Billiga kompaktanläggningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Billiga kompaktanläggningar

Inläggav Svante » 2004-06-20 22:26

Ni vet såna där "paket" man kan köpa, för 2-3000 med fjutthögtalare, brukar det vara nån kompensation för högtalarna i dem så att det blir svårt att byta ut högtalarna mot nåt bättre?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-20 22:44

Vissa har kört det, bl.a. sharp och yamaha. Dom brukar då ha någon liten dekal typ ACE-Bass eller motsvarande på fronten i reklamsyfte.

Annars kan det kanske vara en god idé att köpe en dylik anläggning och ett par billiga och vettiga högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-20 23:33

Jo, dekaler på fronten brukar det väl bli fler och fler, ju billigare det är. Men menar du att det funnits ACE på så billiga burkar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-20 23:49

Nja, 4000 eller nåt sånt. För ett antal år sedan. Lät överraskande bra, i alla fall den sharp jag lyssnade på då.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 11:09

Brukar inte effekten vara så låg att inga vettiga högtalare skulle passa ? Visst det brukar stå 2x50 watt på de där kompaktanläggningarna men det är ju bara för att folk ska köpa dom, den verkliga effekten är kanske 5 watt. Ett sätt att kolla om stereon är kapabel är att kolla hur stor kretsen till slutsteget är, ofta sitter det en modul (opamp) i kompaktstereoanläggningar.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-21 11:48

Det är så här att ACE är ett varumärke som Audio Pro har och det är en svensk uppfinning. AP sålde sedan rätten till Yamaha att tillverka förstärkare och högtalare. Yamaha kallade högtalarna för YTS eller om det nu var YST hur som helst gjorde Yamaha ingen större affär av detta. Det har bara kommit ut ett litet antal anläggningar enligt tekniken däremot har man tillverkat en massa subbasar och i Yamahas proffsprogram finns det en PA högtalare som låter väldigt finnt och dessutom har man en närfältare som också är bra. Tyvärr måste man ju säga att Yamaha inte skött det här speciellt bra som det egentligen förtjänar.
Man kan läsa mer om tekniken bakom ACE på www.audiopro.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 12:49

Hette inte sharps teknik också ACE? Eller minns jag fel? Dom hade i alla fall något som fick ut bra bas ur små lådor.

Yamahas YTS har jag haft hemma. Det var typ 10 år sedan. Bra på den tiden. Jag tror att det är svårsålt till konsument då högtalare och förstärkare måste säljas ihop.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-06-21 13:20

Finns ju även anlägningar som säljs utan högtalare.
Jag har länge mistänkt att tillverare som tex Bose har inbyggd compressor...
Det är dock bara mina egna spekulationer.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-21 13:22

Jag har nu kollat vad högtalarna heter och dom heter YST. Jag köpte en Yamaha förstärkare 1990 som klarade både YST och vanliga högtalare. Förstärkaren var på 2x100 watt och högtalarna till var på 6 liter och lätt mycket bra även om dom inte spelade så starkt men det kan ju ha berott på att dom var små. Jag mätte lite på dom högtalarna (YST 25) och kunde konstatera 20-20KHz. Sharp har aldrig haft den typen av högtalare i sitt sortiment men däremot kan dom ju ha användt YTS/YST som modell beteckning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 14:16

Nagrania skrev:Jag har nu kollat vad högtalarna heter och dom heter YST. Jag köpte en Yamaha förstärkare 1990 som klarade både YST och vanliga högtalare. Förstärkaren var på 2x100 watt och högtalarna till var på 6 liter och lätt mycket bra även om dom inte spelade så starkt men det kan ju ha berott på att dom var små. Jag mätte lite på dom högtalarna (YST 25) och kunde konstatera 20-20KHz. Sharp har aldrig haft den typen av högtalare i sitt sortiment men däremot kan dom ju ha användt YTS/YST som modell beteckning.

Det kan ha varit likadana grejjor som jag hade. Dom lät bra, men jag bytte bort grejjorna. Dumt, antagligen. Det satt en kasset ibak på förstärkaren som skötte dom speciella högtalarna.

Sharp hade nått i alla fall. Bra bas ur små lådor, men det finns kanske flera sätt att uppnå det på?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-21 14:42

Jo jag tor att det var lite mode att fixa en kraftfull bas med små högtalare på den tiden.
Ja du minns rätt när det gäller kortet...tog man bort kortet så fungerade slutsteget som ett vanligt slutsteg och man hade olika kort för dom två olika högtalarmodellerna. Undrar egentligen vad det var för skillnad mellan dom eftersom dom var lika stora.
Max-Headroom: Har du kollat mitt Eq inställningsförslag i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 15:20

Nagrania skrev:Max-Headroom: Har du kollat mitt Eq inställningsförslag i en annan tråd.

Nä jag har inte haft tid ännu. Men det är på G. Återkommer med rapport.

Återgå till Generellt om hifi