Patricia barber-Remastered by Morello

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-20 12:20

Men Metallicas svarta skiva låter väl inte såååå jättäbra :?: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rebo

Inläggav Rebo » 2004-05-20 13:19

Morello: Nej, den är sämre i mitt tycke. Men den är ändå inte direkt dålig jämfört med hur illa det bruka kunna låta om nyproducerad hårdrock :cry:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-05-20 13:47

Metallicas svarta är nog rätt O.K. om man jämför med mycket annat inom genren. Justice... låter nog bättre men lider av ett annat problem: ingen bas!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-20 14:17

Morello säger: "att vi får olika tidsmarkeringar kanske beror på att du laddad hem en rippad version."

Nej jag lyfte faktiskt in CD´n direkt så jag fick nog original tidskoden...skit samma det handlar ju bara om 100:a delar. Den klippning som vi sett på spår 8 härrör säkert som du Morello säger en klippning i micksteget. Om man har en orignal master som redan låter bra(typ Patricia Barber) :) då förstår inte jag varför man ska behöva göra något annat än att se till att man ligger strax under 0 dBf. Problemet är bara att det kan ta tid att leta efter den maximala nivån. Det är ju ändå klart att man måste spela igenom materialet och då kan man använda sig av en nivå vakt och då bör man ju hitta den maximala nivån. Magnuz skriver att ljudet pumpar....Jag har själv inte hört något sådant...åtminstone inte annat än i kommersiellradio. Jag lyssnar nog inte heller på hårdrock mer än undantagsvis. Något som faktiskt skulle vara kul är att några av oss kunde träffas och enbart lyssna på bra och dåligt mastrade inspelningar och jämföra vinyler med CD. 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-05-21 09:48

Ja det skulle vara väldigt kul!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-21 12:21

Alexi skriver: "Ja det skulle vara väldigt kul!"

Vi får se hur många som nappar på idén. Morello jag har idag lagt över en CD i datorn. Det handlar om storbands jazz med Tolvan Big Band. Skivan är inspelad i Danmark på Sun Studio. Skivan är utgiven på Naxos 86025-2 och är jätte bra enligt mig. Vad jag såg på skärmen var att alla kraftigt sugestiva låtar var starkt komprimerade och limiterade. Vet du jag har en hel del äldre och yngre storbandsskivor och jag tycker att det är ett bättre driv i dom yngre inspelningarna. Jag tror faktiskt att det beror på att man komprimerat och kanske limiterat brasset när dom tar i. Jag hade troligen inte stampat takten lika mycket om det hade varit okomprimerat. Jag vet inte vad du och ni andra gillar storband men lyssna gärna på denna skiva...den kostar 59 spänn. Jag är helt övertygad att man gjort detta vid mixningen och inte vid mastringen...det hade blivit en helt annan sämre skiva om man skippat kompressorn och limitern. :) Jag kan förstå att man reagerar när man hör en tidigare version och sedan en senare som låter sämre än den tidigare...men det är inte alltid så jag vet exempel där det är tvärt om.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-05-21 12:36

Nu har jag inte lyssnat och ej läst allt, men den komprimerade varianten kanske skulle funka bättre för allmänheten.... :wink:

/Mattias :)

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-05-22 13:16

Morello:

Här får du en länk till ett forum som du borde gå med i! :wink:

http://forum.studio.se/index.php?act=SC&c=10

Klicka på mixning/mastering så finns där säkert flera upplägg till heta debatter mellan Morello och diverse ljudtekniker.

Det hade varit intressant att läsa.... :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi