Audio/video för 20 år sedan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Audio/video för 20 år sedan

Inläggav Hetsporren » 2007-10-01 20:12

Hittade just en KvP från 1 november 1987 i mina gömmor (den hade jag en gång sparat för att kunna läsa om Blåvitts SM-finalseger i Malmö kvällen innan) och i den fann jag inte mindre än tre(!) audio/video-relaterade helsidesannonser:

Först en helsida där Yamaha firar 100 år genom att erbjuda bl.a. en integrerad 140-watts förstärkare för 6000 kr samt en cd-spelare för 1995 kr. Svettiga priser... De andra två annonserna i denna Skånska "Expressen" var helsidesreklam från Philips resp. Panasonic, vilka då lanserade diverse VHS-apparater. Philips satte rubriken "Tre huvuden är bättre än två" för att försöka sälja sin nya maskin för 5600 kr medan Panasonic presenterade en mängd nya modeller på sin sida, bl.a. klassikern NV-G21, fast utan rekommenderade priser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Audio/video för 20 år sedan

Inläggav Svante » 2007-10-01 20:19

Hetsporren skrev:Hittade just en KvP från 1 november 1987 i mina gömmor (den hade jag en gång sparat för att kunna läsa om Blåvitts SM-finalseger i Malmö kvällen innan) och i den fann jag inte mindre än tre(!) audio/video-relaterade helsidesannonser:

Först en helsida där Yamaha firar 100 år genom att erbjuda bl.a. en integrerad 140-watts förstärkare för 6000 kr samt en cd-spelare för 1995 kr. Svettiga priser... De andra två annonserna i denna Skånska "Expressen" var helsidesreklam från Philips resp. Panasonic, vilka då lanserade diverse VHS-apparater. Philips satte rubriken "Tre huvuden är bättre än två" för att försöka sälja sin nya maskin för 5600 kr medan Panasonic presenterade en mängd nya modeller på sin sida, bl.a. klassikern NV-G21, fast utan rekommenderade priser.

Mm, då sålde man hifi på tekniska data ungefär som datorer nu. Undrar hur datorannonserna ser ut om 20 år...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2007-10-01 20:28

Titta på exempelvis Apples eller HP:s marknadsföring så har du nog en fingervisning om vartåt det barkar.

Skillnaden mot förr vad gäller hifiannonsering är att idag så marknadsför man sig inte direkt till slutkonsument, med mycket få undantag (hifitidningar). I stället så sker marknadsföring genom detaljister som säljer veckans annonsvara.

Jag tror vanliga icke-nördar bestämmer sig för att köpa "en stereo" eller "en hembio" och tar vad de blir pådyvlade på Siba/On-Off/Coop/etc.

Det är i alla fall mina 0,2€

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-02 09:03

Jag hittade en annons på Technicsprylar från 70-tal. slutsteg, förste, vumätare, EQ, vinylsvarn. rullbandare och högtalare. 49995:- -78 då medelsvensson tjänade ty6000:- mån. 8O hifi har inte varit billigt förrens slutet på 90talet men har kvaliteen hängt med in i det nya millenitet?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Generellt om hifi