (om rummet inte är sådant)

Bamsefar skrev:Antingen låses den här tråden på min önskan eller så vill ja ha admin rättigheter så jag kan gå in och röja i den efter eget tycke !

Vi kanske ska återgå till ämnet grabbar innan nallen börjar käka dunderhonung och bränner en säkring?? :wink:

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-03 23:44

Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det är för att alla gillar att diskutera Cervin Vega, eftersom alla känner någonting inför det ljud de presterar.. :wink:

Förresten.. om CV VE-15F står det att den har: Frekvensomfång (-3dB): 26-20 000 Hz. Vilket om det stämmer är tillräckligt för de flesta ändamål vill jag påstå. Appropå att de inte går djupt i frekvens.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2007-07-03 23:47

mr Nord verkar antyda att mina stenklädda Ino torn kan likställas med CV och Zacry :twisted:

Well well... Nu är vi som sagt OT ordentligt.

Ska jag säga något om Wilson så måste jag ända påstå att det jag hört av WattPuppy6 i hemmiljö gav klar mersmak oavsett hur kass dom än må mäta. Den uppsättningen låg helt klart på topplistan över saker som jag hört.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:48

Syntesis skrev:
Nwalmaer skrev:Men hur som helst, jag missade var 130 dB kom ifrån. Är det någon CV som klarar det vid någon frekvens? Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det är för att alla gillar att diskutera Cervin Vega, eftersom alla känner någonting inför det ljud de presterar.. :wink:

Tydligen även de som aldrig har hört dom med bra kringutrusning vilket verkar vara rätt många här, vissa verkar ju aldrig ha hört dom alls eftersom de helt avfärdar CVs basåtergivning eller jämför dom med Zachry och Proson högtalare.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-07-03 23:51

Nwalmaer skrev:[ Vänta lite nu, hur kom vi in på CV över huvudtaget?

Det var mitt fel, jag nämnde CV för några sidor sedan, sen har det bara runnit på :D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-03 23:56

På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-03 23:59

Jisses, ge er hela bunten!

Nån som bryr sig om trådskaparen?

Läs i tråden om trådar man vill ha upplåsta (i det här fallet låsa) och själveditera era inlägg, dvs sätt en punkt i dem bara om de är helt off vad gäller ämnet.

Hur mycket blir kvar? :twisted: :roll:

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:03

Naqref™ skrev:

På mindre än två röda kom jag på tre pers på forumet som klarar det med 10dB marginal. 8)

Kontinuerligt hemma ? Vilka då och med vilka högtalare..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-04 00:14

Rain skrev:
Naqref™ skrev:

Kontinuerligt hemma ? Vilka då och med vilka högtalare..

Såhär kanske?

Bild

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:17

Syntesis skrev:
Såhär kanske?

Ja där lär det handla om närmare 200dB i mellanregistret åtminstone...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi