Högafflar!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-17 13:53

Dock har jag lite smått förtroende för Steve Hoffman,
underligt att han går i "godo" för dessa..

Bild

underligt.. 8O [/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-17 14:10

B-hahahaha... !?! :D :lol: :D :lol: :D

Ja, förlåt, men jag kunde inte låta bli. Det är sällan jag skrattar högt när jag sitter själv vid datorn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-17 21:10

Fixa först väggar och golv så att dom inte spelar med.
Bakväggen består av flera lager gips med dämplim emellan och det gjorde gott.

Golvet är av en speciell björkparkett som är byggt som en tvärskuren björkplaywood. Det finns inte en bit som är större än några millimeter på tvären. Den är nästan helt resonansfri. Det gjorde gott för ljudet.
Lägg en tjock och tung matta på golvet och möblera med välstoppade möbler. Det gör också gott för ljudet.
Ta bort bordet och fixa sedan takdämpningen. Mycket bra för ljudet.
Fixa elförsörjningen till anläggningen och därefter kanske det kan vara dags för Hallographer. Mina är förmodligen det enda paret i Sverige, så det blir till att åka på nästa CESmässa för att få lyssna på dom. Mina står bra i hörnenm och ger ett bidrag till välljudet, men dom flyttas inte på och kommer att stå kvar där dom står :wink:
Bild
Bild

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-17 21:21

PS.
Jag är delvis uppväxt på en bondgård där det användes häst och även högafflar och har använt sådana. Hallographerna duger inte till högafflar och ser inte ens ut som sådana.

DS.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-17 22:01

hehe!!

:roll: :D

Måste ha vart tungt o lyft upp slutstegen ser det ut som..

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-17 22:03

Det var ännu värre att få Solid Techs Disc of Silence på plats under dom. Jag var öm i korsryggen en vecka efter det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-17 22:06

Jorma,
kan du berätta vad som händer när man ställer dom på "rätt" ställe och vad som händer annars?
Vibrerar dom när man spelar?
Olika träslag i ljusa och svarta delen?
Hur vet man att dom inte borde vara längre?

Frågorna är seriösa då jag inte vet något om dom. Ännu

Harryup

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-17 23:06

Helt OT, men det där golvet du beskrev...Förstod inte riktigt. Är det s.a.s plywood "på tvären"?

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-17 23:09

Jag vet inte om dom vibrerar, men dom lär enligt Ben Piazza från Shakti inte påverka något under 150 Hz.
Dom påverkar mer i ett rum där man spelar på längden i rummet.
Det var så dom var uppställda på CESmässan bakom Coltranehögtalarna.
I mitt rum där jag spelar på tvären i rummet (alltså har högtalarna på långväggen) och med Hallograferna 1,5 meter utanför högtalarna är det inte lika tydlig påverkan
Överdelen går att vinkla och med vinkling inåt rummet diffuserar dom ljudet. Med vinkling 90 grader inne i hörnen skärper dom upp ljudbilden.
Dom är inga ersättare till dämpningar och andra ljudförbättrande åtgärder i rummet, utan jag ser dom mer som ett komplement.

Det är olika träslag i dom ljusare och mörkare delarna.
Stativet är av björk och har inget med effekten att göra.
Ben Piazza har valt nordisk björk för att det är ett exklusivt träslag i USA.

Dom första prototyperna som jag såg förra året på CES var justerbara i höjd, men enligt Ben Piazza var den här längden den optimala oavsett takhöjd.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-17 23:20

Belker skrev:Helt OT, men det där golvet du beskrev...Förstod inte riktigt. Är det s.a.s plywood "på tvären"?

Precis, och så här ser det ut. Jag har inte sett denna parkett i Sverige. Den kommer från Finland.
Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-05-17 23:47

Läckert! :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-18 02:40

Jorma skrev:Ta bort bordet och fixa sedan takdämpningen. Mycket bra för ljudet. Fixa elförsörjningen
till anläggningen och därefter kanske det kan vara dags för Hallographer. Mina är förmodligen
det enda paret i Sverige, så det blir till att åka på nästa CESmässa för att få lyssna på dom.
Mina står bra i hörnen och ger ett bidrag till välljudet,

- Goda råd!, behöver faktiskt.se inte A*lltid vara dyra. Dock, du glömde det allra viktigaste,
esoteriskaHifikablar utav standardCuKabel men monterade för hand vilket per automatik gör
dem mkt dyyra = mkt bra :wink:?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-05-18 04:55

Jorma,
vet du hur man kom på dom?
Hur visste man att dom skulle se ut sådär så att säga? Verkar ju inte vara nån kopia av något direkt.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-18 09:19

Några enkla tankar......

