Erfarenheter av T+A ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Erfarenheter av T+A ?

Inläggav overture » 2007-08-09 10:29

Tänkte helt enkelt höra om någon har några erfarenheter av tyska T+A ? Jag har bara kollat runt på deras produkter utan att ha lyssnat ännu men jag får känslan av att det är ett seriöst företag med sunda idéer bakom sina konstruktioner. Låg dist och hyfsat mycket med watt :)
Dessutom är deras produkter i mina minimalistögon oerhört läckra.

(Obs, är inte intresserad av deras rör-produkter utan syftar här endast på transistorgrejorna, framför allt R-serien)

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-09 10:38

Har ägt deras CD 1240R och kan bara konstatera att den är byggd som en tanks, fungerar klanderfritt och har ett mycket rent och ofärgat ljud.
Har inte ägt någon bättre transistor / IC baserad CD-spelare.

Har idag D10 som CD/SACD spelare som är något bättre, och hade även deras V10 ett tag innan den såldes.
Har tyvärr ingen erfarenhet av deras transistorförstärkare, men väl ett grundmurat förtroende för deras produkter och deras kompetens att designa mycket goda produkter.

PS. Passar inte denna tråd bättre i Köpråd ???

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-08-09 10:41

Hej.

I samband att jag köpte min McIntosh, så stog jag ett tag o vägde mellan T+A och McIntosh. Lyssnade mest på deras T+A, V-10, integrerad rörförstärkare och dito cd spelare, på inrådan av Robert på Audio Consept lysnade jag även på deras integrerade övriga förstärkare..

Min slutsatts är att T+A är i absoluta toppskiktet när det gäller tung HiFi, låter otroligt bra, soppade banan med det mesta andra jag jämförde med i ungefär samma prisklass. Väjer du T+A lär du inte bli besviken.

Ljudbilden på Mc:en passade dock mina öron lite bättre, men för övrigt lika bra förstärkare..

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-09 11:26

Såg fina ut, men fläkt? Jag skulle nog välja de svagare modellerna som förvisso har klart lägre kontinuerlig effekt, men är nästan lika kapabla dynamiskt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-08-09 21:49

Ja fläkt ser ju onekligen lite udda ut...Inte så mumsigt om den slår på. Känns inte riktigt HiFi, men jag gissar att den bara är för nödsituationer.

Skulle vara kul att provlyssna tillsammans med ngn rimlig högtalare. Spelar för tillfället med Thor2 + piPs. skulle vara intressant att växla thoren till en PA 1230 tex... Audioconcept som har den säljer även Quad. Skulle det kunna ge en vettig fingervisning tror ni?
Nyfiken är man ju och T+A verkar ha en sund ingenjörsmässig inställning till HiFi så vitt jag kan se.

OT, jag visste inte om jag skulle placera denna tråd under köpråd eller här på "generellt om hifi". Så här i efterhand verkar det som om det skulle passa bättre in på Köpråd. Ngn moderator som kan fixa?

Återgå till Generellt om hifi