Accuphase, vad tycks!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Accuphase, vad tycks!

Inläggav meanmachine » 2007-08-08 16:03

Ja. Vad tycker ni om Accuphase. Är det överreklamerat eller gör de lön värt för mödan? :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-08 16:12

Accuphase gör synnerligen trevliga - om än dyra - apparater.
Saknar ibland min E211/DP55V-duo, vilken kvalitetskänsla! :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Accuphase, vad tycks!

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 16:16

meanmachine skrev:Ja. Vad tycker ni om Accuphase.

Ge hit, ge hit!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 16:18

Snygga som attan.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-08 16:19

:)
Nej..

Jag har ju en men vill veta era åsikter om märket. Om det är svindyrt och inte bättre än denon eller ? Ja ni fattar.

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-08 16:21

meanmachine skrev:vill veta era åsikter om märket. Om det är svindyrt och inte bättre än denon eller ? Ja ni fattar.

Jo, vi fattar och Denon gör visserligen några svindyra top-of-the-line prylar men kommer ändå inte i närheten av Accuphase-känslan. Den där konservativa designen som vinner i längden och inte minst den allmänna super-kvalitetskänslan...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-08 16:25

Funderar på en till Accuphase som är lite tyngre än min integrerade och blir sugen men tar gärna mängder att pepptalk innan.

Tack so faaaaar :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-08-08 16:26

meanmachine skrev:Om det är svindyrt och inte bättre än denon eller ?

Denon med flera andra billigare produkter vinner med lätthet bang-for-the-buck priset ;)

Men som Hetsporren skriver: Känslan, hur de rent tekniskt är överkonstruerade (t.ex. separata aluminiumlådor med respektive delfunktion skärmad från andra delar inom samma försteg osv) och glansfaktorn = Accuphase vinner varje gång. Men det blir inte billigt.
Best Regards
Bamsefar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-08 16:28

Bamsefar skrev:Accuphase vinner varje gång. Men det blir inte billigt.

Sann- samt strålande slogan! 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-09 07:26

:( inga fler som vill säga sin mening

hifiguru@spray.se

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-09 07:33

Jag har hört en Accuphase förstärkare ingående i en mycket välljudande anläggning, det lät ju fint, omän häftigt överprissatt.

Om märket gör transparenta produkter har jag ingen aning om.
Är man intresserat av ofärgade produkter finns det ju mycket billigare alternativ, men, troligen fulare också!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-09 07:43

Klart man kan säga sin mening.
Har haft ett antal Accuphase produkter genom åren, men det var ett tag sedan så jag kan inte relatera till hur deras utveckling gått framåt och hur deras produkter låter idag.

Har haft en integrerad E-405, om jag minns betäckningen rätt.
Den ersatte en uppsättning Mark Levinson 28/27 och var ett rejält steg i rätt riktning mot välljud.

Inspirerad av detta införskaffades ett större slutsteg P-800 och ett försteg som jag inte kommer ihåg namnet på, men det var deras bästa vid tidpunkten.
Lät bättre men inte så att det motiverade prisskillnaden.

Tyvärr blev dessa enheter massivt omsprungna av en uppsättning bestående av Luxman CL-40 rörförsteg och en blandning av rörslutsteg från Michelsen Austin TVA-1 och TVA-10.
Så sedan dess har inte Accuphase kommit in i huset.

Kvalitets- , känslo- & utseende mässigt vill jag placera dom i absolut toppklass. Ett nöje att äga om man är nöjd med ljudet.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Accuphase, vad tycks!

Inläggav majjen04 » 2007-08-09 12:01

meanmachine skrev:Ja. Vad tycker ni om Accuphase. Är det överreklamerat eller gör de lön värt för mödan? :)

Hej!

Har ägt/lånat några modeller under åren 75- 03.
Jag har alltid uppskattat ljudkvaliten, som jag upplevt lite mjuk,varm, röraktig.
Placerar in märket bland de lite högre "midend märkerna" som t ex Naim, Linn mfa
Har dock alltid tyckt att de är i dyraste laget när det gäller nyprisen.
Designen /kvaliten är suverän. Många modeller är lite "effeksvaga" dvs klarar inte att driva alla högtalare till högrehöjder.
Begagnat kan du nog göra en hel del fynd.
Om de är bättre än Denon är svårt att svara på då de som jag lyssnat på har olika ljudpreferenser.

Mvh
Kenth

Ps gillar faktiskt Denon har t ex haft Poa 1500, Poa 6600A, Pra 1000, 1100 samt 1500 mfa.På denna tid gillade inte LTS dem. 8O :DS

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-09 16:44

Snygga byggen, men ljudmässigt tveksamt. Saknar skärpa i basen bl.a. har provat och blev alltså inte särskilt impad.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2007-08-09 18:09

Hade en E408 ett par ar och var mycket nojd med den, kvalitetskanslan var extrem.
Det ar bra apparater i alla aspekter men dock far man vall saga att de ar lite dyra.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-09 20:58

Tackar grabbs. Är glad för all info. :)

hifiguru@spray.se

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-08-09 21:13

Blandar jag ihop Accuphase med nåt som heter Acoustic Research när jag tänker på stora feta slutsteg?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-09 21:27

Jag verkar vara den ända här som har provat Denon VS Accuphase lite.. :wink:

Nämligen Denon 3000RG mot ett Accuphase P360 ..

Och vi var tre som lyssnade och ställningen blev att lena och en snubbe som heter vincent på nätet föredrog Denon 3000Rg och jag Accuphasen..

men det var enbart om jag inte mins fel för Denonen var aningen mer framåt vilket gjorde att mina band "ringde" en aning då och då vid delningsfrekvenser där k´jag gärna ville dela av mot basarna.. ... Så egentligen kanske Denonen var vinnaren även hos mig om burkarna inte ogillat kraften i Denonen.. :) Vem vet..