Fast først ska jag væl påpeka att alla givetvis får gøra som de vill med sina rum anlæggningar och pengar.

Nær man ser på bilderna ovan, så ser man alltså en ljudanlæggning av tæmligen påkostat snitt, vars ægare ær mer æn vanligt intresserad av att lægga tæmligen stora belopp på tæmligen diffusa produkter med minst lika diffusa resultat vad gæller faktisk och bevisad ljudpåverkan.

Vad som samtidigt slår mig, ær att samme ægare som verkar vara en "petimeter" vad gæller ljudet, likvæl har en hel drøs andra saker som mycket væl kan vara minst lika påverkande før vælljudet, som div svindyra kablar och andra obskyra mærkligheter.

Saker jag tænker på ær TV'n mellan høgtalarna, div møbler runt om i rummet, bl annat den hurts med CD-skivor drællandes på, tavlor mm mm mm.

Frågan ær ju om inte man kan påverka ljudet minst lika mycket, i någon riktning, helt gratis, bara genom att stoppa in CD-skivorna i hyllorna, skippa TV'n som kan agera som reflekterande yta mm mm mm.

Inte tænkt som ett påhopp, utan bara som en intressant tanke.......

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-05-18 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-05-18 09:31

Dr_Tinnitus:

Jag störs av att jag har en tv mellan mina Carlsson, men min lilla etta är som sagt liten så jag har inget val. Då din fundering tycker jag är intressant och motiverad.

Vad jag inte heller förstår är varför "diffusor"-delen av högafflarna är satta på just den höjden, varför är de heller inte sträckta från golv till tak? Vad är så intressant på just den höjden?

Om det är liv och stort ljud man vill ha så kan man ju annars skaffa carlsson... :D :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-18 16:01

Nja kanske Carlsson inte räcker till här :?:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-18 16:28

Tv,n ställs undan när det ska finspelas, men den påverkar inte så mycket som man skulle tro. Min förra TV som också var en Panasonic spelade tydligt med i ljudet. Det var frontglaset och även bildröret som svängde med i vissa frekvenser.
Jag bor inte heller ensam i mitt lilla hus och har inte plats för ytterligare ett TVrum. Dessutom är det bra ljud med Coltrane till en del filmer.
Nästan surround med 2 kanaler!!
Och med sub utan extra sublåda.
Tavlorna ger inga störningar då det är oljemålningar i träramar utan inglasning.
Hurtsen med cdskivorna står 1,5 meter vid sidan av den vänstra högtalaren och påverkar inte ljudet, men den väggen ska byggas om med fasta hyllor så småningom.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-18 16:31

Det är riktigt Jorma att en TV inte påverkar speciellt mycket. Om man bara ställer den smart, t.ex i linje med högtalarna, så ger den bara väldigt små reflektioner, som t.o.m kan ha gynnsam effekt uppfattningen av det stereosystem vi använder oss av.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-05-18 16:39

Hej J!

Men det måste medges att din anläggning är jääävligt läcker samt cool :D! A*ntagligen ljuda den mkt, mkt bra likaså!
(Ta bara bort det dära gigantiska 44/88 Hz?-stämgafflarna i ädelträ så ljuda det nog ännu bättre 8)!)

Är Monoblocken Ear? är ju även de gigantiska men i deras fall är det ju bara positivt,
hur många typ rör/watt är dem på egentligen!

(Lite A*vundsjuk är´n nog ändå A*llt ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-05-18 18:20

Audiomanikern skrev:Hej J!

Men det måste medges att din anläggning är jääävligt läcker samt cool :D! A*ntagligen ljuda den mkt, mkt bra likaså!
(Ta bara bort det dära gigantiska 44/88 Hz?-stämgafflarna i ädelträ så ljuda det nog ännu bättre 8)!)

Är Monoblocken Ear? är ju även de gigantiska men i deras fall är det ju bara positivt,
hur många typ rör/watt är dem på egentligen!

(Lite A*vundsjuk är´n nog ändå A*llt ;))

Mvh A*

Tror inte Jorma hade haft kvar dom om inte de hade gjort så att ljudet hade blivit bättre. :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-05-18 18:38

Monoblocken är Vitus SM-100 Signature.
100 Watt i klass A.
Halva blocken innehåller en stor nättrafo av UI-typ.

Nu hinner jag inte var med längre.
Det ska packas och åkas till New York imorgon bitti.
Stereophiles "Home Entertainment East 2004" går torsdag till
söndag och sedan blir det några dagar för att kika runt på stan.
Ha det bra så länge.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2004-05-18 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-18 18:59

Ha det så kul jorma

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-05-19 12:53

Ja ha det så kul Jorma! :D

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-05-19 12:53

Ja ha det så kul Jorma! :D

Föregående

Återgå till Generellt om hifi