Ny guldålder för Marantz? Ja, kanske…

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-08-16 23:17

Hej verdad

Kul att höra – vad var det för högtalare?

Det var Pioneer S1-EX

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-16 23:50

Med tanke på vad sovjetisk state-of-art i klockdesign kan frambringa kanske vi ska va glada att vi åtminstone slipper rysk hifi:

Bild

This historical “KGB” insignia timepiece and guaranteed future classic is designed for and issued to Russian Security Forces professionals whose lives depend on reliability of their watches in the water. These timepieces, uncompromising in design, strength and durability meet high specifications regarding water resistancy, pressure resistancy, readability in the water, anti-shock, rust resistancy in salt water, manageability in water, ability to withstand sudden temperature changes, etc. Timekeeping is excellent and to the highest of world standards. It comes with enduring Russian origin automatic/self winding movement 2416B with 31 bearing jewels (Rubies). Date calendar. Runtime with mainspring fully wound up to 32 hours. Guaranteed accuracy from –20 to +40 (at temperature 20±5 C0 degrees Centigrade.

source

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 23:52

verdad skrev:
Hej verdad

Kul att höra – vad var det för högtalare?

Det var Pioneer S1-EX

Fuck. Japaner, japaner, överallt japaner. Mmm, det låter härligt.

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-17 00:03

frestr skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag gillar ditt språkbruk, Frestr!

Tack, mannen. Hoppas bara att jag inte går på en Faktiskt-nit och du är ironisk. :D

/F

Helt "seriös". Du verkar vara en skön lirare!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-08-18 09:55

Har varit på semester o precis läst tråden.
Kul med alla olika åsikter o fördomar.

Guldålder för Marantz torde vara 50-60 talet när bröderna Marantz själva ägde bolaget. Det gick väl långsamt åt h-e tills Philips räddade bolaget 79-80 och lyfte upp det igen.

Numera är väl Denon Marantz McIntosh mfl samma bolag. Japanskt men med huvudsakligen Europeiska o Amerikanska ägare.

Kul också att se hur olika vi ser på japansk kvalitet. För mig som har skruvat mycket i olika apparater under 70-90 talet betyder det:

* Närmast oöverträffad produktionskvalitet

* En finish i apparaterna som var i världsklass

* En utvecklingssida där man kanske inte hade de största uppfinningarna, men ett gäng som jobbade i grupp och tålmodigt och mycket grundligt med små steg förbättrar sin produkt på ett sätt som nog inte finns motsvarighet i Europa o Usa. Vi kan göra bra produkter på vårt sätt men inte lika genomarbetade. Har en del egen erfarenhet på den punkten.

* Pris-prestanda som är svårslaget

* En Japansk High-end (elektronik) som då var helt makalös men som aldrig letade sig hit.

* När jag under 80 talet tittade i någon av de dyrare förstärkarna från Pioneer-Sansui-Denon (mfl) och jämförde med en Esoterisk Amerikan som var 3-5 ggr dyrare, kunde man snabbt konstatera att innehållet (om jag skulle köpa det i styckpris) var mycket dyrare i de japanska produkterna än i den Amerikanska. Vilket inte är så konstigt eftersom jättestora japanska bolag köper komponenterna mycket billigare än en liten tillverkare som producerar förstärkare i hundratal.

Jag vet inte hur det ser ut idag, men jag gissar att det är ungefär likadant.

Det finns en märklig fördomsfullhet mot japanska produkter (japan bashing). Samt en märkligt romantisk syn på små Amerikanska tillverkare (om grejerna ens görs i USA) som enligt min erfarenhet sällan motsvara verkligheten.

Sten R

Föregående

Återgå till Generellt om hifi