Vad tror ni om detta slutsteg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Vad tror ni om detta slutsteg

Inläggav Nagrania » 2004-06-11 16:54

Vad tor ni om detta slutsteg eller överhuvudtaget om deras olika produkter. Jag tror att det är Polteknik som har agenturen i Swedala. Kolla deras produkter jag tror själv att dom kan vara bra.

http://www.klein-hummel.com/e/html/stud ... ndex_e.htm

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-12 14:37

Var det verkligen ingen som hade någon synpunkt. K+H har tidigare varit stora inom studio och nu verkar dom komma starkt på högtalarsidan.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-06-12 15:16

Tja, vad ska man tro? Det verkar vara proffsgrejer, vilket väl oftast inte är någon höjdare i hemmasammanhang. Bra med kräm, förvisso, men de där fläktarna är knappast knäpptysta. Kan man inte gömma undan steget blir det nog ett störningsmoment. Sedan har jag alltid trott att man inom proffsvärlden lägger mer krut på effekt, hållbarhet och liknande än på ljudkvalitet, men om det verkligen stämmer vet jag ärligt talat inte.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-12 15:36

Fläktar kan bytas ut till sånna där tysta varianter, jag tycker faktiskt att den där stärkare såg ganska cool ut men det va en härrans massa speakon kontakter på den.

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-06-13 01:03

Dessvärre kan man inte se om det låter bra. Måste naturligtvis höras. Även ett svettsaggregat avger hög effekt ...

Deras högtalare anses hålla mycket hög PA-klass, i vart fall. De fanns med på Malmömässan i höstas men utan att göra större intryck på mig. En i vårt gäng blev dock mycket impad. Skall tilläggas att han har arbetat i proffessionell studio i London. Det handlar alltså också om vilka referenser vi har.

Jag tror inte att prylarna i första hand är byggda för hemmabruk.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-13 02:06

Nej just det det är högtalare för studiobruk och det är ju faktiskt typ sådana som fungerar som referens när man mixar musik som vi sedan lyssnar på i våra anläggningar. Om vi sedan tycker att det låter bra så kan man fundera på hur fan dom kan fått till det med sina högtalare som kanske förmodligen låter sämre än t.ex. dom du har. Själv använder jag studiomonitorer så jag märker ingenting. :lol:

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-06-13 15:40

Jag kan inte gå i svaromål här eftersom jag har för lite fakta, men jag inbillar mig att dom lyssnar på andra saker i en studio. T.ex. renhet i de olika registren som i en hemmiljö kan låta alltför dissikerande av de enskilda detaljerna. Detta är dock bara en gissning.

Vet t.ex. att BBC på 70-talet använde Spendor BC1 för att få en bild av hur det kunde höras i hemmamiljö. Svergies Radio valde Yamaha NS1000, men som enligt hörsägen var en kompromiss mellan ljud, pris, service och hållbarhet. Abbey Road kör med B&W 801 Nautilus. Alltså högtalare av mer hemmakaraktär. Andra kör sedan mer traditionella monitorer av typ M&K etc. Vet faktiskt inte varför inte "vanliga" högtalare duger i en studio och varför studiohögtalare i allmänhet uppfattas som mindre dugliga i hemmiljö.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-06-13 18:42

Jag tycker att det digitala 4-vägs FIR-filtret verkar intressant. Kostar säkert 5 skjortor.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-13 20:44

På tal om studiohögtalare:
kolla på Stefan Holmgrens m1a aktiva eller m1p passiva
http://www.ral.se/
De finns att avlyssna på Freddans i Gbg.
Jag (som inte är en studioräv) tycker att de låter kanon jämfört med andra studiomonitorer i affären (många)
Dimitri

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-19 21:03

Attack skriver: "BBC på 70-talet använde Spendor BC1 för att få en bild av hur det kunde höras i hemmamiljö. Svergies Radio valde Yamaha NS1000."

När man mixar musik då vill man ha större högtalare än stativare från Spendor eller någon annan tillverkare. Jag vill inte uttala mig om varför BBC valde Spendor om dom nu gjorde det på 70-talet. Jag har själv hört dom men aldrig gillat ljudet. Att SR valde NS 1000 på sin tid var nog att man fick ett bra pris. Man skulle ju förse alla SR´s studios i hela Sverige med nya högtalare och då handlar det om hundratals. Däremot hade man andra högtalare i sina musikstudios. Samma sak var det när man valde nya slutsteg...man köpte det lovordade svenska slutsteget av märket Xelex. Varför det nu var så lovordat kan man ju svårligen förstå. När det gäller K+H så använde SR kanske redan i slutet av 50-talet K+H´s stora studiomonitor OX med ett inbyggt slutsteg på hela 30 watt. OX var en högtalare tänkt för musikändamål och var bestyckade med en 12"´s bas + ett horn i mellanregistret och en diskant (T35) . Alla elementen var från Electrovoice.

Återgå till Generellt om hifi