Hur kan ljudkvallen bli så här dålig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 15:58

rhenrics skrev:Well well, själv tycker jag frågeställningen är helt irrelevant, iom att den utrustning som gemene man använder inte är anpassad för dylika tillämpningar. Det finns proffsgrejjor för sådant. Bäst blir det om man överlåter åt proffs att göra inspelningarna. Vill man lattja lite som den här snubben, ja då blir resultatet därefter. Det är väl inte så mycket att orda om. 8)

Ah... så antingen skall man acceptera att det blir som i exemplet, eller så skall man springa och köpa proffsutrustning på studs... brukar de affärerna ha öppet vid den tiden på dygnet förresten? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 16:11

Nattlorden skrev:
Ah... så antingen skall man acceptera att det blir som i exemplet, eller så skall man springa och köpa proffsutrustning på studs... brukar de affärerna ha öppet vid den tiden på dygnet förresten? :mrgreen:

tror inte många affärer öht har öppet den tiden på dygnet. Troligtvis inhandlade snubben sin rekvisita i god tid före detta event.

Ja, vad har du själv för förslag. grejjer du köper på teknikmagasinet blir det inte audiofilljud med, det är väl bara att gilla läget? 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 16:15

rhenrics skrev:Ja, vad har du själv för förslag. grejjer du köper på teknikmagasinet blir det inte audiofilljud med, det är väl bara att gilla läget? 8)

Tycker nog ett finger för mikrofonen lät som en utmärkt idé. Eller kanske tuggummi om man behöver sitt finger. Eller kan man kanske låna ett finger ur publiken?

Rent personligen tycker jag filmen hade slösats bort bättre på att filma en flygorienteringstävling, men det hör ju inte hit....

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-05 16:20

Nattlorden skrev:
rhenrics skrev:Ja, vad har du själv för förslag. grejjer du köper på teknikmagasinet blir det inte audiofilljud med, det är väl bara att gilla läget? 8)

Tycker nog ett finger för mikrofonen lät som en utmärkt idé. Eller kanske tuggummi om man behöver sitt finger. Eller kan man kanske låna ett finger ur publiken?

Det är ju basen som ställer till det här och den lär går rätt igenom kamerahöljet oavsett. Det du kan göra med ett finger framför miken är att reducera övriga frekvenser ytterligare (om det nu går med tanke på den redan befintliga stenhårda komprimeringsgraden).

Motsatt effekt alltså
.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 16:24

Nattlorden skrev:

Rent personligen tycker jag filmen hade slösats bort bättre på att filma en flygorienteringstävling, men det hör ju inte hit....

Ja det är säkert ett bra förslag!

Så här blir det om man kopplar in sig på mixern. Tappar ju lite av live-känslan dock:

DJ Anneli

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 16:31

Funkar när det är snabba klipp med... men längre partier filmning där inget återknyter till musiken/beatet funkar inte.

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-07-05 17:10

Asså... jag köpte nyss mitt livs första seminästanprofessionella utrustning över huvud taget (en fostex 8-kanals digitalporta och två kondensatormickar av märket behringer som var så billiga att grabben i affären verkligen försökte övertala mig att köpa något annat, bättre, så jag inte skulle ångra mig senare.(jaja, dom var billiga, och funkar utmärkt till att leka med, nog om det nu)), jag tycker denna diskussion är väldigt relevant, och frågeställningen är precis en som jag nog kommer att börja ställa mig alldeles strax. Jag är en sån som bara har börjat höra talas om kompression, distorsion osv. Billiga trix vill jag gärna ha!

(skulle man i detta exemplet kunna ta upp ljud både från mixerbordet och från crappy videokamera, lägga den senare på den förra och därmed få en del av rhenrics live-känsla? ha pratar om här ovan?)

Andra bra råd till lekande nybörjarinspelare? Jag har fyra samtidiga ingångar att leka med...
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-06 00:52

Material skrev:Andra bra råd till lekande nybörjarinspelare? Jag har fyra samtidiga ingångar att leka med...

Om du har fyra ingångar kan du leta upp tre kompisar (#) som spelar eller
sjunger lika underbart som du, placera er i ett rum som ni tycker att ni låter
bra i, koppla in ett småmembranigt, inte alltför brusigt mikrofonpar i
AB-uppställning på ingång 1 och 2, tillse att ingen risk för överstyrning
finnes och tryck på Record. Och glöm för tusan inte att först stänga av
metronom-funktionen om sådan är påslagen. :P

#) eller fler? ;)

Är ni något att ha köper jag första tagningen utan krusiduller (ehuru gärna
klangbalanserad, såvida ni har vettiga högtalare att lyssna i förstås;
troligen inser ni hellre snart än sent att ni behöver skaffa sådana) – annars
kan ni fortsätta att leka, klippa, effektlägga et cetera tills ni kommer på att
musikerna, instrumenten, rummet och mikrofoneringen är vad som behöver
kontempleras och läggas resurser på. Eller tills ni är nöjda ändå.

Mvh E*(huru något tillspetsat så här i halvsömnen ...)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-07-06 07:05

Material skrev:Asså... jag köpte nyss mitt livs första seminästanprofessionella utrustning över huvud taget (en fostex 8-kanals digitalporta och två kondensatormickar av märket behringer som var så billiga att grabben i affären verkligen försökte övertala mig att köpa något annat, bättre, så jag inte skulle ångra mig senare.

Var det Behringer C-2? Kan ju modifieras för bättre prestanda. Frekvensgången är dålig (faller
kraftigt i basen) och den balanserade utgången är mera obalanserad. Kolla här: http://www.xs4all.nl/~njveth/AudioTechniek/BehringerC2Mods/EN_BehringerC2useAndModification.htm
Har fortfarande inte lärt mig hur man kortar länkar...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi