Fråga: Fas eller inte. Hur skall jag ställa Sub:en?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Fråga: Fas eller inte. Hur skall jag ställa Sub:en?

Inläggav Koffe » 2007-09-09 17:46

Fråga: i fas eller i mot-fas. Hur skall jag ställa Sub:en?

Bild
Bild
Jag tror att illustrationen är självförklarande. :-)

Användarvisningsbild
norman

Re: Fråga: Fas eller inte. Hur skall jag ställa Sub:en?

Inläggav norman » 2007-09-09 17:54

Koffe skrev:Fråga: i fas eller i mot-fas. Hur skall jag ställa Sub:en?

Omöjligt att svara på om man inte vet akustiska delningen och hur den vrider fasen. Sen har du rätt stor avståndsskillnad mellan högtalarna och suben också... Det du kan göra är att mäta eller lyssna, med fasen i ena eller andra läget (och om du inte skulle höra skillnad så spelar ju det ingen större roll vilken fas du ställer in)

(skulle spontant gissa på att du kan hitta en bättre placering av suben rent ljudmässigt)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-09 18:01

Shit. Det fanns ingen enkel regel alltså... :-)

... Då får jag fortsätta med mitt mödosamma lyssna/prova. Och fundera på om jag kan hitta någon annan placering. Hörnen är dessvärre "upptagna" med andra grejor.

Tack för hjälpen!

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2007-09-09 18:24

Det finns en grundregel om att ställa subben mittemot frontarna ang. fasen, att fasen ska vändas så inte basvågorna släcker ut varanndra när de möts.

Vidare beror det på hur mycket bas dina frontar ger ( large eller small) och vidare hur lågt frontarna spelar i basen.

Lyssna och prova är, precis som du skriver, en metod.

PS: Är inte helt hundra på basutsläckningen...men med all kunskap här borde åtminstone någon veta mer om detta.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 20:02

Klutrgt läge, jag föredrar ALLTID att basen är placerad på samma vägg som huvudhögtalarna så att ljudtryckket kommer mot mig (jo, det märks)..

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-09 21:59

Koffe skrev: Hörnen är dessvärre "upptagna" med andra grejor.

Tack för hjälpen!

Vilken tur! :) Då slipper du excitera alla rumsmoder samtidigt.

Om det är trångt vid samma vägg där högtalarna står så finns ju alltid utrymmet bakom plattskärmen kvar.

Plattskärmar är så tunna nuförtiden att man kan ha flera subbar bakom dom utan att det märks.

Absolut bästa läget tror jag .... 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-10 00:12

Basen flippad 180 grader tror jag blir bäst i det läget.

Våglängden är runt fyra meter vid 80Hz (vart delar du?) och det ser ut som det är strax över två meter till högtalarna. Enkel matte... förutsatt att du delar med fjärde ordningen... och varför i hela skogen antar jag det bara så där då.. utan att fråga.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-10 11:23

Jättesvårt att gissa vilket läge som är bäst. Det beror ju både på den resulterande frekvensgången i rummet från respektive högtalare och avståndet hur de summerar fasmässigt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-09-10 12:44

Sätt subben i soffan där du sitter (helst i huvudhöjd) och spela lite basig muzak. Kryp sedan runt väggarna och lyssna när det låter som basigast, sätt sedan subben där.

Sätt dig sedan i soffan igen och lyssna på musik och be någon att slå om switchen 0-180grader. Låt den vara där det låter som mest bas på lyssningsplats.

Klart! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-10 12:57

Många bra svar... återkommer med en rapport ikväll! :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-10 13:00

Jag skulle nog oroa mig mer för hur höger högtalare interfererar med sidoväggen. Vad är det för högtalare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-10 18:30

Ja, vänster högtalare också, i högerväggen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-10 19:41

screen. Det du skriver har jag hört många gånger å det låter vettigt. Men jag har då en motfråga. Hemma kör jag med dubbla baslådor å det låter nice. Men fasvänder jag basarna åt ena hållet så blir det mkt bas men ingen djupbas. Fasvänder jag på andra hållet blir det mkt mindre bas men å andra sidan så får jag all djupbas igen. Så med andra ord får jag välja mkt bas eller djupbas. Vad gör jag fel?

Kanske ska jag bara sälja allt jag har och köpa en microstereo från united då slipper man problemet med basen 8) :wink: :D
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-10 20:13

Morello skrev:Jag skulle nog oroa mig mer för hur höger högtalare interfererar med sidoväggen. Vad är det för högtalare?

