Förlängningssladd till högtalarna, vad använder jag?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
springbeg

Förlängningssladd till högtalarna, vad använder jag?

Inläggav springbeg » 2007-08-10 21:45

Hej på er!

Detta är nog en basic-fråga för många, så jag hoppas på att någon har tid att besvara den :)

Jag behöver förlänga ena högtalaren till min stereo. Sladden är en vanlig svart/röd kabel och på stereon är det snabbkopplingsuttag med en svart och röd knapp man trycker på, sticker in sladden och släpper knappen så är högtalarna inkopplade.
Men till högtalaren så går sladden bara in i baksidan, dvs. utan något uttag på baksidan.

Vad skall jag använda för typ av sladd och skarvdosa eller liknande för att förlänga högtalarkabeln? Blir det någon kvalitétsförsämring med vita skarvdoser man förlänger elkablar till tex. lampor med?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-10 22:00

Hej och välkommen!

Ett enkelt svar är: - kapa och löd. Sätt dit krympslang. :-)

"Varför, mina vänner, tar inte pippis pappa och helt sonika brottar ner BlodSvente" - jag förlänger kabel.

Användarvisningsbild
springbeg

Inläggav springbeg » 2007-08-10 22:48

Hej och tack för ditt svar!

Men finns det inget enklare sätt?
Jag har ingen lödapparat utan hoppades att det skulle kunna fungera som när man förlänger en sladd till en lampa. Alltså använda sig av en "sockerbit" (skarvdosa), men kanske blir det sämre ljudkvalitét?

Går det?

Tack igen för svar!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-10 22:55

Ta sockerbit och lampsladd, ingen idé att trassla till det i onödan. Håll reda på röd resp svart så det blir lika på båda högtalarna.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-10 23:12

phon skrev:Ta sockerbit och lampsladd, ingen idé att trassla till det i onödan. Håll reda på röd resp svart så det blir lika på båda högtalarna.

oKEY Då :-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-10 23:34

:)

Användarvisningsbild
springbeg

Inläggav springbeg » 2007-08-10 23:46

phon skrev:Ta sockerbit och lampsladd, ingen idé att trassla till det i onödan. Håll reda på röd resp svart så det blir lika på båda högtalarna.

Tack Koffe och phon för Era svar! :D

Jag skall bara förlänga den ena högtalaren, så det kommer att fungera med sockerbit och likadan sladd utan att ljudet blir sämre på den högtalaren?

Tack!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-11 00:23

Det går säkert bra, det är dessutom enkelt och nästan gratis att prova.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-11 01:11

springbeg skrev:

Tack Koffe och phon för Era svar! :D

Jag skall bara förlänga den ena högtalaren, så det kommer att fungera med sockerbit och likadan sladd utan att ljudet blir sämre på den högtalaren?

Tack!

Efter ett halvår kan det vara bra att "skruva om" sockerbiten. Det bildas nämligen så småningom oxid på kontaktytorna mellan kabeländarna.
(Och iofs kanske också på själva kabelkontakterna (bananer ?) men dom rör man ju kanske på oftare.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-08-11 09:06

springbeg skrev:Jag skall bara förlänga den ena högtalaren, så det kommer att fungera med sockerbit och likadan sladd utan att ljudet blir sämre på den högtalaren?

Med största sannolikhet är en eventuell skillnad ej överhuvudtaget hörbar. Och skulle den mot förmodan vara det, så är försämringen försumbar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-12 07:56

Bör inte bägge högtalarnas kablar göras lika långa?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-12 08:53

E skrev:Bör inte bägge högtalarnas kablar göras lika långa?

Mvh E*

Nej, de skall vara av olika typ och längd för att minimera känslan av sameness... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-12 08:56

Enklast av allt är väl att montera en ny sladd i rätt längd? Då slipper man ju fundera i termer om det blir ev sämre av skarvdosor. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Förlängningssladd till högtalarna, vad använder jag?

Inläggav phon » 2007-08-12 09:26

springbeg skrev: Sladden är en vanlig svart/röd kabel och .... <snip> ...

Men till högtalaren så går sladden bara in i baksidan, dvs. utan något uttag på baksidan.

Man får kanske beakta typen av högtalare också.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-08-12 12:28

E skrev:Bör inte bägge högtalarnas kablar göras lika långa?

Mvh E*

Jo, idéalt. Men jag skulle nästan våga sätta en tia på att föreslagen skarvning inte försämrar hörbart i det aktuella fallet. Det är hur som helst enkelt och nästan gratis att testa. Och skulle det (mot förmodan) låta sämre, så finns ju andra (dyrare/mer komplicerade) åtgärder att vidta.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
springbeg

Inläggav springbeg » 2007-08-12 16:10

Jag har nu gjort klart med skarvningen. Samma typ av sladd som ursprungssladden och med sockerbit. Kabeln utan skarvning är 1,5 meter, medan den skarvade blev ca. 2,5 meter.

Jag upplever inte - så här långt - att det blivit någon kvalitétsförsämring utan jag är mycket nöjd med resultatet!

Tack alla för era synpunkter och tips! :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-14 14:39

Helt OT kan jag avslöja att jag en gång i min relativa ungdom skruvade ihop ett helt delningsfilter (ja två st då) med sockerbitar. Jag hade ingen lödkolv och så var det enkelt att byta kondingar och motstånd för att lyssna på olika värden (spolarna var för dyra att byta). Skarvat högtalarkablar med sockerbitar har jag gjort åtskilliga gånger utan att reflektera över några negativa konsekvenser. Bättre än att bara tvinna ihop ändarna. Höll ihop bättre i alla fall.

Har du olika längd på sladdarna till de två högtalarna? Det finns de som hävdar att det är förödande för ljudbilden, men jag har levt ett halvt hifi-liv med olika kabellängder i lyckligt omedvetande om denna förödande verkan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 17:11

Jag har två filter som inte kommit längre än så ... sockerbitsfiltret :oops:

Kabellängd ger resistiv skillnad på nästan.... ingenting på de korta diffarna - men visst skall de ha samma längd om man går till ytterliggheterna. Det är ju en enkel parameter att kontrollera

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-08-14 17:19

Kapa sladden och skruva fast sockerbiten på högtalarens baksida.
Angående ljudförsämrande skarvningsbetoder, vi diskuterar en stereo
där sladdarna går rakt in i högtalararna.....
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Generellt om hifi