RIAA-steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bebop

RIAA-steg

Inläggav Bebop » 2004-05-30 22:59

En fråga till er formelnördar: Eftersom RIAA-korrigeringen stödjer sig på en standard, hur nära är man denna idag?

Utöver standarden samt överstyrningsreserv, anpassning av kapacitans och resistans, vad skiljer mellan säg, Musical Fidelity LPS v3 för ca 4.000 och Plinius M14 för 40.000? Vad är det Plinius tillfört?

Frågan för er som bara lyssnar (liksom jag): Vad är era senaste erfarenheter på området. Har ni lyssnat på mer än Project, LPS, Lehman (som jag själv har bra koll på)? Vad är era omdömen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-30 23:05

I princip är det komponenttoleranser som avgör hur nära den ideala tonkurvan man kan komma, även om kretslösningen kan ställa till det.
Jag minns också att jag själv gjorde grodor i min ungdom som gjorde att brytfrekvenserna hamnade fel. Förmodligen kan även andra göra det, även om det kanske är mindre troligt idag eftersom man mäter resultatet nu i högre grad än då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-30 23:54

Det finns väl olika normer också. IEC och "rak".

Sen är det väl toleranserna, möjlighet att kunna exakt matcha med den PUn som används etc etc.

Den uppmätta RIAAn på min Audio Analogue Puccini SE är "snörrät", och den är 5532 Opamp baserad. Brusig för MC dock.

Krävs lite mer av RIAA för att få låga brusnivåer för ex MC. Tror Morello hade nåt schema för ett MC steg som såg komplicerat ut och som förmodligen skulle bli dyrt att sälja kommersiellt.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-31 00:24

Jo, riktiga lågrbusiga MC-steg växer tyvärr inte på träd. Bland det bästa jag sett är nog John Curls Vendetta SCP-2 8) Curls steg har både lågt brus, låg distorsion och små avvikelser från RIAA-kurvan.

Jag tycker att man kan begära att frekvensgången håller sig inom 0.5 dB ungefär. :lol: Implementerar man RIAA-filtret i återkopplingen i en inverterande krets är det faktiskt ganska lätt att åstakomma detta. Väljer man å andra sidan en icke inverterande krets blir det problem eftersom man får ett nollställe för mycket i överföringsfunktionen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-05-31 00:31

Om man vill ha en RIAA förstärkare som passar en MC pickup av lågohmig typ(Ortofon 3 ohm) . Då är det enklaste sättet att man har en linjärförstärkare med lågt Zin höjer upp signalen till normal PU nivå(-40dBm) och sedan in på den normala RIAA´n. Jag har faktiskt en RIAA med lågt Zin där man har RIAA korrektion redan i det första steget sedan höjer man ytterligare c:a +30-40dB i det andra steget och får ut +18dBm vid 600 ohm. Jag har aldrig sett någon annan som fixat det. Det handlar alltså om en direkt ingång utan trafo. Det första steget består av två stycken transistorer 2N 3566 + två stycken 2N 4248 per kanal.

Återgå till Generellt om hifi