Stereomikrofoner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-18 08:56

Ljudkrav skrev:
Någon som har erfarenhet av AKG 480?
AKG mickar är generellt väldigt vässade i diskanten utom
414 som istället har för kraftigt diskantavrullning.
Jag gillar inte deras mickar men 480-serien har presterat
väldigt bra i dom tester vi gjort men dom verkar ha problem
med kvalitén eftersom ett flertal ex har strulat... :cry:

Mvh Ljudkrav
Jepp. Helt ok, bättre än C451. Jämförde med Oktava MK012 och då tyckte jag Oktavan var bäst. Smaksak dock. AKG tillverkar ju perception series i Kina och jag kan tänka mig att de lägger ut mer dit. Kan kanske kvalitetsproblemen ha att göra med att den tillverkas i Kina?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-08-18 15:51

Ljudkrav skrev:ptr:
Har använt lånade Thureson mickar (några olika, minns
inte model nummer), men jag tyckte dom genomgående var
väldigt swishiga (spetsade) i övre mellanregister och diskant...
För mina öron var dom inte rätt, men jag vet att Thorbjörn Samulesson "älskar" sina..

Intressant. Jämförde du med ngt annat samtidigt som referens?

Vid första tillfället under enj orkesterinspelning användes dom som stödmickar där ett par Neumann M150 var huvudpar.. Funkade inte alls, där lät dom aldeles för "ljust".

Vid det andra tillfället vid en inspelninga av en Steiway D flygel och då var det främst transietkänsligheten som ogillades, då körde jag ett par paralellt Neumann TLM50 (vilket är mitt huvudsakliga val på flygel när man spelar in klassisk musik)..

I övrigt har jag ingen koll på Jörgen Thuressons mickproduktion, det kan ju va så att han har "stämt" just dom exemplar jag kunnat testa för en viss användare? mina omdömmen gäller bara dom mickar jag testat!

Eftersom jag menar att det inte finns neutrala mikrofoner (eller annan elektronik) så handlar det i grund och botten om vad man har för ljudideal; för mej skall det spela snyggt och inspelningen skall ge en skönhetsupplevelse (oavsett musik) -- sen kan man hålla på att drista vad som definierar en skönhetsupplevelse.. i mitt fall menar jag att det är upp till varje lyssnare!

Någon som har erfarenhet av AKG 480?

Jag har aldrig gillat AKG mickar, lånade en vintage C12 en gång men fick stoppa tillbaka den för att den lät som en färgburk (och då menar jag inte en crookwood preamp*)

/ptr

*för att den ser ut som en färgburk..
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-19 20:35

nilsviktor skrev:
Mandozzi skrev:Kan bara hålla med om att NT4a är ett bra val. jag har 2st och tycker dom e extremt prisvärda. Bäst av alla stereomikar är utan tvekan sm69, den går ju dessutom att köra både i xy och m/s och det går faktiskt att hitta begagnade sådana i bra skick för under 20 000:-
Då antar jag att du testat alla andra? T.ex. den alldeles förträffliga Nevaton ML52? Pearl TL44? Det finns en hel drös som spelar i samma liga (förutom Line Audio då alltså). Jag är ingen fan av Røde öht. I prisklassen finns gott om alternativ som låter bättre.

Har inte testat nevaton, men troligen dom allra flesta andra på marknaden. nt4 är precis som C426 lite vass och kantig, men de e rätt nice i popmusik i af. Egentligen borde man dela tråden, det blir rätt flummigt när rocksnubbar och kammarmusikfreaks tipsar om mikar, eftersom man är ute efter helt olika saker.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-20 09:00

Varför vill man ha en "vass och kantig" mick till "popmusik"? :)

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-20 12:59

nilsviktor skrev:Varför vill man ha en "vass och kantig" mick till "popmusik"? :)

Vass och kantig behöver inte nödvändigtvis låta dåligt. Men det gäller ju att kunna nå fram på ett annat sätt i pop/rock-musik.
Det är tex därför som Neumann gjorde en ökning med flera db mellan 8-12khz när dom uppdaterade sin spikraka KM84 till KM184.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-21 07:44

Och just rock/poptekniker brukar ju hävda att KM84 låter bättre än KM184.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-21 09:15

nilsviktor skrev:Och just rock/poptekniker brukar ju hävda att KM84 låter bättre än KM184.

Japp, det tycker jag med... Tycker att dom höjt lite för långt ner, så jag kör hellre med eq och en km84 istället.

