Höger eller vänster mest rätt vid mono-lp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Höger eller vänster mest rätt vid mono-lp?

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 14:24

Hej,

jag håller på med att föra över några gamla mono lp-skivor till digitalt format, men min uppspelningsutrustning är stereo.

Sålunda undrar jag, är det insidan eller utsidan av spåret som brukar låta bäst? Vilken är höger repektive vänster när en monoskiva spelas upp på en stereoskivspelare?

Edit: Vid en snabb koll på en enda skiva verkar det vara minst brus i höger kanal, samt något starkare musiksignal. Kan jag dra några långtgående slutsatser av detta?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-08-31 16:33

Mono-koppla, för böveln!

På så sätt tar du bort allt brus i motfas, vilket är en hel del. Monosignalen är graverad i djupled(*), vilket är den signal din pickup avger om du monkopplar, dvs lägger ihop vänster och höger signal. I värsta fall (?) kan du göra det i mjukvara, kolla det program du använder för att hantera dina ljudfiler.

Per.

(*) När jag skrev det blev jag hemskt osäker, det är väl i djupled monosignalen är graverad? Men rådet duger i alla fall: monokoppla!

PS. Är det någon som kommer ihåg den gamla ramsan (på engelska) om att skivan var avspelbar på viken modern skivspelare som helst, bara den hade en monopickup eller stereopickup kopplad för mono? Jag läste ramsan tusentals gånger, men kan inte komma ihåg den exakt i alla fall. DS

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-31 16:40

perstromgren skrev:I värsta fall (?) kan du göra det i mjukvara, kolla det program du använder för att hantera dina ljudfiler.

Tack, ska experimentera lite med det. 8)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-08-31 23:05

det är väl i djupled monosignalen är graverad?

Precis så fast tvärt om.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-04 23:47

Monosignalen är graverad i sidled. Bruset du får i vänster och höger kanal kommer att vara okorrelerat, eller åtminstone inte helt korrelerat. Musiken kommer att vara så gott som helt korrelerad. Summa av två lika starka okorrelerade signaler = +3 dB. Summa av två helt korrelerade signare = + 6 dB. Vinst i SNR med monokoppling = 6-3 = 3 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-04 23:56

Man kan monokoppla genom att tex. koppla pickupens spolar i serie.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2005-09-05 18:36

Eller också kör du stereo hela vägen och (ljudbildsmässigt) får knastret i ytterkanterna och musiken i mitten, Det brukar bli mindre störande på sletna skivor...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-05 19:34

akeda skrev:Eller också kör du stereo hela vägen och (ljudbildsmässigt) får knastret i ytterkanterna och musiken i mitten, Det brukar bli mindre störande på sletna skivor...

Jo, det kan vara så. Beror på hur knastret fördelar sig spektralt jmft musiken, också.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 20:14

Morello skrev:Man kan monokoppla genom att tex. koppla pickupens spolar i serie.

Ah, ja förstås. Eller i parallell. Det borde inte spela någon roll, utom att det blir dubbelt så mycket spänning när de ligger i serie, vilket kan ge bättre SNR men också för hög signalnivå. Impedansanpassningen (nåja) till förstärkaren blir en faktor 2 fel i båda fallen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-07-05 12:31

Gammal tråd, men ändå...

Finns det några uppenbara nackdelar med att göra detta i digitaldomänen, efter ad-omvandlingen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-05 12:41

LypsylateX skrev:Gammal tråd, men ändå...

Finns det några uppenbara nackdelar med att göra detta i digitaldomänen, efter ad-omvandlingen?

Mer än att hela processen är kulturellt helgerån? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-07-05 13:01

Vee-Eight skrev:Mer än att hela processen är kulturellt helgerån? :wink:

Ja, förutom det.

(Är det inte snarare att betakta som en kulturgärning om man gör ovanliga och intressanta skivor tillgängliga för allmänheten genom digitalkopior? Naturligtvis medräknat i så fall att upphovsrätt och liknande inte fortfarande gäller.)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-07-14 13:25

Jag minns att jag en gång läste om någon som överförde 78-varvare till modernare medium (de är ju mono). Han spelade av dem med en stereo pickup för att senare alternera mellan kanalerna. Alltså om det var ett knaster i ena kanalen använde han den andra kanalen förbi det stället, för att senare byta när det var knaster i andra kanalen. O.s.v.

JohanR

Återgå till Generellt om hifi