Vad saknar du för apparat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Vad saknar du för apparat?

Inläggav IngOehman » 2007-08-07 23:05

Amit skrev:Det finns ju en himla massa apparater att välja på - men alla är inte bra. En och annan apparat sticker ut som särskilt bra.

Nu undrar jag: saknar du något på marknaden? Vad i så fall, och kanske varför?

Själv önskar jag mig en liten stereoförstärkare/slutsteg som bara funkar och inte gör något annat än förstärker den inkommande signalen så att den blir starkare. Den behöver inte vara kraftig, 20W räcker, kanske mindre. Men den ska vara billig - finnas i stor mängd och över allt - helst på ICA också typ :D

Varför? Oftast behöver jag inte så mycket effekt. Ofta saknas det något att driva linjesignal med. Jag använder mest mixern som försteg, ser ingen anledning att ha något annat just nu. Och så vill jag inte ha så mycket att släpa på...

Mvh, Amit

En så'n vill jag också ha, men den behöver bara vara på 2-8 W* och den skall helst vara pytteliten.

Vh, iö

- - - - -

*Alltså 33-39 dB mer än 1 milliwatt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-08-08 11:15

Bill50x skrev:

[...]

Sådär tyckte jag åxå vid typ 18 år gammal... ;-)

Idag vill jag gärna även bo i rummet där anläggningen finns. En (1) låda innehållande dvd-spelare, radiotuner, massa ingångar inkl högvärdig RIAA och nätverksanslutning, gärna 5- eller 7-kanals slutsteg som kan användas i bio-uppsättning eller för aktiv drift av högtalare, utgång till HDTV och självklart inbyggd hårddisk för inspelning och senare uppspelning.

/ B

Jag håller med. Och varför inte slänga in en hel dator i lådan på en gång så slipper man en låda till :) Då skulle man inte ens behöva några ingångar då allt ändå finns i lådan :wink: Kanske RIAA då...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-08 13:19

Erol skrev:Jag håller med. Och varför inte slänga in en hel dator i lådan på en gång så slipper man en låda till :) Då skulle man inte ens behöva några ingångar då allt ändå finns i lådan :wink: Kanske RIAA då...

När vi ändå håller på och komprimerar så kan vi väl be IÖ konstruera några inbyggda högtalare åxå?

Skämt åsido, Linn Classic Movie kommer rätt nära en sådan apparat jag söker. Med en skivspelare med inbyggd RIAA och ev en låda HTPC så har man alltså två lådor, skivspelare + anslutna högtalare och skärm. Ganska kompakt anläggning eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-08 13:28

Bill50x skrev:

När vi ändå håller på och komprimerar så kan vi väl be IÖ konstruera några inbyggda högtalare åxå?

/ B

Inte så tokig idé! Jag skulle gärna åka till huvudstaden för att kolla in en fullsize högtalare av Ingvar Öhman med hög effektivitet, byggd för små smidiga förstärkare ala. T-amp Vincent spark mfl. Eller som kan ge en mina högtalarfavoriter en match i skala och dynamik med små rör förstärkare. :D

Go for it Ingvar! :o
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vad saknar du för apparat?

Inläggav PerStromgren » 2007-08-08 13:47

IngOehman skrev:
Amit skrev:Det finns ju en himla massa apparater att välja på - men alla är inte bra. En och annan apparat sticker ut som särskilt bra.

Nu undrar jag: saknar du något på marknaden? Vad i så fall, och kanske varför?

Själv önskar jag mig en liten stereoförstärkare/slutsteg som bara funkar och inte gör något annat än förstärker den inkommande signalen så att den blir starkare. Den behöver inte vara kraftig, 20W räcker, kanske mindre. Men den ska vara billig - finnas i stor mängd och över allt - helst på ICA också typ :D

Varför? Oftast behöver jag inte så mycket effekt. Ofta saknas det något att driva linjesignal med. Jag använder mest mixern som försteg, ser ingen anledning att ha något annat just nu. Och så vill jag inte ha så mycket att släpa på...

Mvh, Amit

En så'n vill jag också ha, men den behöver bara vara på 2-8 W* och den skall helst vara pytteliten.

Finns det inte sådana? Det låter som en två-IC-konstruktion i iELFAs minsta skärmade box plus väggbula. Men det är klart, den ska byggas också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-08-11 19:41

saknar: reseförstärkare med inbyggda högtalare. tex 2st fullrange 4tummare i 45° vinkel, -3db @75Hz, tot volym för alulådan med galler och handtag ca 6-7l, förstärkare runt 20w per element, med tonkontroller volym och gain försänkt på toppen av lådan. anslutningar bakom en plåt, 2st rca så man kan välja själv, men antagligen minitele primärt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Föregående

Återgå till Generellt om hifi