Ja. Hehe. Den billigaste högtalaren som ger ett OK ljud. Med en femåring i lägenheten funkade det inte att ha kvar Miragerna. Cambridge S30, med ett pris på 1700sek, är det inte en katastrof om någon barnkalasdeltagare skulle trycka in diskantelementet. Sen låter den överraskande bra. Efter att ha haft dem i ett par veckor upptäckte vi dock att vi saknade "botten" lite mer än vi trodde. Jag köpt en Dali AW 10.

Möbleringen på bilden är en konsekvens av TVn. Sony TVn hade en lite för dominant framtoning för att funka med den förra möbleringen. Det blev lixom bara TV i "hela rummet". Vi roterade möbleringen för att få in TV i ett hörn (ger ett mycket mjukare intryck) och högtalarna "följde med". Jag har hunnit lyssna en hel del på musik och väggen är faktiskt inget problem. Den hörs inte. Jag har lyssnat mycket på musik med inspelade naturliga rum och man får ingen perspektivförskjutning. Högtalaren har väldigt lite lådljud så reflexen av det är heller inget problem. Som sagt - överraskande bra. Skulle jag upptäcka något missljud har jag ca 40 cm "flyttmån" att ta till.

Nu till sub:en.

Tack för alla svar. Så här gjorde jag. Jag lyssnade mycket på musik - Cowboy Junkies och Low. Båda är inspelningar med få mickar och mycket av inspelningslokalen i spåret. För att få "tryck" i basen lyssnade jag på Les Rythmes Digitales - Jacques Your Body (Make Me Sweat). Sen gick det en del opera och David Bowie. Jag satt i soffan och växlade musik på SB3:an. Efter som sub:en står bredvid soffan kunde jag sträcka mej och ändra inställningarna medan jag satt kvar. Jag gjorde det utan att titta - lyssnade bara. Målet var:

1. Sub:en skulle inte "höras" - annat än när jag stängde av den. Då skulle den saknas.
2. Ljudet skulle "funka" i hela vardags/TV/matsal/kök/lekplats/arbets-rummet.

Då och då reste jag mej för att gå runt i rummet.

Jag började med det lägsta frekvens- cutoff:en, den lägsta volymen och "fas". Sen började lyssnande, vridandet och bytet av fas. Jag vred upp till jag hörde suben och gick tillbaka till den inte hördes. Byte fas - justerade igen. Bytte musik - justerade, osv.

Inställningarna jag "stannade" på var ca 50 hz (35 till 150 på skalan). Volym 4 (10 gradig skala) och "rättvänd" fas. Med de inställningarna "låter" inte sub:en men det märks tydligt när man stänger av den. Rummet i inspelningar blir bra och det finns "sväng" i bastung musik. Happy!.

Igen - tack alla för hjälpen!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-09-10 20:13

dwain1:
Det kan ju bero på flertalet saker som t.ex. att rummet resonerar kraftigt vid vissa basfrekvenser, eller att basarna är felplacerade, eller att rummet borde ha bättre dämpning mot stående vågor eller...o.s.v....

Det är svårt att säga något om det när inte förutsättningarna är beskrivna eller vilka medel som används för att försöka återge musiken/filmen.

Sen kan inte jag detta speciellt bra själv men om du berättar lite om rummet, möblemang och utrustningen så har flera chansen att ge dig ett gott råd på vägen. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-10 21:09

dwain1 skrev:screen. Det du skriver har jag hört många gånger å det låter vettigt. Men jag har då en motfråga. Hemma kör jag med dubbla baslådor å det låter nice. Men fasvänder jag basarna åt ena hållet så blir det mkt bas men ingen djupbas. Fasvänder jag på andra hållet blir det mkt mindre bas men å andra sidan så får jag all djupbas igen. Så med andra ord får jag välja mkt bas eller djupbas. Vad gör jag fel?

Hur ser delningen mellan basarna och vanliga högtalarna ut? Delar man inte av de "vanliga" högtalarna nedåt i frekvens kan det uppstå lustiga problem när ljudet adderas ihop med basarna som troligen inte har samma fasgång.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-09-10 23:19

skrev en egen tråd med lite mer info i och även en bild jag ritat på hur rummet ser ut ungefär. Så slipper jag stjäla koffes tråd :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-11 11:33

Eftersom man aldrig vet (om det är en färdigköpt sub) hur de vänt den från början så skulle mitt svar bli "där det låter bäst".

Återgå till Generellt om hifi