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-08-21 10:28

nilsviktor skrev:Line Audio gör grymt bra mickar. Stereomicken heter SM6 (3200+moms). De gör också en fyrkanalsmic som är riktigt trevlig, kostar 4950+moms.

Kan någon förklara konceptet fyrkanalsmick för en total newbie som just köpt sin första fyrkanalsporta?
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-08-21 11:59

[quote="Material"]

Kan någon förklara konceptet fyrkanalsmick för en total newbie som just köpt sin första fyrkanalsporta... quote]

Läs lite här, det kanske hjälper :-)

http://lineaudio.se/qm12man.htm

Vh, Amit

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-21 17:23

Jag är lite intresserad av att skaffa en slags bärbar inspelningsutrustning, för allehanda upptagning, som saab tvåtaktare, kyrkklockor, framträdanden. Växlande ändamål sas. Vad för slags billiga och bra mikrofoner finns det eg? Jag vill testa både XY och AB.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-22 01:39

nilsviktor skrev:Och just rock/poptekniker brukar ju hävda att KM84 låter bättre än KM184.

Man kan väl säga så här:
Det är väldigt flummigt att överhuvudtaget diskutera mikrofoner på ett forum.
För det första så har man nästan aldrig givit en mikrofon (som man just för tillfället tyckte var dålig) en endara chans.

För det andra är det extremt svårt att beskriva under vilka förutsättningar man använde mikrofonen...

Jag har tex själv hatat, och dessutom pratat skit om AKG 414 tl2 under säkert tio år, Vi bandade stål-ack-gura med den i nån studio nånstans och när vi skulle mixa lät det bara vasst å helt skit...

Men för något år sedan kom en tekniker till oss och hade med sej just en 414 tl2 och bandade ganska mycket saker med den... bla en stål-ack. å det lät helt superbra...

Helt enkelt... Jag tycker inte att man skall prata om mikrofoner man inte jobbat med under en längre period...
Senast redigerad av Mandozzi 2007-08-22 12:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-08-22 09:15

Tack Amfit, det hjälpte!

Vee-Eight skrev:Jag är lite intresserad av att skaffa en slags bärbar inspelningsutrustning, för allehanda upptagning, som saab tvåtaktare, kyrkklockor, framträdanden. Växlande ändamål sas. Vad för slags billiga och bra mikrofoner finns det eg? Jag vill testa både XY och AB.

Om du som jag är på leka-med-stadiet så kan nog Behringers billigaste kondensatormickar C2. Går att hitta för under 600 kronor paret. Jag är väl i och för sig övertygad om att dom kvalar in under "fort men fel"-kategorin, men billigt är det. Dock kräver dom fantommatning, så kolla att din porta eller ljudkort har det.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-22 09:52

Material skrev:Tack Amfit, det hjälpte!

Vee-Eight skrev:Jag är lite intresserad av att skaffa en slags bärbar inspelningsutrustning, för allehanda upptagning, som saab tvåtaktare, kyrkklockor, framträdanden. Växlande ändamål sas. Vad för slags billiga och bra mikrofoner finns det eg? Jag vill testa både XY och AB.

Om du som jag är på leka-med-stadiet så kan nog Behringers billigaste kondensatormickar C2. Går att hitta för under 600 kronor paret. Jag är väl i och för sig övertygad om att dom kvalar in under "fort men fel"-kategorin, men billigt är det. Dock kräver dom fantommatning, så kolla att din porta eller ljudkort har det.

Hittade en zoom-porta med inbyggda mikar i XY-placering, samt med två fantommatade mikrofonanslutningar. Kan expanderas med minnen och hårddiskar vad jag förstod. Iaf, kondensatormikar är det jag siktat på (hur bra kan elektret-mikar bli förresten?).

Bild

Finns det ngt som duger lite längre än Behringer men är ändå billigt/prisvärt?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-22 13:36

Material skrev:Om du som jag är på leka-med-stadiet så kan nog Behringers billigaste kondensatormickar C2. Går att hitta för under 600 kronor paret. Jag är väl i och för sig övertygad om att dom kvalar in under "fort men fel"-kategorin, men billigt är det. Dock kräver dom fantommatning, så kolla att din porta eller ljudkort har det.

När det gäller Behringer C2, kan denna artikel vara av intresse:
http://www.xs4all.nl/~njveth/AudioTechniek/BehringerC2Mods/EN_BehringerC2useAndModification.htm Vet fortfarande inte hur man kortar länkar...

Behringer har tydligen släppt en ny version där problemen har rättats till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-22 13:40

Vee-Eight skrev:Iaf, kondensatormikar är det jag siktat på (hur bra kan elektret-mikar bli förresten?).

Finns det ngt som duger lite längre än Behringer men är ändå billigt/prisvärt?

Nja, DPA har några elektret och Earthworks är väl alla elektret? Behöver alltså inte vara av ondo...

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-22 14:35

Mandozzi skrev:

Man kan väl säga så här:
Det är väldigt flummigt att överhuvudtaget diskutera mikrofoner på ett forum.
För det första så har man nästan aldrig givit en mikrofon (som man just för tillfället tyckte var dålig) en endara chans.

För det andra är det extremt svårt att beskriva under vilka förutsättningar man använde mikrofonen...

Jag har tex själv hatat, och dessutom pratat skit om AKG 414 tl2 under säkert tio år, Vi bandade stål-ack-gura med den i nån studio nånstans och när vi skulle mixa lät det bara vasst å helt skit...

Men för något år sedan kom en tekniker till oss och hade med sej just en 414 tl2 och bandade ganska mycket saker med den... bla en stål-ack. å det lät helt superbra...

Helt enkelt... Jag tycker inte att man skall prata om mikrofoner man inte jobbat med under en längre period...
Helt sant. Man kan nå hyfsade resultat med en skitmick också.
Jag känner de mickar jag nämner i tråden mycket väl. Har ägt både KM84 och KM184, dessutom har jag ägt en hel radda med vintage Neumann grejer (U47Fet, CMV563 osv.). Jag fick en del sådant som inbyte när jag sålde studioutrustning via Studio Solutions... Mitt tips till alla som vill börja spela in är just nu Line Audio. Både på grund av byggkvalitén, ljudet och inte minst priset.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-22 14:54

Audio Techinca ATR25 verkar ju typiskt vara något perfekt att bära med sig. Någon som har testlekt med en dylik!?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-22 15:02

Vee-Eight: zoom-portan verkar riktigt juste! Dock skulle jag gärna ha möjligheten att spela in fyra kanaler, alltså för att alltid ha möjligheten att ta upp surroundljud. Speciellt i dina tillämpningar, V4:or och kyrkklockor - då får man ju med omgivningen också. ("SAAB V4:a 1969, inspelad på bakgården till JA & Söners Mekaniska Verkstad AB")

Någon sorts XYWZ-konfiguration på mickarna vore intressant - enkelt och smidigt, och så kan man mixa ihop mono-, tvåkanals- eller surroundljud senare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-08-22 15:09

Tjena Almen och Vee-eight.

http://www.thomann.de/se/zoom_h_2.htm

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-08-22 15:18

Jag tittade en del på den där Zoom-portan, 2 inbyggda plus två ingångar till, och liten och smidig var den också!

Till slut fastnade jag för en Fostex Digitalporta MR8HD som jag fick tag på på rea på musikbörsen för samma pris som zoomportan, strax under 3000:-

Men den klarar inte batteridrift, utan det är nätsladd som gäller, men är betydligt rejälare och enkel att arbeta med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-22 17:12

Ljudkrav skrev:Tjena Almen och Vee-eight.

Mvh Micke
Intressant!

Men man får bara mono i bak, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-22 18:35

Almen skrev:Vee-Eight: zoom-portan verkar riktigt juste! Dock skulle jag gärna ha möjligheten att spela in fyra kanaler, alltså för att alltid ha möjligheten att ta upp surroundljud. Speciellt i dina tillämpningar, V4:or och kyrkklockor - då får man ju med omgivningen också. ("SAAB V4:a 1969, inspelad på bakgården till JA & Söners Mekaniska Verkstad AB")

Någon sorts XYWZ-konfiguration på mickarna vore intressant - enkelt och smidigt, och så kan man mixa ihop mono-, tvåkanals- eller surroundljud senare.

Surround!? Varför skulle jag befatta mig med ngt sådant, och varför föreslår du ngt sådant, som har Ino och allt? 8) :wink:

Men visst är det intressant, men det är främst tvåkanalsinspelningar som är intressant. DTS-kodare etc kostar dock en slant det med.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-22 19:05

Ljudkrav skrev:Tjena Almen och Vee-eight.

Mvh Micke
Ja, man spar ju hela 168,50:- på att köpa från Thomann istf Musikbörsen. Frakten medräknat spar man 30:- på att köpa från Tyskland. Zoom H4 är t.om. lite dyrare hos Thomann.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi