Peerless XXLS-fråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Peerless XXLS-fråga

Inläggav Rishna » 2007-09-28 20:15

Hej!

Jag har precis beställt två st. Peerless 830847 XXLS 12" som ska utgöra basstöd i min anläggning. Till att börja med tänker jag bara använda mig av ett element. Det andra får vila i väntan på låda.

Hur som helst. Elementen har två talspolar vardera på 8 Ohm. På elementen finns det följaktligen två par terminaler. Det är alltsa möjligt att driva var talspole för sig.

Min tanke är att jag ska kunna använda ett stereoslutsteg till ett element dvs. driva de båda talspolarna med varsin kanal på slutsteget. Det blir fråga om en monosignal så det blir exakt samma signal till de båda slutstegen.

Vad säger ni om detta? Låter det klokt? Finns det några risker med detta förfarande?

Tacksam för svar: Fredrik

roren

Inläggav roren » 2007-09-28 20:47

Inga problem vad jag förstår.Bas informationen på fonogram är väl till
sin natur mono(Placerings okänslig)
Det är väl därför man ofta klarar sig med en sub även för stereo.
Jag vill minnas att "Adire Audio" hade en artikel om detta med två talspolar.
Jag tänker själv använda en sub med dubbla 8 Ohms spolar.
Vet ej om det finns stereo upptagningar med olika information för höger
respektive vänster kanal för bas.Men det skulle i alla fall ge dig summan av dessa
i din dubbelspole bas,vilket borde motsvara det man ändå hade hört.

Rolf

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-09-28 22:50

Signalen till stereoförstärkaren kommer från "subwoofer"-utgången på en Denon AVR 2106. Därifrån och vidare till slutstegets båda kanaler med hjälp av en gren-RCA 1 till 2. Det borde fungera. :)

Först blev jag fundersam över varför man väljer att ha två talspolar i ett element men fördelarna verkar vara ganska många. Det finns helt enkelt fler valmöjligheter att ansluta en eller flera förstärkare. Frågan är bara; vilka är fördelarna rent ljudmässigt? Det står i Tymphany's beskrivning av elementet att distorsionen är lägre än hos föregångaren XLS. Kan detta vara ett resultat av de dubbla talspolarna?

Tål att funderas på, och jag är inte så skolad inom det elektriska :wink: så det är fritt fram att upplysa mig om fler aspekter av detta element.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-29 09:29

Dubbla talspolar ger inte lägre distortion.

Fördelar är flexibilitet vid inkoppling av en monosubba eller olika Q värden för olika avstämningar/lådtyper.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-29 10:03

Ja, att elementet presterar bättre är inte resultatet av de dubbla talspolarna.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-09-29 17:27

Okej, så vad är bäst att göra i mitt fall?

Ska jag använda båda slutstegen i min förstärkare till varsin 8 Ohm:s talspole eller ska jag parallellkoppla talspolarna till 4 Ohm och bara använda en kanal i förstärkaren?

Kan nämna att slutsteget/förstärkaren är på 2x85 W kont. i 8 Ohm.

/Fredrik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-29 18:40

Ja, det oundvikliga svaret blir ju att du inte alls skall låta ett element ligga och förtvina i en låda ;)

Parallellkoppla talspolarna och driv ett element per kanal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-29 18:52

Kafffekoppen har 100% rätt. Det är till och med troligt att en ensam basmodul totalt sett ger sämre ljud än ingen alls. Två däremot fixar biffen, när man fått till placering och delning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-29 18:54

Kaffekoppen är en klok man!! :wink:

Men vill du köra bara ett element skulle jag koppla en kanal till varje talspole (kolla bara så de kommer i fas.... :wink: )

Återgå till Generellt om hifi