Ljudkrav skrev:ptr:
Har använt lånade Thureson mickar (några olika, minns
inte model nummer), men jag tyckte dom genomgående var
väldigt swishiga (spetsade) i övre mellanregister och diskant...
För mina öron var dom inte rätt, men jag vet att Thorbjörn Samulesson "älskar" sina..
Intressant. Jämförde du med ngt annat samtidigt som referens?
Vid första tillfället under enj orkesterinspelning användes dom som stödmickar där ett par Neumann M150 var huvudpar.. Funkade inte alls, där lät dom aldeles för "ljust".
Vid det andra tillfället vid en inspelninga av en Steiway D flygel och då var det främst transietkänsligheten som ogillades, då körde jag ett par paralellt Neumann TLM50 (vilket är mitt huvudsakliga val på flygel när man spelar in klassisk musik)..
I övrigt har jag ingen koll på Jörgen Thuressons mickproduktion, det kan ju va så att han har "stämt" just dom exemplar jag kunnat testa för en viss användare? mina omdömmen gäller bara dom mickar jag testat!Eftersom jag menar att det inte finns neutrala mikrofoner (eller annan elektronik) så handlar det i grund och botten om vad man har för ljudideal; för mej skall det spela snyggt och inspelningen skall ge en skönhetsupplevelse (oavsett musik) -- sen kan man hålla på att drista vad som definierar en skönhetsupplevelse.. i mitt fall menar jag att det är upp till varje lyssnare!
Någon som har erfarenhet av AKG 480?
Jag har aldrig gillat AKG mickar, lånade en vintage C12 en gång men fick stoppa tillbaka den för att den lät som en färgburk (och då menar jag inte en crookwood preamp*)
/ptr
*för att den ser ut som en färgburk..