Fler klickljud + AAC

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilka filer är vilka?

1=48;2=96;3=128;4=192
1
25%
1=48;2=96;3=192;4=128
0
Inga röster
1=48;2=128;3=96;4=192
0
Inga röster
1=48;2=128;3=192;4=96
2
50%
1=48;2=192;3=96;4=128
0
Inga röster
1=48;2=192;3=96;4=128
0
Inga röster
1=48;2=192;3=128;4=96
1
25%

Antal röster : 4

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Fler klickljud + AAC

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 00:58

Här presenteras filer som har komprimerats med MPEG layer 4, AAC i olika bitrate hastigheter.

Vi har originalpuls, samt 4 olika bitrates. 48 kbit/s, 96 kbit/s, 128 kbit/s (standard för iTunes music store) och 192 kbit/s.

Alla omkodningar har gjorts i Apple iTunes, och sedan omgjorda till wav med Amadeus II.

T

http://hem.bredband.net/b113928/original.wav
http://hem.bredband.net/b113928/1.wav
http://hem.bredband.net/b113928/2.wav
http://hem.bredband.net/b113928/3.wav
http://hem.bredband.net/b113928/4.wav

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 06:38

Ruskigt svårt. Kan bero på mina halvtaffliga lurar. Vilken som är 48 kbit/s har du redan talat om, de andra skulle bli en ren gissning. Jaja, jag chansar!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-28 10:27

En liten blygsam stilla undran......

Oftast brukar man ju få höra från ljudintresserat folk och håll, att det är stora skillnader mellan CD och mp3, AAC m fl, samt mellan olika bitrate. Busenkelt att höra skillnad på brukar det heta.

Så verkar ju inte vara fallet i denne lille enkla undersökning, fast det kanske beror på vad man lyssnar med för grejor eller så?

För egen del så anser jag att skillnader oftast finns, men i praktiken är larvigt små och svåra att höra om man tänker på vad den stackars signalen fått vara med om. Typ 70-90 % bortslaktat och ändå kan det låta riktigt trevligt.

Makalöst ta mig fan.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 11:33

Det där var ruggigt svårt! Men upplysande! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 12:46

En liten undran. Minns jag fel eller läste jag nånstans att du gjorde mp3-kodningarna (i den andra tråden) med apples programvara? Jag har hört att den ska vara bra, men nyligen avslutade några av mina teknologer ett projekt där de blindlyssnade på mp3, wma och aac, mp3 och aac kodat med apples programvara. AAC var svårare att detektera än mp3 som kunde detekteras ända upp till 224 kbit/s. De använde apples kodare iTunes.

Det står lite i kontrast till vad tidigare års grupper lyckats med, med rätt kodare (Lame har varit bäst) har de misslyckats med att höra 192 kbit/s.

Det här kan bero på mycket, som musikval, lyssnarnas vana, inställningar i programmen, misstag i testproceduren etc, men jag blir ändå lite misstänksam mot apples kodare. Vill de kanske "pusha" för AAC?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 13:54

Svante,

jag gjorde några tester med Apples MP3 omkodning också. Det varken såg eller lät inte snyggt ut med Apples MP3 kodning.

En sak som skulle kunna göras efter detta är att jag gör en liknande test med rosa eller vitt brus.

T

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-05-28 15:46

Är det inte missvisande att jämföra olika komprimeringsformat med hjälp av olika syntetiska testljud? Komprimeringsalgoritmerna är ju utformade genom att psykoakustiskt undersöka vilken sorts information man kan plocka bort "utan" hörbara förvrängningar när det gäller musikmaterial, om man lätt detekterar en förvrängning på en testpuls så kan man nog i och för sig vänta sig att man kan göra det på musik också, men jag tror ändå att det är mer tillrättavisande, förvisso svårare, att jämföra olika musikstycken istället...

Men jag kanske har missuppfattat det hela. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 16:04

luminous skrev:Är det inte missvisande att jämföra olika komprimeringsformat med hjälp av olika syntetiska testljud?

Nja, uppfinnarna av algoritmerna har nog tänkt sig att det är
örats egenskaper de utnyttjar, tex maskering. De är ju konstanta hela tiden. Å andra sidan är olika signaler olika avslöjande, och visst kan man tänka sig att det finns knäppar i musik också (cembalo är särskilt avslöjande, de knäpper ju rätt rejält). Målet måste nog vara att alla ljud ska gå att återge, även om det förstås testas mycket med musik när kodarna utvecklas och utvärderas.

