Tjoooooho mina piP färdiga ! :-D :p

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-01 09:16

Jag tror banne mig att det var av mig du köpte dom :!: :!: 8O :D Det var väl vid en villa i västra Göteborg för ca 3 år sen? Var det inte du och en annan kille som kom dit i en bil? 1900 spänn?

Det slog mig att det kanske var du, när jag såg högtalarna på denna bild. Jag träffade dig i vintras på Sheraton-mässan men kopplade då inte ihop ditt ansikte, men igår började jag fundera om det inte kunde vara du som kom till Gbg, då plötsligt började jag tycka att ditt ansikte passade in :lol:

Himla kul om det är mina gamla godingar som har förärats en bild på internet! Jag köpte dom 91 och trivdes ganska bra med dom. Hade dom till 98-99.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-01 17:57

Jo det verkar stämma väldigt bra, jag lastade in dom i en gammal BMW 2000tilux -68

Kul :) , jag har haft väldigt mycket glädje av dom också, tveksamt att jag säljer dom 8)

Vad var det för högtalare du hade köpt istället :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-02 09:55

Då var det ett par Mumma Mosen som jag köpte, sen blev audax-diy och sen piP och sen Pi60.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-02 10:01

markih: Mosen. :) Hur lät de? Jämfört med Pi60 t.ex. Föresten, det hade varit kul att höra dina PI60 hos mig, kom jag på just nu. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-02 12:18

Mosen tyckte jag lät bra en tid :o . Trevliga högtalare som jag tyckte börja få en del brister när jag började jämföra med tex det superbillga Audax-Diy kitet. Audax'erna hade många andra brister, men Mosen var inte så homogen i delningen. Då fick jag mig en riktig tankeställare och började bygga annat och fick fler tankeställare om konstruktioner, pris/prestanda och recensioner i tidningar, vilka hade höjt Mosen till skyarna.

Många jag har pratat med har dock gillat Mosen skarpt, men idag skulle jag säga: Ingen djupbas, dålig delning, diskanten kunde vara bättre, konstlat djupperspektiv samt någon skum betoning i vissa register.

Pi60 är rejält annorlunda: Djupbas, fantastisk oanstränghet, inga direkta betoningar (alla kanske inte gillar det men jag gör det) men samtidigt jättefin upplösning. Att få till upplösning utan betoningar verkar vara ovanligt tycker jag. Bra perspektiv vid rätt placering. Homogena.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-02 12:28

Markih: Glöm inte dynamiken i pi60orna! 8) För den är det verkligen inget fel på.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2003-10-02 12:57

markih:

Det vi väl båda att upplösning utan några egentliga betoningar bara finns hos 2 högtalartillverkare? 8) :lol:

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2003-10-02 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-02 13:04

Erik :lol:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-02 19:16

Jag kommer ihåg att du hade ett par högtalare där med genomskinligt element, fast då kände jag inte till mosen.

Det lustiga är att jag lånade hem ett par mosen för att prova. Fast dom åkte tillbaka utan större tvekan..... :D 8) Mosens diskant var/är hemsk hemma hos mig, gick inte att lyssna på :(
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Meridian

Inläggav Meridian » 2003-10-02 20:17

Är den där slutstegplaceringen verkligen så lämplig... jag menar.. Elektronik är ju om nåt känsligt för vibrationer. Och så det inte ut som om steget får så mkt luft... eller?
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-02 20:21

Ja du Magnus... har du anaeroba slutsteg? 8O :D 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-02 23:25

Jag tror mycket handlar om tro...... :wink: 8)

Slutsteg tror inte jag är så känsliga, för övrigt så vibrerar det inte så mycket. Och kanske viktigaste dom passar perfekt som distans för att få upp den övre lådan nära taket 8) sen har jag lite utrymmes brist runt högtalarna, man vill ju ha dom så nära som möjligt.... :)

Det ligger hockypuckar mellan steg och övre lådan för kylningen, fast det blir skapligt varmt endå.
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-05 00:45

Tycker Ino Pips diskant ser väldigt billig ut, liknar de som sitter i Genexxa och JWS, fabrikat response. Vad är det för typ av diskanter?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-05 00:58

Väldigt små och plastiga är modellen :D , fast det kvittar för den låter ruggit bra :P

Verkar vara en kondiskant om man tittar på den, fast den har en "bubbla" i mitten så jag vet inte riktigt.....
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-10-05 01:37

Den här texten fann jag förut på ett forum angående diskanten…

Diskanten Ino-T4 har jag låtit tillverka i Frankrike. Det är Audax och inte VIFA som gör dem åt mig. Jag använder dem inte bara i piP utan även i den lilla studiomonitorn pr10 och i de mycket populära surroundvägghögtalarna Ino a2 (a som i ambiens). Två diskanter per låda och minst sex lådor per surroundsystem används = 12 diskanter per installation. Det går åt väldigt många diskanter.

Diskanten är baserad på ett element som Audax själv konstruerat och som de tillverkade fram till 1998. Det heter TW010E1. Elementet hade en del egenheter och den värsta var att det var plågat av en förskräckligt hög distorsion, beroende på en felformad topp på den lilla 10mm domen (det är en kombinerad dome/kon). . Bortsett ifrån det besvärande orena distorsionsbeteendet och några lättåtgärdade detaljer var det ett fantastisk fint diskantelement, helt oöverträffat i spridningshänseende. Det finns knappt någonting annat som kommer i närheten att ge samma harmoni i samverkan med ett 5,9" baselement (med ett membran som bara är lite över 4" stort).

För några år sedan frågade jag Audax om det skulle gå att modifiera verktyget som formar membranet så att domen formades om. . De lät tveksamma, och berättade att verktyget dessutom inte ens fanns kvar i fabrikslokalen, eftersom diskanten utgått. Men de sa att grejjorna kanske kunde stå i något skjul någonstans. . De hittade utrustningen och gjorde modifieringarna i formen efter mina ritningar, samt justerade på min begäran några andra smådetaljer, bland annat att iakttaga en mycket högre precision vid injicerandet av ferrofluiden. Sen gjorde de en (enligt egen utsago) absolut sista batch åt mig (om några 1000 ex) av element. Jag hoppas att de kommer att räcka många år. Jag vet inte vad jag skall kunna ersätta det med när det tar slut.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-05 02:25

Aha, ser där, ja den mannen lämnar inte mycket över till slumpen så det var ju inte så oväntat att det var bättre än ett Respons element för 70:-

Föregående

Återgå till Generellt om hifi