Men Denonen vinner utseendetävlingen med stor marginal!!!!!! Man skall minnas att Denon startade med den designen då Accuphase fortfarande såg ut som dom kom från kritatiden.. Sedan tog Accuphase och kopierade Denon (och ev andra?).. Och kosnstigt nog är det Accuphase man tror startade med denna design i dag..

Men så är det inte. Accuphase är endast designtjuvar dom..
:lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-08-09 22:12

Accuphase är bara Pioneer på anabola... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-10 15:05

Birger skrev:Accuphase är bara Pioneer på anabola... 8)

Snarare Kenwood på anabola...
Timbre kan reda ut begreppen?

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-08-10 19:57

Hetsporren skrev:
Birger skrev:Accuphase är bara Pioneer på anabola... 8)

Snarare Kenwood på anabola...
Timbre kan reda ut begreppen?

Skall försöka ta den korta varianten :) men i början på sjuttiotalet fanns en butik längst upp på Kungsgatan i Göteborg där man kunde avnjuta en tung elektroniktrio från Kenwood. Ett försteg, en tuner och ett kraftigt slutsteg som stod påslagna för jämnan. Bland den tidens Japanhifi var det väl egentligen bara Luxman med sina C-1000, M-2000, M-4000 och M-6000 som fick igång samma habegär. Trio-Kenwood grundades av Jiro Kasuga & Nakaichi Kasuga men när företagets inriktning mot mainstream ökade på sjuttiotalet hoppade de av och startade Kensonic Laboratory år 1972 samtidigt som valda delar av Kenwoods utvecklingsavdelning följde med. Namnet Accuphase syftade från början på de första produktserierna men blev ju sedan även bolagsnamn. Den första chassiedesignen hämtade inspiration från McIntosh och det fick jag bekräftat av den tyske distributören som själv har suttit många år i bolagets styrelse. Har ett C-200 och en T-101 inköpta 1974 och de fungerar fortfarande perfekt utan några serviceingrepp på vägen. När det gäller effektförstärkeri har strömförsörjning i klass A varit med sedan sjuttiotalet och jag har fått intryck av att detta egentligen är tillverkarens eget ideal men det kan vara fel. Här är det äkta klass A som gäller med fullt strömpådrag från tillslag till frånslag och med dagens förstärkare är det bara kylflänsarna som blir varma. "Accuphase sound at its very best" för att citera ett gammalt produktblad och samtidigt kan jag säga att ställda frågor om produkter och sortiment alltid har besvarats korrekt och visat sig stämma till 100%.

Bild

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-10 20:12

fyfan några accuphasar vore inte helt fel synd bara att dom e så himla dyra dessutom är dom ju apdyra i drift :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-10 20:21

Haakan_W skrev:fyfan några accuphasar vore inte helt fel synd bara att dom e så himla dyra dessutom är dom ju apdyra i drift :)

Äsch, dom hjälper ju till att värma upp huset. Du sparar ju in pengar på annan uppvörmning.

Hade jag råd är det inte omöjligt att jag skulle köra accuphase genomgående förutom gramofon (som dom inte tillverkar) och bas-stärkare.

Jag hade chansen en gång att köpa en begagnda accuphase tuner för bara 2000 spänn. Men på den tiden var jag pank, så det gick inte :cry:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 20:29

Halvvägs hit och halvvägs dit, knappast värt slutsumman. :roll:

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2007-08-10 20:40

Haakan_W skrev:...dessutom är dom ju apdyra i drift :)

A-50V drar 550 watt konstant från nätet och tillsammans blir det ju som en dammsugare på max... :) En av många frågor till Accuphase gällde livslängden ifall de står på för jämnan och dom sade sig faktiskt ha räknat på det. Tjugo år innan första komponenten börjar svikta och fyrtio år om man spelar två tre timmar om dagen men stänger av mellan varven. Det går ju inte att bekräfta ännu men de är av princip bara påslagna vid lyssning.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-10 21:58

Riktigt bra info pojkar. Tack!

Jag skulle aldrig ha apparaterna på hela tiden. Detta förefaller obsurt tycker jag. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-08-10 22:03

meanmachine skrev:Riktigt bra info pojkar. Tack!

Jag skulle aldrig ha apparaterna på hela tiden. Detta förefaller obsurt tycker jag. :)

:D Skulle du ha alla dina apparater på konstant skulle vi vara tvungna att bygga ett nytt kärnkraftverk eller kanske reglera en orörd älv.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-10 22:11

Magnuz skrev:Skulle du ha alla dina apparater på konstant skulle vi vara tvungna att bygga ett nytt kärnkraftverk eller kanske reglera en orörd älv.

:wink:
Har inte kontaker nog i huset och bara 20amp säkrat.. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-11 00:58

Timbre skrev:
Haakan_W skrev:...dessutom är dom ju apdyra i drift :)

A-50V drar 550 watt konstant från nätet och tillsammans blir det ju som en dammsugare på max... :) En av många frågor till Accuphase gällde livslängden ifall de står på för jämnan och dom sade sig faktiskt ha räknat på det. Tjugo år innan första komponenten börjar svikta och fyrtio år om man spelar två tre timmar om dagen men stänger av mellan varven. Det går ju inte att bekräfta ännu men de är av princip bara påslagna vid lyssning.

egentligen var hela mitt mess ett skämt som inte riktigt gick fram :)

"himla" är inte direkt ett av mina uttryck :D sen är dom ju inte så farligt dyra men ska man väl lägga ut pengen så går det till brystons kassa istället faktiskt...sen det där med elen helloooooooo ;)

Återgå till Generellt om hifi