Mina studenter lyssnar på musik, dock.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 16:06

Thomas_A skrev:Svante,

jag gjorde några tester med Apples MP3 omkodning också. Det varken såg eller lät inte snyggt ut med Apples MP3 kodning.

En sak som skulle kunna göras efter detta är att jag gör en liknande test med rosa eller vitt brus.

T

Vad hade du för mp3-kodare till de här filerna (jag har för mig att du skrev det men hittar det inte)?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 16:33

Svante,

lite förvirring känner jag nu men... jag förtydligar min metodik.

Jag importerade originalfilen (dirac) i Apple iTunes och gjorde konverteringen där i MPEG layer 4 (AAC) med olika bitrates. De importerades in i Amadeus II och konverterades till wav.

Jag gjorde också en test med att konvertera filen till Apple's MP3 konverterare vid 192 kbit/s. Dock blev resultatet konstigt; jag fick inte konsekvent resultat för de tre olika klickljuden och det lät mkt sämre än de MP3 som Morello demonstrerade. Det första klickljudet såg väl ok ut i MP3 med lite brussvansar, medans de andra två fick tydliga "extraklick" före och efter diracen (förutom brus). Extraklicken var iofs mkt lägre i nivå men det var en inkonsekvens mellan diracerna på nåt sätt.

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-28 17:04

Thomas_A skrev:Svante,

lite förvirring känner jag nu men... jag förtydligar min metodik.

Jag importerade originalfilen (dirac) i Apple iTunes och gjorde konverteringen där i MPEG layer 4 (AAC) med olika bitrates. De importerades in i Amadeus II och konverterades till wav.

Jag gjorde också en test med att konvertera filen till Apple's MP3 konverterare vid 192 kbit/s. Dock blev resultatet konstigt; jag fick inte konsekvent resultat för de tre olika klickljuden och det lät mkt sämre än de MP3 som Morello demonstrerade. Det första klickljudet såg väl ok ut i MP3 med lite brussvansar, medans de andra två fick tydliga "extraklick" före och efter diracen (förutom brus). Extraklicken var iofs mkt lägre i nivå men det var en inkonsekvens mellan diracerna på nåt sätt.

T

OK, det skulle ju kunna ha att göra med var i fönstren impulserna råkade hamna (som jag försökte illustrera med mina klickar). Jag menar, om algoritmen hackar upp ljudfilen i ett gäng små snuttar så kommer impulsen ibland i början av snutten, ibland i slutet. Detta blir olika saker att koda och resultatet kan bli olika för de olika snuttarna. Alltså kan klickarna låta olika.

Fö är det nog jag som är förvirrad, jag fick för mig att det var du som gjorde de första klickarna, men det var ju Morello. Så frågan blir till Morello i stället, vad använde du för kodare till dina MP3-exempel?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 17:30

Jag avslöjar facit ikväll och kommer att lägga ut ett nytt brustest (som jag misstänker kan vara lättare...).

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 22:19

Facit är:

1.wav=48 kbit/s
2.wav=128 kbit/s
3.wav=96 kbit/s
4.wav=192 kbit/s

Dvs svar nummer 3 i samlingen.

Provade med lite MP3 omvandling, variable bitrate, i Amadeus II. Det såg bättre ut och lät bättre.

Provade också delar av musikstycken och det blev genast mycket svårare även för MP3. Finns det någon musiktyp som speciellt avslöjar sig i MP3?

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-28 23:01

Det innebär att ingen av de två (fegisar ni andra! :) ) gissade rätt!

Jag tycker det var skumt för när jag lyssnade så var jag övertygad om att skillnaden mellan orgilnalet och 4'an var rätt stor. Men å andra sidan så hörde jag skillnad på två ECO3-behandlade skivor igår... :oops: :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-28 23:24

Jag måste säga att det är mkt svårt att höra skillnad. Jag skulle dock vilja göra ett test med högfrekvent ljud efter som det verkar som MPEG layer 4 verkar kapa de högre frekvenserna. MP3 verkar var lite allmänt "brusig" över hela registret?

T

Återgå till Generellt om hifi