Martin:
Tror inte det finns någon konflikt mellan Kaffekoppen och mig.
Gör det?
Kaffekoppen skrev:Tack, utgå gärna från att man inte läser allt utan förväntar sig direkt svar..
Men är det inte rimligt att hänvisa till det man redan skrivit om det är svar på det du frågar?
(Speciellt när det står på samma sida och bara några få inlägg upp.)
Det jag gjorde var ju just att utgå ifrån att du inte läst det. Det var därför jag föreslog att du skulle göra det. Du menar väl inte att man skall behöva skriva samma sak, om och om igen, bara för att någon inte läst det man skrivit?
Strunt samma - jag kan förtydliga mig (skriva det jag trodde att alla visste):
Om hastigheten är fel som kommer skivan att vara antingen lite kortare tid, eller längre, och dessutom blir pitchen fel (elle toner förskjuts i frekvens).
Vh, iö
- - - - -
PS. Lite jämförelser: Om jag minns rätt (vilket inte är säkert

) så är det maximala pitchförskjutningen som kan uppstå på en (ok) CD-spelare ungefär 0,02%.
Det kan jämföras med den ungefärligen 4% stora pitchförskjutningen som alla DVD-filmer frå biografvärlden, som utgivits i PAL-formatet har. 200 gånger större alltså!
En annan jämförelse kan vara skillnaden mellan symfonisk och populär stämning som ligger mellan ingenting och 0,45%. De flesta normala människor kan inte avgöra denna skillnad.
En tolftedels oktav, det vill säga en halvton, alltså det minsta musikaliska steg som används i notsystemet, är en frekvensförskjutning om 5,9%.
Det kan nämnas att även människor med absolut gehör faktiskt ofta har stora svårigheter att (utan jämförelseobjekti) detektera om ett giss är ett giss eller ett a (av olika orsaker är just gisset extra svårt, men dessa orsaker är definitivt överkurs i den här tråden).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).