Moderator: Redaktörer
popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
Utan tvekan.. det är på gång..
Morello skrev:Är inte inflator av den prediktiva typen också?
Max_Headroom skrev:popedh skrev:Morello skrev:Popedh,
Tror du att vansinnet kommer att upphöra? Har du sett några tendenser i branschen?
Utan tvekan.. det är på gång..
Grattis, kan du ge något exempel? Vore ju glädjade då allt jag sett och hört tyder på att remastringen är kung Midas motsats (med 2 undantag, men dom är typ 5å år gamla eller äldre).
Bjoran skrev:Oj vilken väg denna tråd tog! Vill återgå till urspungsämnet Denon DL-103R-pickupen och komplettera med lite nya iakttagelser. Har nu ändrat lasten till 1000 ohm och tycker att balansen mellan bas, mellanregister och diskant är bättre. Tyvärr har jag bara 50, 100 och 1000 ohm att spela med i min Sentec PP9 RIAA-förstärkare och det kan ju hända att en belastning någonstans mellan 100 och 1000 ohm är optimal. Jag är fortfarande väldigt imponerad av denna pickups goda egenskaper. Tveklöst så passar den väldigt bra som "rock-pickup" beroende på att både låg- och mellanbas är så välartikulerad och "tung" som den är men även röster återges väldigt bra. Musik innehållande trummor låter fantastiskt. Som jag redogjort för tidigare i denna tråd grundar sig min bedömning på hela kedjan av komponenter, inte bara Denon DL-103R. Pickupen verkar spåra allt med bravur och det är väldigt svårt att hitta några egentliga svagheter.
Bill50x skrev:Men som vi alla vet, även vi idioter, är att tekniska specar inte säger ett dyft om vad vi får.
popedh skrev:Finns det ingen som helst möjlighet att du kan bli lite mer öppensinnig och för en gång skull iaf ta till dej lite av vad andra skriver?
Tack / Isak
edit... var förbannad och stravade som en knatta.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men som vi alla vet, även vi idioter, är att tekniska specar inte säger ett dyft om vad vi får.
Nej, men det säger vad du kan få. Men det finns ju pengar att hämta för den som anser sig kunna höra saker man inte kan mäta.
Bill50x skrev:Jomenvisst. Men vad är det som säger att allt vi hör går att mäta med dagens tekniska nivå? Att det finns en teknisk förklaring till ljudskillnader är väl ganska självklart. Men kan vi alltid mäta ljudskillnaderna? Problemen är, som jag ser det, tre:
1) Har dagens instrument tillräcklig upplösning?
2) Kan vi mäta alla parametrar? Mäter vi rätt saker?
3) Kan vi värdera komplexa mätningar? Hur värderar och analyserar vi olika mätmässiga skillnader mot varandra?
/ B
subjektivisten skrev:Har du ens spelat in från en vinyl till datorn och gått in i filen och kollat på signalen i närhet?
subjektivisten skrev:Det är mycket lärorikt och man ser verkligen hur mycket brister vinylen har mot 16/44.1 systemet, och det gör påstående om att vinylen är ett bättre format, väldigt skrattetande. Något som jag tyvärr själv påstått förr av okunskap.
subjektivisten skrev:Det är mycket lärorikt och man ser verkligen hur mycket brister vinylen har mot 16/44.1 systemet, och det gör påstående om att vinylen är ett bättre format, väldigt skrattetande. Något som jag tyvärr själv påstått förr av okunskap.
matereo skrev:Det är inte särskilt säkert att mäta med hjälp av datorn och ljudkortet hemmavid om man vill vara säker på sin sak.
Bjoran skrev:Nåltrycket mätte jag upp med en elektronisk våg (Arm Load Meter) som har precisionen 0.002 gram. Ja, nu vet ni detta om denna märkliga pickup.
Style skrev:Bjoran skrev:Nåltrycket mätte jag upp med en elektronisk våg (Arm Load Meter) som har precisionen 0.002 gram. Ja, nu vet ni detta om denna märkliga pickup.
och med den precisionen mätte du upp i hemmiljö? antar att du lever i ett tempkontrollerat renrum
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 34 gäster