Jag kollade lite på Hi Fi forum och enligt Marcus själv så har kontakten en stor betydelse.
Han skrev så här (citerat från hifi forum)
"Till skillnad från vanliga RCA kontakter (där dielektrikum avviker ganska långt bak i kontakten och skärmen lödas i höljet) är själva kontaktens dielektrikum mycket större och gör att kontakten håller mycket nära 75 Ohm. Dessutom hjälper ju aldrig ett missmatchat kablage oavsett vad honan håller för impedans. I DVD-spelare sitter det dessutom ofta ett seriemotstånd på komponentvideoutgången så att honan skall hålla så nära 75 Ohm som möjligt. Kontakterna jag använder håller VSWR mindre än 1.1 upp till 200MHz, lödda vanliga RCA kontakter ger upp redan runt 6MHz, vilket gör dem direkt olämpliga för både komponentvideo och digitala audio applikationer! Man måste med andra ord beakta både impedans och bandbredd, och aldrig glömma att det är hela
kablaget som skall avses, inte bara själva kabeln. Detta ignoreras generellt på konsumentmarknaden men är A och O i den professionella världen "
Jag har också förstått att lödningen påverkar en hel del när det gäller att hålla 75 ohm. Hans kablar använder visst crimping.
Om det sen i praktiken har någon betydelse att 75 ohm inte blir exakt påverkar ljudet vet jag inte men det är intressant att se hur olika tilverkare och även andra söker hitta bra lösningar.
Jag har nog själv ett lyssnande som går lite över vanlig konsumentlyssning