Avlyssnat: Linn Akurate 242

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Avlyssnat: Linn Akurate 242

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-07 21:59

Jag var inne en sväng på Ljudkompaniet i Uppsala idag. Lyssnade ca 5 minuter, så det blir ingen lång utläggning. Högtalaren är en 5-vägskonstruktion. Skivan som spelades var Trio 2 (country). Förutom att det lät fint var det två saker som störde lite. Vissa s-ljud lät som om det var två separata ljud!
I vissa starkare sångpartier låt det sprucket på ett sätt som jag inte var med på inspelningen, och var begränsat till mellanregistret. Kan det ha varit nåt med högtalaren? Annars lät det som sagt fint, men lite osammanhängande i min smak. Lyssningen var dock kort...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-07 22:27

Det ser lite skumt ut vid mellanregistret, en rundkant som granaterat kommer att påverka menligt. Man har också en ganska långsträcka vid diskanten där kantavståndet är likartat. Jag vet inte hur stor inverkan det kan ha.
Om S-ljuden låter som 2 olika ljud kanske delningsfiltret inte är så lyckat... Jag tycker högtalaren ser konstig ut. Den kan förståss vara bra ändå, men det finns teknsika skäll att nästan alla högtalare ser likadana ut...

Linn Akurate 242... Jag antar att man döpt högtalaren så till den beligska synth-gruppen Front 242's ära.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-07 22:38

men det finns teknsika skäll att nästan alla högtalare ser likadana ut...
Detta skulle nog vara sant om de nu gjorde det :wink: , jag tycker precis tvärtom att alla högtalare ser väldigt olika ut.

Tråkigt med en delningsfrekvens på 9.2kHz, gör ju inte att ljudet blir sammanhållet i diskanten direkt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-07 23:38

Martin skrev:
men det finns teknsika skäll att nästan alla högtalare ser likadana ut...
Detta skulle nog vara sant om de nu gjorde det :wink: , jag tycker precis tvärtom att alla högtalare ser väldigt olika ut.

Tråkigt med en delningsfrekvens på 9.2kHz, gör ju inte att ljudet blir sammanhållet i diskanten direkt...

Inte för att jag vill försvara Linn, men enligt vilken dogm blir ljudet nödvändigtvis taffligt med en delningsfrekvens runt 9.2 kHz? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-07 23:45

Inte för att jag vill försvara Linn, men enligt vilken dogm blir ljudet nödvändigtvis taffligt med en delningsfrekvens runt 9.2 kHz?
Någon sådan vet jag inte om, men om man analyserar vad som händer när man delar vid en så pass hög frekvens så får man en väldigt ojämn och orolig spridning i diskanten om inte diskanterna sitter på samma ställe såklart men de gör de ju inte. Vill du ha bildbevis? :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 00:01

Simulerade lite nyss och det såg inte ut att vara en så farlig lobing som jag först trodde. De sprider hela +/- 5 grader vertikat -1dB. :) ...men lite "swouuiyyssh" blir det nog när man rör på sig eller sitter på olika höjd.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-08 00:22

Var ett litet tag sedan jag hörde dem och jag tyckte de lätt riktigt bra och sammanhållet kanske var någon miss vid placeringen eller nått iofs bara spekulation.

Och namnet har ingenting med front 242 att göra :D
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 00:26

hepcat, du och patrikf kanske hade något olika sitthöjd, vem vet. :) Sånt spelar roll med vissa högtalare.

De bästa Linn högtalarna som jag lyssnat på är nog Kaber, de lät ganska torrt och kontrollerat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-08 00:27

Martin skrev:Simulerade lite nyss och det såg inte ut att vara en så farlig lobing som jag först trodde. De sprider hela +/- 5 grader vertikat -1dB. :) ...men lite "swouuiyyssh" blir det nog när man rör på sig eller sitter på olika höjd.

Det hela beror ju också på hur överföringsfunktionen för respektive element ser ut.
-----------------------------------------------------------------------
Med tanke på vilken relativt ultralåga nivå Linn's tidigare inkarnationer befunnit sig på, undrar man ju hurvida de denna gång lever upp till namnet "akurate" :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 00:29

Det hela beror ju också på hur överföringsfunktionen för respektive element ser ut.
Det som står i databladet är 24dB/oktav Likwitz-Riley överföringsfunktion, man får väl anta att de menar ca totalt sett och inte elektriskt. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-08 00:46

Martin skrev:hepcat, du och patrikf kanske hade något olika sitthöjd, vem vet. :) Sånt spelar roll med vissa högtalare.

Enligt Max är en sådan högtalare felkonstruerad. Släng - köp nytt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-07-08 00:47

Martin skrev:hepcat, du och patrikf kanske hade något olika sitthöjd, vem vet. :) Sånt spelar roll med vissa högtalare.

De bästa Linn högtalarna som jag lyssnat på är nog Kaber, de lät ganska torrt och kontrollerat.

jo vist gör det och sedan är det ju helt olika rum vi var i också helt olika butiker det lär ju nog också påverka.

Kaber är bra om de har ordentliga steg framför sig och givetvis bra signalkälla och försteg. kaber med "bara" LK280 till drivning är inte så där jättekul åtminstånde inte i mitt tycke.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 01:08

hepcat skrev:jo vist gör det och sedan är det ju helt olika rum vi var i också helt olika butiker det lär ju nog också påverka.

Självklart låter det väldigt annorlunda i olika rum. Vissa fel är iofs lätta att höra oavsett rum inom rimliga gränser förstås.

hepcat skrev:Kaber är bra om de har ordentliga steg framför sig och givetvis bra signalkälla och försteg. kaber med "bara" LK280 till drivning är inte så där jättekul åtminstånde inte i mitt tycke.
Jag antar att man får lyssna och avgöra själv vart gränsen går för "ordentliga steg" osv. :) Var länge sedan jag lyssnade på kaber iofs, har utvecklat mitt kritiska lyssnande en del sedan dess om man säger så.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-08 12:08

Kaber låter rätt nice, bortsett från avsaknaden av bas samt att ljusa inspelningar kan låta öronpinande illa.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 13:39

Jo, jag kommer ihåg att de hade ett avslöjande ljud. Det är schysst.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-08 18:40

Frågan är om det bara är det att de är avslöjande, eller om det finns en liten elak resonans någonstans? Jag vet faktiskt inte. Någon som har en mätning?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-08 22:22

Hittade inga mätningar på Kaber, men i mitt letande så fann jag några mätningar på Linn Komri som liknar Akkurate 242 ganska mycket, de har samma typ av supertweeter implementerat. Här är en mätning på skillnaden i frekvensrespons i vertikalled. Man kan tydligt se precis det jag räknade ut i min simulering, en dip högt i frekvens vid -10grader:

Bild

Återgå till Generellt om hifi