subjektivisten skrev:Det jag funderat på ett tag, är, hur är det om signalen på CDn är kodad -48db, hälften av dom 96dB som finns, nyttjar den då bara 8 bitar av systmet eller fortfarande alla 16 bitar? Hur funkar det?
Ja, den nyttjar bara 8 bitar och SNR blir ~48 dB.
Om systemet är riktigt gjort, dvs med ditherbrus ditlagt som det ska, så är det närapå ekvivalent med att spela in för svagt på en rullbandspelare. Signal-störförhållandet blir sämre än vad det blir när man styr ut fullt.
Det är också i någon mening ekvivalent med att spela tyst i ett rum. Spelar man med styrkan 68 dB i ett rum med bakgrundsbullernivån 20 dB så är SNR 48 dB.
Jämförelserna haltar lite eftersom spektrum på N (störningen) är olika i de olika fallen, men är ändå nyttiga att tänka på.
Har man en inspelning som ligger på -48 dB så ska det förmodligen vara ganska tyst där. Man ska alltså inte spela det partiet med 80 dB styrka, utan 68 dB är kanske troligare och då blir störningen ungefär så stark som i ett rätt tyst rum. När man sedan kommer till det fullt utstyrda partiet blir det 80+48=128 dB. Då vrider man antagligen ner, om inte dynamiken är stor.
Det är också mycket ovanligt med inspelningar med så svag nivå som -48 dB, men de finns. Ravels Bolero ligger där ungefär i början av de två inspelningar som jag har mätt på.
...och ditherbruset är viktigt för att det ovanstående ska gälla (att störningen är som brus och inte dist).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.