Vem får vara med och debattera HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bör HiFi-tillverkare, inspelningsteknier, skivbolagsrepresentanter, musiker... få vara med i HiFi-debatter?

Ja, de kan bidra med massor av praktisk kompetens och idéer som till och med kan vara omöjliga för andra att komma upp med.
77
88%
De kan möjligen får vara med ibland, och de är okritiska och håller med om att allt det som sker i hifi-branschen är bra och sunt.
1
1%
Nej, de får välja - antingen får de göra apparater, eller också får de vara med och debattera.
1
1%
Har de någonsin varit en del av den tillverkande eller bidragande branschen bör de för alltid hålla sig borta från hifi-diskussioner!
0
Inga röster
Tycker inte alla de nämnda grupperna får vara med, men vissa.
1
1%
Jag förstår inte frågan.
8
9%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-07-20 15:37

Någon som är med på noterna? Lägg ner, annars måste jag låsa tråden vet ni.

edit: Jag ska göra mig tydligare, det duger inte att fortsätta bedöma personer som bedömer personer som bedömer personer. Då fortsätter det att vara personligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 16:13

Timbre skrev:Ömma tår ger häftiga reaktioner men här känns marken närmast infekterad.
IngOehman skrev:De insinuationer du kommer med faller rätt platt på det faktum att nog knappt några LTS-medlemmar ens kände till att jag tillverkade högtalare (= under många års tid) förrän det blev känt andra vägar än via LTS.

Det trodde jag du visste. Nu vet du i varje fall.

Antingen kan du inte förstå, vill du inte förstå eller så låtsas du inte förstå - men det är ju just detta som är själva grejen. Tänk om vi hade anat att du dessutom var insyltad i hifibusiness när du MoLTade som värst på nittiotalet. Hellre en Ino-annons per mittuppslag än pekpinnen i vädret sida upp och sida ner skulle jag vilja säga. Tyvärr fick nog flera med mig reda på det först efter avslutat medlemskap.

Men NU vet du. Har det mindrat din kritik? Inte så vitt jag kan se. :?

Du hittar något fel ändå. Det är säkert jag som är dålig på att läsa, men som jag läser det du skriver så är den gemensamma nämnaren som förklarar att allt jag gör är dåligt - att JAG är inblandad. Det finns inget annat genomgående som du tar upp.

Det spelar ingen roll om jag gör si eller så, du tycker det är fel ändå. Att folk inte visste att jag gjorde högtalare när jag skrev om (annan) hifi och om allmän fysik, var just det fel förut, och nu när de vet att jag gör det, så är det fel ändå. Det är rätt trist, för det betyder att det bara finns en lösning som gör dig nöjd (den antyder du i det du skriver som jag citerat i första inlägget) att jag skall försvinna, helt eller delvis, från olika saker jag ägnar mig åt! :?

Dessutom är det inte tydligt för mig varför du tycks anse att "en person" (ja, låt oss vara opersonliga, som sagt) som gör högtalare kritiseras för att inte berätta det, när samma person skriver om helt andra saker? Bör inte kritiken vara baserad på övertramp istället? Om inga skett, vad finns då att kritisera? Eller om man drar det längre - var går gränsen för vad en person måste berätta om sig själv innan man får skriva en artikel?

Du dammade av en årsgammal fråga och du fick ett uppriktigt svar. Du fyller på med frågor från den personliga planhalvan och du får svar från den personliga planhalvan.

Tycker du verkligen att mitt förstainlägg var så personligt? Ber om ursäkt isåfall. Det var avsett att besvara dina frågor, och förklara mitt synsett, inte att klanka ned på dig.

Kunde förstås ha gjort det bättre, men minns att det var text jag skrev för ett år sedan till dig i ett PM, och att jag inte fick svar den vägen.

Vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen hoppas jag inte behöver nedtecknas och nu kör vi inte det här i långbänk utan årets sommardispyt avrundas för min del.

Det gläder mig, och jag kan väl avrunda också, och tror jag bryter mot trådinstruktionerna och blir lite avsiktligt personlig (jag får - det är min tråd 8) ) genom att berätta vad jag anser om dig som hifianknutet fenomen:

1. Tycker det är kul och bra att du med eufonia skapat ett alternativt forum, mångfald ger valfrihet! Jag kan inte påstå att jag sett vad som skrivs där, men som sagt - det är alltid bra att någon bidrar med något som ger andra glädje.

2. Jag har bara träffat dig en gång som jag minns ordentligt, och jag är säker på att du är lika trevlig som det intryck jag fick den gången.

3. Jag tvivlar inte en sekund på att du betalat för alla de prylar du har hemma, och tycker liksom Morello att det är onödigt att spekulera om sådant (lika onödigt som att spekulera om att jag skulle ha några dolda agendor :( ), och dessutom är jag glad att du är det, med de tingestar av olika slag du köpt.

4. Slutligen vill jag säga att jag snappat upp flera utmärkta musiktips från dig, och det är jag mycket tacksam för. Din musiksmak är bra, liksom din känsla för goda inspelningar!

Där blev jag ju lite personlig, men på ett snällt sätt i varje fall. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-20 16:20

Lite synd att martin ska få börja sin bana som moderator att bli helt förbigången och bli tvingad att låsa en tråd p g a bristande respekt. Så då tar jag på mig det ansvaret.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi