Thomas_A skrev:Svante,
lite förvirring känner jag nu men... jag förtydligar min metodik.
Jag importerade originalfilen (dirac) i Apple iTunes och gjorde konverteringen där i MPEG layer 4 (AAC) med olika bitrates. De importerades in i Amadeus II och konverterades till wav.
Jag gjorde också en test med att konvertera filen till Apple's MP3 konverterare vid 192 kbit/s. Dock blev resultatet konstigt; jag fick inte konsekvent resultat för de tre olika klickljuden och det lät mkt sämre än de MP3 som Morello demonstrerade. Det första klickljudet såg väl ok ut i MP3 med lite brussvansar, medans de andra två fick tydliga "extraklick" före och efter diracen (förutom brus). Extraklicken var iofs mkt lägre i nivå men det var en inkonsekvens mellan diracerna på nåt sätt.
T
OK, det skulle ju kunna ha att göra med
var i fönstren impulserna råkade hamna (som jag försökte illustrera med mina klickar). Jag menar, om algoritmen hackar upp ljudfilen i ett gäng små snuttar så kommer impulsen ibland i början av snutten, ibland i slutet. Detta blir olika saker att koda och resultatet kan bli olika för de olika snuttarna. Alltså kan klickarna låta olika.
Fö är det nog jag som är förvirrad, jag fick för mig att det var du som gjorde de första klickarna, men det var ju Morello. Så frågan blir till Morello i stället, vad använde du för kodare till dina MP3-exempel?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.